Healthy nutritionas an influential factor in the academic performance of students from educational institutions in Ecuador.

  • Romina Bajaña Nuñez
  • María Quimis Zambrano
  • Miguel Sevilla Alarcón
  • Lissett Vicuña Monar
  • Juan Calderón Cisneros

Abstract

There are factors that affect school performance and these can be external and internal. The distraction at the time of performing school activities such as studying in noisy places, radio, television encourage the loss of concentration, these are usually the most frequent external. Internal causes associated with personal, physical and psychological relationships more difficult to eradicate. Family problems followed by poor diet and nutrition are likely to have consequences such as: low academic performance, decreased attention, difficulties in communicating with others, school distraction, analytical reasoning, adapting to new environments and people. In addition, a good diet is a line of defense against many childhood diseases that can end up causing sequels in people and mark their physical and intellectual development in adulthood. It is important to emphasize that school feeding plays an important, essential and fundamental role for their intellectual, physical and social development. The objective of this research is to know the importance of adequate, balanced and integral diet in the students of educational institutions in Ecuador through bibliographic reviews, as this would improve their physical conditions, as well as their analytical reasoning, communication with the others, and especially better academic performance. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Maria T, Marina FP. La dieta equilibrada [Internet]. Madrid: SEDCA; 2007 [cited 2017 Oct 15]. Available from:

http://www.nutricion.org/publicaciones/pdf/Guía AP-DietéticaWeb.pdf

López-Chavéz J, Gudiño-Morán O. La alimentación y el rendimiento escolar. Propuesta: Diseño y aplicaciòn de una guía nutricional. Universidad de Guayaquil; 2013.

Izquierdo-Hernández A, Armenteros-Borrel M, Lancés-Costilla L, Martín-González I. Alimentación saludable. 2004 [cited 2017 Oct 16];20. Available from: http://bvs.sld.cu/revistas/enf/vol20_1_04/enf12104.htm#cargo

Chacha Naula G, Montaluisa N. Elaboración de un manual de nutrición para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje en los niños del 5to añode educación básica de la escuela "José Emilio Alvarez, de la provincia de Cotopaxi. Universidad Tecnica de cotopaxi; 2014.

Melvin W. Nutrición para la salud, la condición fisíca y el deporte [Internet]. Primera. Paidotribo E, editor. [Barcelona]; 2002. Available from: https://books.google.es/books?id=8rSpvU2FISMC&pg=PA64&hl=es&source=gbs_selected_pages&cad=2#v=onepage&q&f=false

Romero S. Promoción de hábitos alimentarios saludables desde la escuela [Internet]. Universidad de Valladolid; 2013. Available from: http://uvadoc.uva.es/handle/10324/3690

Confederación de Consumidores y Usuarios (CECU). Hábitos alimentarios saludables [Internet]. 2008 [cited 2017 Oct 15]. p. 8. Available from: http://www.aytojaen.es/portal/RecursosWeb/DOCUMENTOS/1/0_1163_1.pdf

Universidad Nacional Educaciòn a Distancia. Guía de Alimentación y Salud [Internet]. 2017. p. 1–2. Available from: http://www.uned.es/pea-nutricion-y-dietetica-I/guia/

Meleán L, Montilla L, Natera O. Estrategias para la promoción de hábitos alimentarios saludables que permitan el desarrollo fisico-mental de niños y niñas entre 4 y 5 años de edad cronologica de la U.E "Lisandro Ramirez. Universidad de Carabobo; 2015.

Coronel L, Villalva F. Alimentaciòn sana como factor importante en el rendimiento escolar de los estudiantes. Universidad estatal de milagro;

Pollit E. La nutriciòn y el rendimiento escolar. Paris; 1984.

Bamba X, Espinoza D, Fajardo-Quizhpi V. Prevalencia de la mala nutrición y su relaciòn con el rendimiento academicoen los niños de la escuela “Julio Matovelle.” Universidad de Cuenca; 2010.

UNICEF. Datos y cifras claves sobre nutrición. Del informe mundial: Improving Child Nutrition [Internet]. 2013 [cited 2017 Oct 20]. Available from: http://www.salud.gob.ec/wp-content/uploads/2016/09/UNICEF_Reporte_Nutricion_ESP_15-4.pdf

Sub Secretaria Nacional de Vigilancia de la Salud Pública. Desnutrición Cero [Internet]. 2017. Available from: http://www.salud.gob.ec/gaceta-epidemiologica-ecuador-sive-alerta

Real Academia Española. Diccionario de la Lengua Española. 23rd ed. 2014.

Álvaro M, Bueno MJ, Calleja JA, Cerdán J, Echevarría M, García C, et al. Hacia un modelo causal del rendimiento académico. Técnica CDP-SG, Ciencia M dc E y, editors. Madrid: Centro de Investigación, Documentación y Evaluación y Ciencia CIDE. Madrid; 1990.

Borgonovo D. Deseo de saber y Rendimiento académico. 2013;

Elias MJ, Arnold H. The educator’s guide to emotional intelligence and academic achievement : social-emotional learning in the classroom. Corwin Press; 2006. 273 p.

Tremblay MS, Inman JW, Willms D. The Relationship between Physical Activity, Self-Esteem, and Academic Achievement in 12-Year-Old Children. Hum Kinet J. 12(3):312–23.

Ferguson E, James D, Madeley L. Learning in practice Factors associated with success in medical school: systematic review of the literature.

Stoch MB, Smythe PM. Does undernutrition during infancy inhibit brain growth and subsequent intellectual develoment? Arch Dis Childh. 1963;38.

Leiva B, Inzunza N, Pérez-Torrejón H, Castro V, Jansana J, Toro T, et al. Algunas consideraciones sobre el impacto de la desnutrición en el desarrollo cerebral, inteligencia y rendimiento escolar. Arch Latinoam Nutr. 2010;51(June).

Ivanovic DM, Leiva BP, Pérez HT, Almagià AF, Toro TD, Soledad M, et al. Nutritional status, brain development and scholastic achievement of Chilean high-school graduates from high and low intellectual quotient and socio-economic status.

Ivanovic DM, Del M, Rodríguez PN, Pérez HT, Alvear JA, Almagià AF, et al. Impact of nutritional status at the onset of elementary school on academic aptitude test achievement at the end of high school in a multicausal approach. 2017;

Ivanovic D, Del P Rodríguez M, Pérez H, Alvear J, Díaz N, Leyton B, et al. Twelve-year follow-up study of the impact of nutritional status at the onset of elementary school on later educational situation of Chilean school-age children. Eur J Clin Nutr. 2008;62:18–31.

Heredia-Chamorro A. La mala alimentación y su incidencia en el desempeño acádemico de los niños y niñas del primer año de educación Básica del Jardín Los Nardos del Cantón Ambato Provincia de Tungurahuaen el año lectivo 2009- 2010. Universidad Tècnica de Ambato; 2011.

Gómez-Lavayen L, Pereira-Haz G. Influencia de la alimentación en el rendimiento acádemico de los estudiantes de primero de básica de la escuela fiscal “Francisco Obando Pacheco.” Universisas de Guayaquil; 2014.

Romo-Montalvo C. Estado nutricional y rendimiento escolar en niños de septimo y octavo año, parroquia Picaihua, Ambato, período escolar 2015-2016. Universidad Regional Autónomade los Andes; 2016.

Published
2017-12-21
How to Cite
Bajaña Nuñez, R., Quimis Zambrano, M., Sevilla Alarcón, M., Vicuña Monar, L., & Calderón Cisneros, J. (2017). Healthy nutritionas an influential factor in the academic performance of students from educational institutions in Ecuador. FACSALUD-UNEMI, 1(1), 34-39. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8360vol1iss1.2017pp34-39p