Study and prevention of voice pathologies in teachers of the Ecuadorian state school.

  • Maria Elena Carreño
  • Melissa Cañarte
  • Melissa Cañarte
  • Tricia Zambrano
  • Tricia Zambrano

Abstract

The pathologies of the voice can be defined as the damage that is caused directly to the larynx, which is an organ that shares several functions, one of which is phonation; therefore, there will always be an impact on the characteristics of the voice when a difficulty occurs in phonation; the causes can vary from an organic pathology or a periodic deterioration of it. These pathologies of the voice are visible in both adults and children, their symptoms may vary if there is another apparent cause which influences positively or negatively in the evolution of this. Teachers, who use their voice as a work tool, can be affected in several aspects such as the labor, emotional and social aspects. This can occur since they do not have knowledge about prevention measures that must be put into practice before, during and after of a long workday. The main objective of this research project was to prevent voice pathologies in teachers of the Ecuadorian state school through a prevention proposal. An evaluation was conducted to identify which were the most common voice pathologies in the teachers of the school.  Subsequently, the proposal for preventive measures in the teaching voice was developed, trained and delivered to each of them. This study allowed us to conclude that teachers were unaware of the existence of vocal pathologies, how they could affect their health and the execution of their work activities. Also, they did not have diagnoses or the right information for the care and use of voice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bustos Sánchez I. La voz: la técnica y la expresión. Editorial Paidotribo, (2007). ISBN 978-84-8019-727-4.

Pérez A, Barrera R, Florencia M, Fernando E. La voz, cuidados de la voz en el docente. Proyecto autocuidado de la voz. 2013; 07-16. Torres B, Gimeno F. Conceptos generales sobre la voz. Capítulo 2. Anatomía de la voz. Ebook central. 2008; pp. 24.

Estavillo-Morante M. La voz: recurso para la educación, rehabilitación y terapia en el ser humano. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado [Internet] 2001, (diciembre): [Fecha de consulta: 04 de junio de 2018] Disponible en:<http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27404206> ISSN 0213-8646.

Torres, B., & Gimeno, F. (2008). Capítulo 2. Anatomía de la voz. Conceptos generales sobre la voz. Ebook central, pág. 24.

González R. Producción de la voz y el habla. La fonación [tesis]. Escuela Universitaria de enfermería Casa de Salud Valdecilla: pp 7-18. https://repositorio.unican.es/xmlui/bitstream/handle/10902/5583/DosalGonzalezR.pdf

Sobotta J. Sobotta: atlas de anatomía humana. Cabeza, cuello y miembro superior (R. P. Reinhard Putz, Ed.) Médica Panamericana (2000) (Vol. 1).

García-Atarés N, López-Muñiz A, Sánchez-Barbero R, Smith-Fernández V, Anatomía de los órganos del Lenguaje, Visión y Audición. Madrid: (2003). Médica Panamericana.

Cantor-Cutiva C. Análisis fono-ergonómico de la disfonía ocupacional en docentes. (Tesis de maestría). Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, Colombia, (2009).

Preciado L J. Estudio de la prevalencia de los trastornos de la voz en el personal docente de Logroño. Análisis multidimensional de la voz en los profesionales de la enseñanza; (2000). Disponible en:https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/298178.pdf

Fernández R, Baillo G. Índice acústico de capacidad vocal en población adulta. Clasificación de las patologías de la voz [tesis doctoral]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid; (2013).

Coinde E, David L, Cottalorda J, Allard D, Bost M, Luch F, et al. Chronic recurrent multifocal osteomyelitis in children: report of 17 cases. Arch Pediatr. 2001; 8:577-83.

Agostini-Zampieron M, Barlatey-Frontera C, Barlatey-Frontera M, Arca-Fabre A. Atención Familiar, 2013; 20(3): 81-85

Jackson-Menaldi M. Evaluación de la laringe en la consulta clínica. [Internet]. Argentina: Editorial Médica Panamericana; 2002.

Morales Cifuentes L, Pardo J. Disección aórtica tipo A Hospital Universitario Mayor- Méderi. (2016). Casos clínicos. Obtenido de http://repository.urosario.edu.co/sitios/12572/

Escalona Evelin. Prevalencia de síntomas de alteraciones de la voz y condiciones de trabajo en docentes de escuela primaria: Aragua-Venezuela. Salud de los Trabajadores [Internet]. 2006 Dic [citado 2018 Dic 14] ; 14( 2 ): 31-54. Disponible en: http://www.scielo.org.ve/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-01382006000200004&lng=es.

Fabara Garzón E. Proyecto Regional de Educación para América Latina y el Caribe (PRELAC). Condiciones de trabajo y salud docente, estudios de caso en Chile, Ecuador, México, Perú y Uruguay. Estudio de caso Ecuador. CENAISE Centro Nacional de Investigaciones Sociales y Educativas. Quito, Ecuador, p 127.

Cobeta I, Núñez F, Fernández S. Patología de la voz. En Ponencia oficial Sociedad Española de Otorrinolaringología y Patología Cérvico-Facial. Barcelona, España: Marge Medica Books; (2013).

Extremera N, Rey L, Pena M. La docencia perjudica seriamente la salud. Análisis de los síntomas asociados al estrés docente (2010).

Escalona Evelin. Prevalencia de síntomas de alteraciones de la voz y condiciones de trabajo en docentes de escuela primaria: Aragua-Venezuela. Salud de los Trabajadores 2006; 14( 2 ): 31-54.

García-Castro C, Muñoz-Sánchez A . Salud y trabajo de docentes de instituciones educativas distritales de la localidad uno de Bogotá av.enferm XXXI.2013; (2): 30-42.

Published
2019-02-08
How to Cite
Carreño, M. E., Cañarte, M., Cañarte, M., Zambrano, T., & Zambrano, T. (2019). Study and prevention of voice pathologies in teachers of the Ecuadorian state school. FACSALUD-UNEMI, 2(3), 42-50. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8360vol2iss3.2018pp42-50p