THE PERSONAL ENTREPRENEURIAL CHARACTERISTICS OF FUTURE ADMINISTRATORS AT UNIVERSITIES IN ZONE 3 - ECUADOR
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol16iss43.2023pp48-60pKeywords:
Entrepreneurship, Achievement, Planning, PowerAbstract
In this article, it was carried out with the participation of 310 students from the last semester of the Business Administration careers of the 8 Universities located in the provinces of Cotopaxi, Tungurahua and Chimborazo-Ecuador members of the HUB Centro, in order to analyze how CEPs are presented both in groups of students with a family business background and in students without this particularity. The study shows that the group with the highest evaluations obtained from their personal entrepreneurial characteristics correspond to the first one described, and, when analyzing the male and female students separately, it is they who slightly register a higher profile. From the personalized work in each one of them, it will be possible to further enhance these characteristics to strengthen the entrepreneurial competence in the students. The research also analyzes the role of the HEI in this new vision of entrepreneurial education, for which it is important that together and as a higher education policy, content and procedures are equated to achieve, from the beginning of the careers, the promotion and construction in students the spirit and entrepreneurial action. The study was carried out using a quantitative-qualitative and descriptive non-experimental approach
Downloads
References
Acuña, Cristian (2014). Aplicación de la metodología CEFE como herramienta para el desarrollo de las capacidades empresariales personales a los estudiantes de la Facultada de Ciencias Empresariales de la UPeU-Filial Tarapotó. Revista de Investigación en Administración. VOL.1 N°1. Año 2014
Álvarez, J Y otros (Agosto 2019). Resultados del diagnóstico del desarrollo de capacidades Emprendedoras en los estudiantes de las universidades en la Zona centro de la república mexicana. Revista latinoamericana de competitividad organizacional. Año 1, N°3. ISSN 2659-5494.
Barba, D. (2013). Características Emprendedoras Personales (CEP) De hombres y mujeres gerentes de las Cooperativas de Ahorro y Crédito de Riobamba: investigación 2010-2011. Revista Ciencia UNEMI. Nº 9, Junio 2013, pp. 62 – 68. ISSN: 1390 – 4272.
Barba.D. y otros. (2020). características emprendedoras y emprendimiento solidario, aplicando tecnologías básicas en la construcción de un modelo de simulación empresarial. Revista Dominio de las Ciencias. ISNN 2477-8818.
Bucardo, A., Saavedra, M., & Camarena, M. (2015). Hacia una comprensión de los conceptos de emprendedor y empresario. [Towards an understanding of the concepts of entrepreneur and businessman]. Suma de negocios, 16(13), 98-107. https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.08.009
Micolta. V. (2020), Características emprendedoras personales de los estudiantes de las carreras de administración de las universidades que conforman el HUB Innovación Centro – Ecuador. Tesis. http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/14177.
CEMPROPYME (2012). Proceso de Acompañamiento a Emprendimientos Dinámicos- Caja de Herramientas.Taller CEP´s. Recuperado . http://cenpromype.synology.me/wordpress/Usb/Caja%20de%20Herramientas%20Emprendi mientos%20por%20Oportunidad/index.html. pp. 2-22
Herruzo-Gómez.E Editor. (2019). Emprendimiento e innovación: oportunidades para todos. Dikinson S,L ISBN: 978-84-1324-379-5.
Kowalski, V. y otros.(2020) ¿Qué se tiene que cambiar en el trabajo en el aula?Laboratorio Mercek. Universidad de Misones Agentina.
Kowalski, V. y otros.(2020).¿Cómo vamos a Evaluar y cómo vamos a Planificar las Asignaturas? Laboratorio Mercek. Universidad de Misones Agentina.
Mazacón.M.( 2019). Emprendimiento en las instituciones de educación superior. Universidad, Ciencia y Tecnología Número Especial Nº 02 2019 (pp. 11-18). N 2542-3401 ISSN 2542-3401/ 1316-4821.
Moreno.S y Egusquiza. C. (2019). Características emprendedoras en alumnos de últimos ciclos de la carrera de administración de empresas de una universidad privada de Lima. Tesis Universidad san Ignacio de Loyola.
Nuñez, M.(2014). Autoestima y habilidades emprendedoras en estudiantes de ciencias económico-administrativas de la Universidad de Guadalajara – México. Comuni@cción vol.5 no.2 Puno jul./dic. 2014.Cielo-Perú. ISSN 2219-7168
Oliver, A., Galiana, L. y Gutiérrez-Benet, M. (2016). Evaluación y promoción de políticas de emprendimiento en estudiantes. [Diagnosis and policies to promote entrepreneurship in students]. Anales De Psicología /Annals of Psychology, 32 (1), 183-189. https://doi.org/10.6018/analesps.32.1.186681.
Ovalles,L. y otros (2018). Habilidades y capacidades del emprendimiento: un estudio bibliométrico.Revista Venezolana de Gerencia. Universidad de Zulia.
Oyarzún.A.y otros (2020). Impacto de la formación emprendedora en estudiantes de etapas tempranas. Diguital Publisher. CEIT.ISSN 2588-0705.
Quishe.D (2020). Análisis de las características emprendedoras personales en los microempresarios de metalmecánica en la ciudad de puno 2018 – 2019.Tesis. Universidad nacional del Altiplano. Perú
Sánchez. J.(2011). Competencias emprendedoras en la educación universitaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology.No. 1,Volumen 3. ISNN 0214-9877.
Tapia-Crdenas.H. (2020). Estrategias para el fomentar el emprendimiento y desarrollo empresarial: Caso. Universidad Católica de Cuenca. Revista Arbitrada Interdisciplinaria Koinonía, vol. 5, núm. 10, 2020. DOI: https://doi.org/10.35381/r.k.v5i10.837
Vargas-Larragivel.P. (2020) Factores de impacto en la formación emprendedora en estudiantes de educación superior. Caso cetys universidad. Revista Inclusiones ISSN 0719-4706 volumen 8 – número 1 – enero/marzo 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors can keep the copyright, granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which allow authors non-commercial use of the work, including the right to place it in a file open access.