The contribution of internationalization in the development of professional skills in Ecuadorian universities
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol13iss33.2020pp96-107pKeywords:
Mobility, Higher Education, Internationalization, Networks, AgreementsAbstract
Internationalization applicable to Universities is a fundamental part of student and teacher development. The research objective was to analyze the benefits and limitations which students have faced when they are included in internationalization processes in Higher Education Institutions (HEI’s). The methodology that was processed was the application of semi-structured interviews to specialists (Delphi Method). The approach applied in the article was qualitative and descriptive. The research design was non-experimental and documentary. The experts agreed on the importance of participation in exchanges as well as in networks and its contribution to student development. They considered among the benefits of the process: the development of independence, experience, multiculturalism, improvement in languages as well as familiarization with other study and research methods. As limitations were mainly expressed the economic restrictions, limited knowledge of languages, lack of documentation of returnee experience and lack of knowledge of the process.
Downloads
References
Alcón, E. (2016). La internacionalización de los estudiantes universitarios. La Cuestión Universitaria, (7), 32–39.
Arce-González, A. M. (2015). Internacionalización y Educación Superior. Revista de La Educación Superior, 44(176), 165–170.
Ayala-Bolaños, M., & Valencia-Cruzaty, L. (2018). La internacionalización , una perspectiva para mejorar la calidad de la educación superior en Ecuador Internationalization , a perspective to improve the quality of higher education in Ecuador. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 6(2), 61–69. Retrieved from https://incyt.upse.edu.ec/pedagogia/revistas/index.php/rcpi/article/view/254/272
Bruce, G. (2015). Internacionalización Comprehensiva: Un Enfoque Estratégico para las Universidades Latinoamericanas. Telescopi Boletín.
Campos-Cordoso, L., & Corcho-Reyes, I. (2020). Movilidad estudiantil y turismo académico: miradas comunes entre la internacionalización y el turismo. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria., 6, 147–170.
Cóndor-Bermeo, V. (2017). Nuevas tendencias de la Educación Superior. La transformación de la universidad ecuatoriana. Revista Universidad y Sociedad, 9(3), 139–144. Retrieved from http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v9n3/rus22317.pdf
Coppola, N., & Fazio, M. (2016). La internacionalización e innovación curricular de la educación universitaria: tendencias, perspectivas y desafíos, 1–8.
Corti, A., Oliva, D., & De la Cruz, S. (2015). La internacionalización y el mercado universitario. Revista de La Educación Superior, XLIV(174), 47–60. https://doi.org/10.1016/j.resu.2015.05.002
Didou-Aupetit, S. (2016). Geopolítica de la internacionalización universitaria: asignaturas pendientes. Universidades, (69), 4–7.
Domench, P., & Wernicke, F. (2016). Capítulo VI: Herramientas de Política y Gestión para la Internacionalización Universitaria. In Herramientas de Política y Gestión para la Internacionalización Universitaria. Una mirada Latinoamericana. (Primera, pp. 135–151). Retrieved from http://nemercosur.siu.edu.ar/webnucleo/publicaciones/Herramientas de politica y gestion para la internacionalizacion univ.pdf#page=138
Druckansicht. (2019). Wissenschaft weltoffen 2019. Retrieved from http://www.wissenschaftweltoffen.de/wwo2019
Fernández-Robin, C., Carreño-Chavarría, M. V., & Cea-Valencia, J. (2016). Motivaciones de intercambio en estudiantes universitarios (Exchange Motivations in University Students). Revista Global de Negocios, 4(3), 1–10.
Fernández, N., & García, P. (2016). Desafíos para la internacionalización de la educación superior desde una perspectiva regional. Integración y Conocimiento, 5(1), 13–25.
Franco-Rodríguez, J., Palacios-Rabaco, Z., & Pérez-Giménez, R. (2020). Estrategias de Internacionalización de la Carrera de Ingeniería Agropecuaria de la Universidad Católica Santiago de Guayaquil para articularse a los objetivos de Desarrollo Sostenible. Journal of Science and Research: Revista Ciencia e Investigación, 5(1), 125–136. Retrieved from https://revistas.utb.edu.ec/index.php/sr/article/view/757/607
García-Waldman, D., Tamez-González, G., & Leyva-Cordero, O. (2018). Factores que determinan la selección de la universidad destino en el ámbito internacional. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 34(86), 235–258.
Haug, G. (2016). La internacionalización de la educación superior: más allá de la movilidad europea. La Cuestión Universitaria, (6), 20–29.
Knipp, K. (2019, August 15). Alemania ya atrae a más estudiantes extranjeros que Francia. Deutsche Welle (DW). Retrieved from https://p.dw.com/p/3Nyuy
León, R., & Inmaculada, L. (2016). La internacionalización universitaria, un imperativo de la educación superior en el contexto latinoamericano actual University internationalization . A higher education imperative in the Latin American context Universidade de internacionalização . Um imp. Encuentros, 14(02), 43–59.
Loray, R. (2016). Aportes para los estudios sobre Internacionalización de la Educación Superior en América del Sur. Integración y Conocimiento, 5(1), 200–203.
Morales-Martin, J., & Manosalba-Torres, C. (2016). Dilemas y tensiones alrededor de la Plataforma de Movilidad Académica y Estudiantil de la Alianza del Pacífico. Universidades, (69), 23–34. Retrieved from https://www.redalyc.org/pdf/373/37348528004.pdf
Oregioni, M., & Piñero, F. (2017). Las redes como estrategia de internacionalización universitaria en el Mercosur. El caso de RIESAL [2013-2017]. Integración y Conocimiento, 1(6), 112–131.
Palacio-de-la-Cruz, S., & Rondón-Rodríguez, A. (2018). Marketing relacional para la internacionalización en instituciones de educación superior. Espacios, 39(23), 6–20.
Quevedo-Atienza, Á. (2017). El español con fines académicos: progreso de un estudio sobre necesidades lingüísticas de estudiantes en programas de movilidad Spanish for Academic Purposes : Advance of a study on the linguistic needs of students in mobility programs. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a La Enseñanza de Lenguas, (22), 144–150. Retrieved from https://doi.org/10.26378/rnlael02214
Quiroga-Macleimont, S. (2015). La gestión de la internacionalización: entre la comunicación y la interculturalidad. Question, 1(46), 414–423.
Rama, C. (2015). La universidad sin frontera. La internacionalización de la educación superior en América Latina. Unión de Universidades de América Latina y el Caribe; Editorial de la Universidad Católica de Córdoba. Argentina.
Rocha, M.-A., Amador, G., & Álvarez, I.-M. (2015). Las redes sociales: el acompañamiento emocional de los estudiantes durante la movilidad estudiantil universitaria. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (53), 1–17. Retrieved from https://www.edutec.es/revista/index.php/edutec-e/article/view/608/pdf_50
Tobin, M. (2015). Una mirada a la internacionalización universitaria. Integración y Conocimiento, (4), 15–26.
Universidad-de-Guayaquil. Reglamento Orgánico de Gestión Organizacional por Procesos de la Universidad de Guayaquil (2019). Ecuador. Retrieved from http://www.ug.edu.ec/secretaria-general-r/normativa/vigente/REGLAMENTO ORGANICO DE GESTION ORGANIZACIONAL POR PROCESOS DE LA UNIVERSIDAD DE GUAYAQUIL 2019.pdf
Vázquez-García, J. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias New trends and scenarios in tertiary education. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 13–26. Retrieved from https://revistas.um.es/rie/article/view/211501/172421
Villarreal, J.-L., & Rubio, M. (2017). Movilidad docente y estudiantil a la Pontifica Universidad Católica del Ecuador en Quito (Vol. 4). Retrieved from http://editorial.umariana.edu.co/revistas/index.php/BoletinInformativoCEI/article/view/1464
Viña, N., Sacoto, V., & Landívar, J. (2019). Contribución de la Universidad ecuatoriana en beneficio de sectores vulnerables - Vinculación con la Sociedad. Espacios, 11.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors can keep the copyright, granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which allow authors non-commercial use of the work, including the right to place it in a file open access.