Explorando las Aulas de Clase de Inglés en Cañar: Currículo, instrucción y aprendizaje.//Exploring the English language classrooms in Cañar: Curriculum, instruction and learning.

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp57-73p

Palabras clave:

aprendizaje, currículo, enseñanza, idioma inglés, secundaria

Resumen

La presente investigación tiene como propósito conocer cómo se lleva a cabo la enseñanza y aprendizaje del inglés en el marco del currículo actual en el último año de Bachillerato General Unificado (BGU) de ocho unidades educativas públicas y rurales en un cantón de la provincia de Cañar. En primer lugar, se determinó el nivel de suficiencia de inglés de los estudiantes de BGU, lo cual también permitió conocer en qué competencias lingüísticas existen mayores y menores dificultades. Luego se realizaron observaciones directas para identificar cómo la enseñanza del inglés se lleva cabo en las aulas de clase. Del mismo modo, grupos focales y entrevistas fueron realizados para conocer los puntos de vista de los estudiantes y de ocho profesores acerca de aspectos claves de la asignatura de inglés. Los resultados indicaron que los estudiantes tienen un bajo nivel de suficiencia y que en gran medida la enseñanza no está alineada al currículo de inglés. Para finalizar, se obtuvo que los estudiantes tienen puntos de vista positivos sobre el aprendizaje del inglés, resaltando la utilidad e importancia de este idioma, del mismo modo, para los docentes representa un reto la implementación del enfoque metodológico de enseñanza incorporado en el currículo, por ello, necesario medidas efectivas para mejorar la educación pública en inglés.

 

Abstract

The purpose of this research is to find out how the teaching and learning of English is carried out within the framework of the current curriculum in the last year of the Unified General Baccalaureate (BGU) of eight public and rural educational units in a canton in the province of Cañar. In the first place, the level of English proficiency of the BGU students was determined, which also made it possible to know in which language skills there are greater and lesser difficulties. Direct observations were then made to identify how English is taught in classrooms. Similarly, focus groups and interviews were conducted to hear the views of students and eight teachers on key aspects of the English subject. The results indicated that the students have a low level of proficiency and that to a large extent the teaching is not aligned with the English curriculum. To conclude, it was obtained that the students have positive points of view on learning English, highlighting the usefulness and importance of this language, in the same way, for the teachers it represents a challenge to implement the methodological approach of teaching incorporated in the curriculum, for that reason, effective measures are necessary to improve public education in English.

Descargas

Los datos de descarga aún no están disponibles.

Biografía del autor/a

  • Diego P. Ortega-Auquilla, Universidad Nacional de Educación
    Nacido en Cuenca, Ecuador. Tiene una licenciatura en Ciencias de la Educación, especialidad en Lengua y Literatura Inglesa por la Universidad de Cuenca, Ecuador. También, realizó estudios de pregrado en Hiram College, Ohio, USA. Ha realizado cursos de nivel de posgrado en Lingüística y Didáctica de la Enseñanza de Idioma Extranjero en la Universidad Central del Ecuador. En 2014, obtuvo un máster en Currículo e Instrucción, mención en Enseñanza del Inglés en Kansas State University. Desde el año 2010 ha sido profesor en varias instituciones de educación superior. Actualmente es docente-investigador de la Universidad Nacional de Educación en Ecuador.
  • Olga E. Minchala-Buri, Kansas State University

    Ms. Minchala holds a Master of Science in Curriculum and Instruction – TESL from Kansas State University (KSU). Currently, she is a Graduate Teaching Assistant in the Curriculum and Instruction Department at the College of Education of KSU and is pursuing doctoral studies at the same university. 

Referencias

Ansarey, D. (2012). Communicative language teaching in EFL contexts: Teachers attitude and

perception in Bangladesh. ASA University Review, 6(1), 61-78.

August & Hakuta (1997). Improving schooling for language minority children: A

research agenda. Washington, DC: National Academy Press.

Brandl, K. (2008). Communicative language teaching in action: Putting principles to

work. New Jersey: Pearson/Prentice Hall.

Banegas, D. L. (2011). Content and language integrated learning in Argentina 2008–

Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 4(2), 33-50.

British Council. (2015). English in Ecuador. Quito, Ecuador: Autor.

Calle, M., Calle, S., Argudo, J., Moscoso, E., Smith, A., & Cabrera, P. (2012). Los profesores de

inglés y su práctica docente: Un estudio de caso de los colegios fiscales de la ciudad de Cuenca, Ecuador. Maskana, 3(2), 1-17.

Crawford, J. (2000). At war with diversity. US language policy in an age of anxiety. Clevedon,

UK: Multilingual Matters.

Crawford, J. (1999). Bilingual education: History, politics, theory & practice. New Jersey: Crane

Pub. Co.

Creswell, J. W. (2015). Educational research: planning, conducting, and evaluating quantitative

and qualitative research (5th ed.). New Jersey: Pearson.

Curtis, A. (2011): Colombian teachers’ questions about CLIL: Hearing their voices

– in spite of ‘the mess. Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, 5(1), 1-8.

Education First. (2015). El ranking mundial más grande según su dominio del inglés. EF

English Proficiency Index. Recuperado de http://www.ef.com.ec/epi/

Ecuador Inmediato. (Julio de 2012). Ecuador tiene falencias en enseñanza del inglés.

Redacción Sociedad. Recuperado de http://www.ecuadorinmediato.com/index.php?module=Noticias&func=news_user_v iew &id =177467

Ellis, R. (Abril de 1991). The interaction hypothesis: A critical evaluation. The

Regional Language Center Seminar. Seminario llevado a cabo en la Ciudad de Singapur, Singapur.

Eurydice Report (2006). Content and language learning (CLIL) at schools in Europe. Brussels:

Eurydice. Recuperado de http://eacea.ec.europa.eu/ resources/eurydice/pdf/ 0_integral/071EN.pdf

Hernandez, R., Fernandez, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6ta

ed.). México DF, México: McGraw-Hill.

Hoang-Thu, T. (2009). The interaction hypothesis: A literature review. Recuperado de ERIC Files:

http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED507194.pdf

Krashen, S. (1985): The Input Hypothesis Issues and Implications. California, Laredo:

Publishing Co. Inc.

Lachira, R. G. (Noviembre de 2012). ¿Qué es el enfoque funcional y comunicativo?

Recuperado de http://perudegladys.blogspot.com/2012/11/que-es-elenfoque-funcional- y.html

Larsen-Freeman, D. (2000). Techniques and Principles in Language Teaching (2nd ed.). Oxford,

UK: Oxford University Press.

Lee, H. (1997). The effects of the interactional modification of input on second foreign language

acquisition (unpublished doctoral dissertation). Georgetown University, Washington, D.C.

Littlewood, W. (2007). Communicative and task-based language teaching in East Asian

classrooms. Language Teaching, 40 (3), 243-249.

Lomas, C. (2012). Enfoque comunicativo funcional: La enseñanza de la gramática

desde el enfoque comunicativo funciona. Recuperado de

http://bitacoragramaticadellanirasotelo.blogspot.com/p/la-ensenanza-de-

lagramatica-desde-el.html

Long, M. (1996). The role of the linguistic environment in second language acquisition. In W. C.

Ritchke & T. K. Bhatia (Eds.), Handbook of second language acquisition (pp.

-468). New York: Academic Press.

Long, M. (1983). Native speaker/non-native speaker conversation and negotiation of

comprehensible input. Applied Linguistics, 4(2), 126-141.

Lorenzo, F., Casal, S., & Moore, P. (2010). The effects of content and language integrated

learning in European education: Key findings from the Andalusian bilingual sections evaluation project. Applied Linguistics, 31(3), 418-442.

Matear, A. (2008): “English Language Learning & Education Policy in Chile: Can English Really

Open Doors for All?” Asia Pacific Journal of Education, 28(2), 131-147.

Masih, J. (1999). Learning Through Foreign Language: Model, Methods & Outcomes.

Lincolnshire, UK: CILT Publications.

McDougald, J. S. (2009). The state of language and content instruction in Colombia.

Latin American Journal of Content & Language Integrated Learning, (2)2,

-48. doi:10.5294/laclil.2009.2.2.15

Ministerio de Educación. (2016). Acuerdo nro. MINEDUC-ME-2016-00020-A. Quito, Ecuador:

Autor.

Ministerio de Educación del Ecuador. (2012). National curriculum specifications: English as a

foreign language. Quito, Ecuador: Autor.

Navés, T. (2009). Effective content and language integrated learning (CLIL) programmes. In Y.

Ruiz de Zarobe & R. M. Jiménez Catalán (Eds.), Content and language Integrated learning. Evidence from research in Europe (pp. 22-40). Bristol: Multilingual Matters.

Nieto, S. (2015). Proposal of a teacher training program for in-service teachers in

elementary schools across Ecuador. Recuperado de http://repositorio.educacionsuperior.gob.ec/bitstream/28000/1829/1/T-

SENESCYT01152.pdf

Nunan, D. (1991). Methods in second language classroom-oriented research: A critical review.

Studies in Second Language Acquisition, 13, 247-274.

Ortega, D. (Octubre de 2017). La enseñanza-aprendizaje del inglés en el Ecuador: Una

aproximación desde la investigación educativa a las unidades educativas fiscales y rurales en Azogues. En J.L. Reyes (Editor), I Congreso Internacional de Enseñanza de Inglés. Congreso llevado a cabo en la Universidad Técnica de Cotopaxi, Latacunga, Ecuador.

Ortega, D., & Argudo, A. (Noviembre de 2016). La enseñanza-aprendizaje del inglés en el ecuador:

desde el diagnóstico hacia la investigación educativa. En M. Molina (Director), III Reunión Científica INPIN 2016 y V Seminario Latinoamericano de Posgrado e Investigación. Reunión Científica/Seminario llevado a cabo en la Universidad Laica Vicente Rocafuerte, Guayaquil, Ecuador.

Ortega, D., & Auccahuallpa, R. (2017). La educación ecuatoriana en inglés: Nivel de

dominio y competencias lingüísticas de los estudiantes rurales. Revista Scientific, 2(6), 52-73.

Ortega, D., & Cazco, D. (Diciembre de 2016) Content and language integrated learning: The core

principle of the latest Ecuadorian EFL curriculum. Primera Jornada Pedagógica de la Escuela de Lenguas y Lingüística de la Universidad de Guayaquil. Jornada llevada a cabo en Guayaquil, Ecuador.

Ovando, C.J. (2003). Bilingual education in the United States: Historical development &

current issues. Bilingual Research Journal, 27 (1), 1-24.

Pérez-Cañado, M. L. (2012). CLIL Research in Europe: past, present, and future.

International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 15(3),1-27 doi: 10.1080/13670050.2011.630064

Pérez-Vidal, C. (2007). The need for focus on form (FoF) in content and language

integrated approaches: An exploratory study (unpublished doctoral dissertation). Universitat Pompeu Fabra, Cataluña, España.

Pueblas, L., & Pérez, M. (2012). Bilingualism & CLIL: The Case of Chile (tesis de maestría).

Universidad de Concepción, Concepción, Chile.

Richards, K. (2006). Qualitative inquiry in TESOL. New York, US: Palgrave Macmillan.

Rohter, L. (2004). Learn English, Says Chile, Thinking Upwardly Global. The New York Times.

Recuperado de http://www.nytimes.com/2004/12/29/world/americas/learn- english-

says-chile-thinking-upwardly-global.html

Rosero, M. (Marzo de 2014). El déficit de profesores de inglés es un problema que

viene desde 1950. El Comercio. Recuperado de http://www.elcomercio.com/sociedad/malla_curricular---ingles--- Ministerio_de_Educacioneducacionensenanza_0_1108689171.html

Swennen, A., Lunenberg, M., & Korthagen, F. (2008). Preach what you teach! Teacher

educators and congruent teaching. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 14(5-6), 531-542.

Staehr, D., & Kuhlman, N. (2010). Preparing teachers of English language learners: Practical

Applications of the pre k–12 TESOL professional standards. Recuperado de http://www.tesol.org/docs/books/bk_preparingeffectiveteachers_738

Ureña, N. (2014). English education in the Ecuadorian public sector: Gaps y recommendations.

Recuperado de http://repositorio.educacionsuperior.gob.ec/bitstream/28000/1404/1/T-

SENESCYT-00555.pdf

Descargas

Publicado

2019-05-16

Número

Sección

Artículos Científicos

Cómo citar

Explorando las Aulas de Clase de Inglés en Cañar: Currículo, instrucción y aprendizaje.//Exploring the English language classrooms in Cañar: Curriculum, instruction and learning. (2019). CIENCIA UNEMI, 12(30), 57-73. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol12iss30.2019pp57-73p