Health and safety action plan in tourist accommodation centers in the post COVID-19 era

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol16iss41.2023pp34-45p

Keywords:

Action plan, safety, hygiene, hotel, COVID-19, post-pandemic

Abstract

Tourist accommodation establishments today more than ever must offer practical guidelines for vigilance and protection during the stay due to the inevitable interaction between employees and guests in this new normality. The purpose of the study was to propose an Action Plan focused on safety and hygiene in tourist accommodation centers in post COVID-19 times. The study was configured within the quantitative approach, of a descriptive projective type, with an intentional sample of 53 people working in the lodging. The instrument implemented was PRESEHI-21 created by the researcher, with a likert scale of 25 items, validated by expert judgment and high reliability. The results showed a low and moderate safety and hygiene to prevent the risks of contagion of the COVID-19 virus. Demonstrating the need for a guide or plan to facilitate compliance with safety and hygiene standards in the lodging center. Concluding that the action plan focused on safety and hygiene in tourist accommodation centers is a tool whose actions allow to improve and control the processes in terms of safeguarding and caring for the health of those who are working and enjoying the facilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • CAROLINA INES GONZALES JARA, Universidad Cesar Vallejo. Campus Lima Norte, Perú.

    Licenciada en Turismo y Hotelería egresada de la Universidad Ricardo Palma; Lima, Perú. A la fecha me desempeño como docente universitario en la Universidad Cesar Vallejo en la Facultad de Ciencias Empresariales, en el programa de Administración en Turismo y Hotelería. Desarrollé mis estudios de posgrado en la Universidad Cesar Vallejo; Lima, Perú. Obteniendo el grado de Maestra en Docencia Universitaria. Vengo trabajando como docente y responsable a nivel nacional del área de prácticas preprofesional.

     

     

References

Arroyo Cobeña, M. V. (2018). Importancia del turismo para el desarrollo local de la provincia Manabí RECUS. Revista Electrónica Cooperación Universidad Sociedad. 3 (1), 1-6 DOI: https://doi.org/10.33936/recus.v3i1.1284

Asociación española de gobernantas de hotel y otras entidades (ASEGO). (2020). Reclutamiento de información para actuación en la revisión de procedimiento posterior a covid-19 según ASEGO. https://tecnohotelnews.com/wp-content/uploads/2020/05/ Reclutamiento-de-informaci%C3%B3n-para-actuaci%C3%B3n-en-la-revisi%C3%B3n-de-procedimientos-posterior-a-COVID19- seg%C3%BAn-ASEGO-1.pdf

CEPAL (2020), Informe Especial No. 2 COVID-19: Dimensionar los efectos del COVID-19 para pensar en la reactivación. Santiago de Chile: Naciones Unidas.

CEPAL (2020), Panorama Fiscal de América Latina y el Caribe, 2020 (LC/PUB.2020/6-P), Santiago, 2020.

Chen, S., Yang, J., Yang, W., Wang, C. y Bärnighausen, T. (2020). COVID-19 control in China during mass population move- ments at new year. The Lancet, 39 (10226), doi: 10.1016/S0140-6736(20)30421-9

Gonzáles, A. (2021). Evaluación del Nivel de Conocimiento sobre los Protocolos de Bioseguridad en el Personal de los establecimientos de Alojamiento, provincia de Tungurahua ante la presencia del SARS-COV-2 Tungurahua. Revista Investigación y Desarrollo I+D. 13, 53 – 61. file:///C:/Users/PC/Downloads/1004-37-2410-2-10-20220221.pdf

Hung, K.K., Mark, C.K., Yeung, M.P., Chan, E.Y. and Graham, C.A. (2018). The role of the hotel industry in the response to emerging epidemics: a case study of SARS in 2003 and H1N1 swine flu in 2009 in Hong Kong. Globalization and Health, 14(1), p. 117.

Jiang, Y., & Wen, J. (2020). Effects of COVID-19 on hotel marketing and management: a perspective article. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 32(8), pp. 63-73.

Julca Meza, E. C. (2020). Pandemias y su efecto en el turismo: lecciones del pasado y nuevos retos. Revista Cultura. 34. 159-166.https://www.revistacultura.com.pe/revistas/RCU_34_pandemia-turismo.pdf

Navarro-Drazich, D. (2021). Dimensiones y reflexiones sobre el impacto del covid en el turismo. Revista de Turismo e identidad. 2 (1). 159-169. http://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/turismoeindentidad.

Organización Mundial de la Salud (OMS). (10 enero de 2020). Consejos de la OMS sobre viajes internacionales y comercio en relación con el brote de neumonía causado por un nuevo coronavirus en China. https://www.who.int/ith/2020-0901_outbreak_of_Pneumonia_caused_by_a_new_coronavirus_in_C/es/

Organización Mundial del Turismo (1999). Código Ético Mundial para el Turismo. Adoptado por las Naciones Unidas 2001.

Organización Mundial del Turismo (OMT) (2021). 2020: Análisis del año. Covid-19 y el sector turístico. El turismo antes de la pandemia. Recuperado de https://www.unwto.org/es/covid-19-y-sector-turistico-2020

Organización Mundial del Turismo (OMT) (2021). 2020: el peor año de la historia del turismo, con mil millones menos de llegadas internacionales. 21.01.2021. Recuperado de https://www.unwto.org/es/news/2020-el -peor-ano-de-la-historia-del-turismo-con-mil-millones-menos-de-llegadas-internacionales

Organización Mundial del Turismo (OMT) (2021. Un 87% menos de llegadas de turistas en enero de 2021, mientras la OMT pide mayor coordinación para reactivar el turismo. 31.03.2021. Recuperado de https://www.unwto.org/es/taxonomy/term/347#:~:text=El%20impacto%20devastador%20de%20la,del%20a%C3%B1o%20sigue%20siendo%20incierta

Organización Mundial del Turismo (OMT). (26 de febrero de 2020). Declaración conjunta sobre el turismo y el COVID-19. La OMT y la OMS hacen un llamamiento a la responsabilidad y la coordinación. https://www.unwto.org/es/news/covid-19-omt-oms-llamamiento-a-la-responsabilidad-y-la-coordinacion

Orgaz Agüera, F. y Moral Cuadra, S. (2016). El turismo como motor potencial para el desarrollo económico de zonas fronterizas en vías de desarrollo. Un estudio de caso. El periplo sustentable, (31). http://www.scielo.org.mx/pdf/eps/n31/1870-9036-eps-31-00008.pdf

Ortega Alarcón, J. A., Rodríguez López, J. R., & Hernández Palma, H. (2017). Importancia de la seguridad de los trabajadores en el cumplimiento de procesos, procedimientos y funciones. Revista Academia & Derecho, 8 (14), 155-176.

Restrepo Montes, J.A., Marulanda Valencia, F.A., y Arango Muñoz, D.G. (2021). La gestión estratégica en tiempos de Covid-19: una mirada desde el sector turístico - subsector de alojamiento. Universidad & Empresa, 23 (41), 1-34, https://www.redalyc.org/journal/1872/187269734008/html/

Soto Espejo, S., y Villena Andrade, T.D. (2020). Calidad Percibida en los Hoteles de Tres Estrellas utilizando el Modelo Hotelqual en la Ciudad de Huánuco – 2018. Revista San Gregorio 38. 1-1. http://dx.doi.org/10.36097/rsan.v1i38.1195

Vargas Sánchez, A. (2020). Turismo Post Covid-19 el turismo después de la pandemia global análisis, perspectivas y vías de recuperación. En Felio José Bauzá Martorell, Francisco Javier Melgosa Arcos (Dirs.) Luis Miguel Rondón García, Libertad Troitiño Torralba, Carles Mulet Forteza. Ediciones Universidad de Salamanca. España.

World Travel and Tourism Council (WTTC) (2021). Economic Impact Reports. Recuperado de https://wttc.org/Research/Economic-Impact

Zhang, S., Diao, M., Yu, W., Pei, L., Lin, Z. y Chen, D. (2020). Estimation of the reproductive number of novel coronavirus (COVID-19) and the probable outbreak size on the diamond princess cruise ship: a data-driven analysis. Internatio- nal Journal of Infectious Diseases, 93, pp. 201-204

Downloads

Published

2023-01-31

How to Cite

Health and safety action plan in tourist accommodation centers in the post COVID-19 era. (2023). CIENCIA UNEMI, 16(41), 34-45. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol16iss41.2023pp34-45p