Human rights education as a cross-cutting axis in higher education in Ecuador: Proposals and challenges for its implementation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss49.2025pp94-105p

Keywords:

Human rights, higher education, inclusion, Ecuador, ethical training

Abstract

This article analyzes the integration of human rights into higher education in Ecuador, highlighting current challenges and proposing an inclusive and comprehensive educational model. A multidisciplinary methodological framework, including descriptive, bibliographic, and phenomenological methods, is used to assess the academic and social impact of incorporating human rights into university curricula. Through a detailed analysis of Ecuadorian regulations and international case studies, concrete proposals are presented to transform university education into a more inclusive and ethical process

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, C., Chávez, J., Chisaguano, D., & Tixi, V. (2024). Las acciones afirmativas y el derecho a la Educación Superior en el Ecuador. Dominio de las Ciencias, 10(1),

Briones, R. (2018). Evaluación de la calidad educativa en Ecuador. Revista de Educación Superior, 29(3), 28–30. Doi: https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i2.360

Burneo, A., & Godoy, D. (2020). Acceso de jóvenes a la educación universitaria en el Ecuador: Reformas, políticas y progreso. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7813109

Gil Cantero, F. (2004). La educación en derechos humanos en el sistema educativo. Tarbiyya: Revista de Investigación e Innovación Educativa, (35), 43-56. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj59IyKiIuPAxWmVzABHTJnNzQQFnoECBEQAQ&url=https%3A%2F%2Frevistas.uam.es%2Ftarbiya%2Farticle%2Fdownload%2F7245%2F7601%2F15104&usg=AOvVaw30VXIbwfNSkGNRJf2mtZ_K&opi=89978449

Fontana Hernández, A., & Vargas Dengo, M. C. (2017). Las formas de apoyo educativo al estudiantado con discapacidad o con necesidades educativas en la Universidad Nacional de Costa Rica y sus implicaciones en su formación profesional. Revista Latinoamericana de Derechos Humanos, 27(2), 135–152. https://doi.org/10.15359/rldh.27-2.6

Jaramillo Bazurto, N. V., & Tomalá Chavarría, M. D. (2025). Evaluación de la calidad para la acreditación educativa. Estudios Transdisciplinarios en Comunicación y Sociedad (INVECOm), 5(3). https://doi.org/10.5281/zenodo.14501734

Nesta, F. P. (2018). Los derechos humanos y la educación superior: Expresiones curriculares, desafíos pendientes. Encuentros. Revista de Ciencias Humanas, Teoría Social y Pensamiento Crítico, 6(8), 71–94. Universidad Nacional Experimental Rafael María Baralt. https://encuentros.unermb.web.ve/index.php/encuentros/article/view/29

Organización de las Naciones Unidas. (2009). Educación para la paz, la convivencia democrática y los derechos humanos. UNESCO; Ministerio de Educación, Política Social y Deporte de España; Instituto Interamericano de Derechos Humanos. https://libgen.li/file.php?md5=8c14db56d5321aedc89ca93a3fd1efd6

Organización de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. Recuperado de https://www.un.org/es/documents/udhr/

Ortiz López, M. E. (2007). Los derechos humanos en el currículo de la carrera de Profesorado de Enseñanza Media en Pedagogía y Técnico en Administración Educativa de la Facultad de Humanidades de la Universidad de San Carlos de Guatemala [Tesis de licenciatura, Universidad de San Carlos de Guatemala]. http://biblioteca.usac.edu.gt/EPS/07/07_10442.pdf

Terán Suárez, R. J. L. (2020). El acceso a la educación superior como derecho humano. Revista Jurídica Crítica y Derecho, 1(1), 1–12. https://doi.org/10.29166/criticayderecho.v1i1.2443

Downloads

Published

2025-09-08

How to Cite

Human rights education as a cross-cutting axis in higher education in Ecuador: Proposals and challenges for its implementation. (2025). CIENCIA UNEMI, 18(49), 94-105. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss49.2025pp94-105p