Between liberal and conservative ideas. An analysis of value positions in students and teachers of professoriate

Keywords: Social values, Teacher training, Liberalism, Conservatism, Educational policy, Axiology

Abstract

The purpose of this research was to identify the axiological profiles of practicing and training teachers, based on two axiological models considered antagonistic (conservative and liberal), each one with a well-defined structure. Theoretical approaches are not presented pure in reality due to their profound complexity, however, this type of study allows us to glimpse what is the path that society considers opportune or viable to advance towards the future. A quantitative, descriptive and cross-sectional methodological design was used. The participants surveyed from the first source were third-year teacher students from the 5 most representative teacher training institutes in the Capital of Mendoza (Argentina) and their respective professors. The sample was intentional (n = 337) with a high percentage of women (91.1%). The results allowed identifying three factors: Autonomy, Equality and Tradition, from them it was possible to discriminate prevailing trends and profiles.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguerrondo, I. (2017). Introducción. Explorando la utilidad de la visión compleja en educación. Propuesta educativa, (47), 5-13. https://www.redalyc.org/pdf/4030/403052805002.pdf

Aguerrondo, I. y Vaillant, D. (2015). El aprendizaje bajo la lupa: Nuevas perspectivas para América Latina y el Caribe. Panamá: UNICEF-LACRO. https://www.unicef.org/lac/UNICEF_Aprendizaje_bajo_la_lupa_nov2015(1).pdf

Brezinka, W. (2007). Educació en valors en una societat en crisi de valors. Revista Catalana de Pedagogia, (5), 165-182. http://revistes.iec.cat/index.php/RCP/article/viewArticle/3896

Castorina, J. A., Barreiro, A., & Toscano, A. G., (2005). Dos versiones del sentido común: las teorías implícitas y las representaciones sociales. En J. A. Castorina (Comp.), Construcción conceptual y representaciones sociales. El conocimiento de la sociedad (pp. 205-238). Buenos Aires: Miño y Dávila.

European Values Study (2020). Sobre EVS. Países Bajos. Universidad de Tilburg. https://europeanvaluesstudy.eu/

EVS (2011a). EVS - European Values Study 1981 - Integrated Dataset. GESIS Data Archive, Cologne. ZA4438 Data file Version 3.0.0, doi:10.4232/1.10791

EVS (2011b). EVS - European Values Study 1990 - Integrated Dataset. GESIS Data Archive, Cologne. ZA4460 Data file Version 3.0.0, doi:10.4232/1.10790

EVS (2012). EVS - European Values Study 1999 - Spain. GESIS Data Archive, Cologne. ZA3781 Data file Version 3.0.1, doi:10.4232/1.11554

EVS (2016). European Values Study 2008: Integrated Dataset (EVS 2008). GESIS Data Archive, Cologne. ZA4800 Data file Version 4.0.0, doi:10.4232/1.12458

EVS (2018). European Values Study 2017: Integrated Dataset (EVS 2017). GESIS Data Archive, Cologne. ZA7500 Data file Version 1.0.0, doi:10.4232/1.13090

Expósito, C. D. (2016). Informe Estadístico Marzo 2016. Subdirección de Estadísticas e Investigación Educativa – Dirección General de Escuelas – Gobierno de Mendoza.

Expósito, C. D. (2018). De la reflexión ideológica a la realidad pedagógica. Apuntes Universitarios, 8(2), 31-48. doi: 10.17162/au.v8i2.192

Expósito, C., Marsollier, R. y Difabio, H. (2018). Los valores en educación para una educación sin valores. Dilemas contemporáneos: Educación, política y valores, 5(2), 1-27. http://www.dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/264

Expósito, C. (2020). La quimera de una educación sin valores. Apuntes Universitarios, 10(4), 175-188. doi: http://orcid.org/0000-0002-5314-9752

Ferguson, E., & Cox, T. (1993). Exploratory factor analysis: A users’ guide. International journal of selection and assessment, 1(2), 84-94. doi: 10.1111/j.1468-2389.1993.tb00092.x

Ferrández, A. y Sarramona, J. (1985) La educación. Constantes y problemática actual. Barcelona. CEAC.

Gervilla Castillo, E. (1998). Educación y Valores. En R. Gil Colomer (Ed.), Filosofía de la Educación Hoy (pp. 399-426). Madrid, España: Dykinson.

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L. y Black, W. C. (2005). Multivariate data analysis. New York: Prentice All International.

Ignacio, G. C. (2009). El diferencial semántico: un espacio universal de orden psicológico. Signos Lingüísticos, 5(9), 111-122. https://signoslinguisticos.izt.uam.mx/index.php/SL/article/view/121

Kaiser, H. F. (1970). A second generation Little Jiffy. Psychometrika, 35, 401-415. https://link.springer.com/article/10.1007/BF02291817

Katz, M. H. (2011). Multivariable analysis: a practical guide for clinicians and public health researchers (3° ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Krauze, E. (14 de octubre de 2005) Decálogo del populismo iberoamericano. Artículo publicado en la Sección Tribuna del Diario El País (España). https://elpais.com/diario/2005/10/14/opinion/1129240807_850215.html

López, C. A. (2000). Valores e ideología. CICAG, 1(1), 154-170. http://ojs.urbe.edu/index.php/cicag/article/view/359/293

Llobet, V., & Cecilia, L. (2010). Desigualdad e inclusión social. ¿Qué proponen los programas de atención a niños, niñas y adolescentes? En Desigualdades Sociales y ciudadanía desde las culturas juveniles en América Latina. Toluca (México): Miguel Porrúa-UAEM. https://www.aacademica.org/valeria.llobet/77

Machado, S. M. (2016). Vieja y nueva Constitución. Barcelona: Crítica.

Maldonado, C. E. (2017). ¿Qué es eso de pedagogía y educación en complejidad? Propuesta educativa, (47), 54-67. https://www.redalyc.org/pdf/4030/403052805005.pdf

Megías, E., Comas, D., Elzo, J., Megías, I., Navarro, J., Rodríguez, E., & Romaní, O. (2000). Los valores de la sociedad española y su relación con las drogas. Colección de Estudios Sociales, (2).

Mestres i Naval, F., & Vives-Rego, J. (2016). Las mutaciones de la conciencia de Jean Gebser: una revisión crítica desde la evolución biológica y cultural. Ágora. Papeles de Filosofía, 35(2), 107-131. doi: 10.15304/ag.35.2.2823

Mockus, A. (2002). Convivencia como armonización de ley, moral y cultura. Perspectivas, 32(1), 19-37. http://dmz-ibe2-vm.unesco.org/sites/default/files/resources/prospects-121_spa.pdf#page=23

Moscovici, S. (1979 [1961]). El psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul.

Quintanar, F., Quintana, A., y Arias, S. (2000). Aportaciones al análisis del diferencial semántico durante el desarrollo de un sistema para computarizarlo. Revista Investigación Universitaria Multidisciplinaria, (2), 54-65. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3683947.pdf

Schwartz, S. (1990). The creation and destruction of value. American Psychologist, 45(1), 7. doi: 10.1037/0003-066X.45.1.7

Sorj, B. (2012). Ocho tesis sobre la sociedad civil en América Latina. Centro Edelstein de Investigaciones Sociales, Working Paper, (8), 1-13. http://www.centroedelstein.org.br/pdf/wp_8_espanhol.pdf

Strauss, A., & Corbin, J. (2016). Bases de la investigación cualitativa: técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia.

Tabachnick, B. G. y Fidell, L. S. (2001). Using multivariate statistics (4° ed.). Boston: Allyn and Bacon.

Willem López, S. (2006). Integración de la formación axiológica al curriculum universitario. Baja California, México: Universidad Autónoma de Baja California.

Zanatta, L. (2018). ¿Populismos de izquierda? El caso de América Latina. Diálogos Revista Electrónica, 19(1), 74-91. doi:10.15517/dre.v19i1.34768

Published
2021-05-04
How to Cite
Expósito, C., & Difabio, H. (2021). Between liberal and conservative ideas. An analysis of value positions in students and teachers of professoriate. Science Magazine Unemi, 14(36), 45-57. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol14iss36.2021pp45-57p
Section
Artículos Científicos