Confidence and satisfaction of university students during the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol14iss37.2021pp92-100pKeywords:
college student, confidence, satisfaction, community action, COVID 19 pandemicAbstract
The purpose of this research was to know the levels of confidence and satisfaction of university students towards the activities undertaken by government, civil and educational bodies. Descriptive and correlal study, 54 students from the Autonomous University of Nuevo León –Mexico participated. The results show that participants provide very good confidence and good satisfaction to the Secretariat of State Health, the health care offered by private institutions and authorities of the university agency. With moderate confidence and satisfaction, citizen groups and business bodies were catalogued. There remains a statistically significant relationship between the confidence and satisfaction expressed.
Downloads
References
Alonso, M. (2016) Calidad y satisfacción: el caso de la Universidad de Jaén. Revista de la Educación Superior, 45(178), 79–95. http://dx.doi.org/10.1016/j.resu.2016.02.005
ANUIES (2020). Acuerdo Nacional por la Unidad en la Educación Superior frente a la emergencia sanitaria provocada por el covid-19, https://tinyurl.com/ya9q83v9
Caldera-Villalobos, C., Garza-Veloz, I., Martínez-Ávila, N., Delgado-Enciso, I., Ortiz-Castro, Y., Cabral-Pacheco, G.A. & Martínez-Fierro, M.L. (2020). The Coronavirus Disease (COVID-19) Challenge in Mexico: A Critical and Forced Reflection as Individuals and Society. Front. Public Health, 8 (337), 1-4. https://doi.org/10.3389/fpubh.2020.00337
Chiatchoua, C., Lozano, C. & Macías-Duran, J. (2020). Análisis de los efectos del COVID-19 en la economía mexicana. Revista del Centro de Investigación de la Universidad La Salle, 14, (53), 265-290. http://doi.org/10.26457/recein.v14i53.2683
Christensen, H.B. (2012). Estadística paso a paso. México. Ed. Trillas.
Clavelina, J.L. & Domínguez, M.I. (2020). Implicaciones económicas de la pandemia por COVID 19 y opciones públicas. Notas Estratégicas del Instituto Belisario Domínguez, 81 (abril), 1-10. https://tinyurl.com/yywba6ln
Díaz, T. & Alemán, P. (2008). La educación como factor de desarrollo. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 23,1-15. https://tinyurl.com/y37jdpve
Diener, E., Emmons, R.A. Larsen, R.J. & Griffin, S. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75. https://psycnet.apa.org/record/1985-27000-001
González, J. & Pazmiño, M. (2015). Cálculo e interpretación del Alfa de Cronbach para el caso de validación de la consistencia interna de un cuestionario, con dos posibles escalas tipo Likert. Revista Publicando, 2(1), 62-67. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-423821
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill
Lewicki, R. & Benedict, B. (1996). Developing and maintaining trust in work relationships. En R. M. Kramaer & T. R. Tyler (Eds). Trust in organizations. Frontiers of theory and research. (pp. 114-139). Thousand Oaks: Sage Publications. http://dx.doi.org/10.4135/9781452243610.n7
Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. COVID-19. En: H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia: una visión académica (pp. 115-121). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México e Instituto de Investigaciones sobre la Universidad y la Educación. https://tinyurl.com/y6zmyo8p
Maldonado, G., Miró, M.A., Stratta, A.E. Barreda, A. & Zingaretti, L. (2020). La educación superior en tiempos de covid-19: análisis comparativo México - Argentina. Revista de Investigación en Gestión Industrial, Ambiental, Seguridad y Salud en el Trabajo, 2(2), 35-60. https://doi.org/10.34893/gisst.v2i2.79
Martínez, J., Torres, M.C. & Orozco, E.D. (2020). Características, medidas de política pública y riesgos de la pandemia del Covid-19. México: Instituto Belisario Domínguez / Senado de la República. https://tinyurl.com/yxh4b5bx
Montero, J.R., Zmerli, S. & Newton, K. (2008). Confianza social, confianza política y satisfacción con la democracia. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, 122, 11-54. http://www.reis.cis.es/REIS/PDF/REIS_122_011238570387245.pdf
Oliver, R.L. (1980). A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions. Journal of Marketing Research, 17(4), 460-469. http://www.jstor.org/stable/3150499
Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 194 (49), 1-8. https://doi.org/10.36857/resu.2020.194.1120
Pamplona, F. (2020). La pandemia de COVID-19 en México y la otra epidemia. Espiral-Estudios sobre Estado y Sociedad, 27(78-79), 265-302. https://doi.org/10.32870/eees.v28i78-79.7208
Peng, X.B., Gong, W.G. & Peng, M.L. (2016) Empirical Study on Trust Repair of Government in Public Crisis Event. Open Journal of Business and Management, 4, 376-391. http://dx.doi.org/10.4236/ojbm.2016.42040
Pérez-Archundia, E. (2020). Desigualdad y rezago. El sistema educativo mexicano al desnudo frente a la pandemia del COVID-19. Entramados, 7 (7), 36-41. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/entramados/article/view/4212
Provencio, E. (2020). Política económica y Covid-19 en México en 2020. EconomíaUNAM, 17(51), 263-281. https://doi.org/10.22201/fe.24488143e.2020.51.563
Ramos, C. (2020). Covid-19: la nueva enfermedad causada por un coronavirus. Salud Pública de México, 62, 225-227. https://doi.org/10.21149/11276
Rotter, J. (1980). Interpersonal trust, trustworthiness and gullibility. American Psychologist, 35, 1-7. https://doi.org/10.1037/0003-066X.35.1.1
Yañez, R., Ahumada, L. & Cov, F. (2006). Confianza y desconfianza: dos factores necesarios para el desarrollo de la confianza social. Universitas Psychologica, 5(1), 9-20. https://www.redalyc.org/pdf/647/64750102.pdf
Zamora, I.B. (2020). Accesibilidad y uso de Internet en México. La ENDUTIH a la luz de Covid-19. Visor Ciudadano del Instituto Belisario Domínguez, 70, 1-24. https://tinyurl.com/y5mm8a23
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors can keep the copyright, granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which allow authors non-commercial use of the work, including the right to place it in a file open access.