Traditional lecture pedagogy and lack of effectiveness in university teaching

Authors

  • Victor Coronel Universidad Península de Santa Elena
  • Eduardo Júpiter-Coronel Júpiter-Coronel Universidad Península de Santa Elena
  • Pedro Saltos-García Universidad Península de Santa Elena

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol16iss43.2023pp132-139p

Keywords:

Inspirational master class, Traditional master class, Law, Teaching-learning process

Abstract

Traditional magisterial pedagogy puts into practice techniques that go back to the middle ages, due to its permanence over time, it is a traditional strategy, and in many cases it does not adjust to the realities of university classrooms. The problem lies in the multiple questionings due to the ineffectiveness in the construction of knowledge. The general objective of the study was to determine the effectiveness of the traditional magisterial pedagogy in the university students of the Law School of the UPSE. The methodology used was with a quantitative approach, and a questionnaire with 8 questions was applied to a sample of 84 students of the UPSE Law School. In conclusion, the student should not only be seen as a recipient of knowledge or a person programmed to memorize codes and texts, but rather, it is understood that, stripping away the traditional master class, would lead us to the inspirational active master class that the authors maintain, teaching that consists of a participatory class, where the teacher exposes his class in a clear way, motivating the understanding of the subject to the students who must actively participate in classes and not only limit themselves to listening and taking notes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aliaga, F. M., & Correa, A. D. (2011). Tendencias en la normalización de nombres de autores en publicaciones científicas. RELIEVE (Revista ELectrónica de Investigación y EValuación Educativa), 17(1). Obtenido de http://www.uv.es/RELIEVE/v17n1/RELIEVEv17n1_0.htm

ASOCIACIÓN ESPAÑOLA DE NORMALIZACIÓN Y CERTIFICACÓN. (2013). Información y documentación. Directrices para la redacción de referencias bibliográficas y de citas de recursos información. Madrid: AENOR.

Böhm, W. (2010]). La historia de la Pedagogía (1 ed.). EDUVIM Villa María Eduvim.

Camacho Villalobos, M. E., Rojas Porras, M. E., & Rojas Blanco, L. (2014). El artículo científico para revista académica: Pautas para su planificación y edición de acuero con el modelo APA. e-Ciencas de la Información, 4(2).

Castro-Rodríguez, Y. (2021). La carta al editor en la publicación científica. Consideraciones para su elaboración. Odontoestomatología, 23(37). doi:https://doi.org/10.22592/ode2021n37a5

Díez M., B. L. (2007). El resumen de un artículo científico. Qué es y qué no es. Investigación y Educación en Enfermería, 25(1).

Eslava-Schmalbalch, J., & Alzate, J. P. (2011). Cómo elaborar la discusión de un artículo científico. Revista Colombiana de Ortopedia y Traumatología, 25(1).

González T., M., & Mattar V., S. (2010). ¿Formato IMRaD o IMRyD para artículos científicos? Revista MVZ Córdova, 15(1). Obtenido de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0122-02682010000100001&lng=en&nrm=iso

Ilera Lobo, M. L. (2020). Perspectivas sociales, jurídicas y económicas desde la frontera del Norte de Santander, Colombia. Santander: Universidad Simon Bolivar.

Lam Díaz, R. M. (2016). La redacción de un artículo científico. Revista Cubana de Hematología, Inmunol y Hemoterapia, 32(1).

Lázaro, A. C., & Chicharro Lázaro, A. (2016). El diálogo socrático como parte de la formación práctica en los estudios de Derecho. REJIE: Revista Jurídica de Investigación e Innovación Educativa(14), 41-59.

Lazzatti, P. (2017). Jugarle a la cabeza: una apuesta al aprendizaje lúdico y las neurociencias en la enseñanza del Derecho. Revista Anales de la Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, 3(3).

Palma, E. (2014). UNA PROPUESTA DE CLASIFICACIÓN DE LA CLASE MAGISTRAL IMPARTIDA EN LA FACULTAD DE DERECHO. Revista Chilena de Derecho, 41(3), 907-924.

PINTO, J. R. (2019).

PINTO, M., JARAMILLO, D., & ROBINSON, H. (2015).

RAE. (2022). Recuperado el 19] de ABRIL de 2022, de REAL ACADEMIA ESPAÑOLA RAE: https://dle.rae.es/pedagog%C3%ADa

Rodríguez Casado, M. R., & Rebolledo Gámez, T. (2017). Evaluación de metodologías participativas: una experiencia en el ámbito universitario. Revista Humanidades.

Rojas Porras, M. E. (2012). Plagio en textos académicos. Revista Electrónica Educare, 16(2), 55-66. doi:https://doi.org/10.15359/ree.16-2.3

Servizo de Biblioteca Universitaria. (s.f.). Biblioteca Universitaria da Universidade da Coruña. Recuperado el 2022 de febrero de 24, de https://infoguias.biblioteca.udc.es/c.php?g=653851&p=4908093

Tronchoni, H. I. (Febrero de 2018). Interacción participativa en las clases magistrales: fundamentación y construcción de un instrumento de observación. Publicaciones, 48(1).

Zolezzi, L. I. (2017). La enseñanza del derecho. Pontificia Universidad Católica del Perú, Pondo Editorial.

Downloads

Published

2023-09-26

How to Cite

Traditional lecture pedagogy and lack of effectiveness in university teaching. (2023). CIENCIA UNEMI, 16(43), 132-139. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol16iss43.2023pp132-139p