Artificial Intelligence to Forecast Diversityin the Tourism Industry
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss49.2025pp34-47pKeywords:
Diversity, tourism, artificial intelligence, sustainability, predictive modelling, retrospective validationAbstract
Diversity plays a pivotal role in the success of tourism and entrepreneurial ventures. This paper explores the multi-dimensional facets of diversity within these sectors, encompassing workforce, cultural, customer, product, destination, and environmental diversity. Embracing diversity fosters innovation, enhanced customer experiences, broader market reach, effective problem-solving, and improved overall performance. While financial data may not directly measure a company's diversity initiatives, it provides valuable indirect insights, such as budget allocations for diversity programs and economic impact assessments. Furthermore, this study introduces the Financial Times and Statista Diversity Index, which gauges diversity based on employee perceptions.
The research hypothesis assesses whether artificial intelligence (AI) can predict a company's diversity score using economic and financial data. Utilizing Weka's machine learning algorithms, the study demonstrates AI's potential in predicting a company's diversity level, achieving a 74% retrospective validation accuracy.
In summary, this study underscores the importance of diversity in tourism and entrepreneurship and reveals the potential of AI to predict diversity levels in a statistically significant manner. Through diversity and AI integration, companies can adapt to market dynamics and contribute to a more inclusive and culturally sensitive industry.
Downloads
References
Cazares Garrido, I. (2023). Impacto de factores exógenos en la transformación digital de las empresas. Revista Espacios, 44(8), 73–87. https://doi.org/10.48082/espacios-a23v44n08p06
Baculima Japón, D. A., Tinto Arandes, J., & Baculima Japón, J. L. (2023). Factores clave para la implementación de transformación digital en empresas textiles, confecciones del cantón Cuenca. PACHA. https://dspace.ucacue.edu.ec/handle/ucacue/16731
Bonilla Jurado, D., Salinas Morales, D., Lalaleo Analuisa, F., & Velastegui Hernández, S. (2018). Marketing estratégico en redes sociales de las organizaciones. Un abordaje 360°. Revista Científica Ciencia Y Tecnología, 18(17). https://www.researchgate.net/publication/343929395_Marketing_estrategico_en_redes_sociales_de_las_organizaciones_Un_abordaje_360
Cazares Garrido, I. (2023, septiembre 1). Impacto de factores exógenos en la transformación digital de las empresas. Revista Espacios, 43(8), 73-87. https://doi.org/10.48082/espacios-a23v44n08p06
Fernández Villacrés, G. E., Gualpa Jaramillo, G. G., Arcos Naranjo, G. A., Vásconez Salazar, J. L., & Serrano paredes, K. (2023). La tecnología en los negocios. https://www.researchgate.net/publication/376981703_Latecnologia40enlosnegocios
Gabryelczyk, R. (2020). Has COVID-19 Accelerated Digital Transformation? Initial Lessons Learned for Public Administrations. Information Systems Management, 37(4), 303–309. https://doi.org/10.1080/10580530.2020.1820633
González-Díaz, R. R., Acevedo-Duque, Á. E., Guanilo-Gómez, S. L., & Cruz-Ayala, K. (2021). Ruta de investigación cualitativa - naturalista: Una alternativa para estudios gerenciales. Revista RCS, 27(4), 334–350.
Hernández Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (McGrawHill, Ed.).
Huamán Coronel, P. L., Medina Sotelo, C. G., Huamán Coronel, P. L., & Medina Sotelo, C. G. (2022). Transformación digital en la administración pública: Desafíos para una gobernanza activa en el Perú. Comuni@cción, 13(2), 93–105. https://doi.org/10.33595/2226-1478.13.2.594
Irreño, C. A. B. (2022). Factores que influyen en el éxito de la implementación de la transformación digital. Revista Ingeniería, Matemáticas y Ciencias de la Información, 9(17), 69-75. http://dx.doi.org/10.21017/rimci.2022.v9.n17.a112
Lalaleo Analuisa, F. (2023). Relación de las tecnologías de la industria 4.0 en el desarrollo empresarial. Una revisión de literatura. Vivat Academia, 156, 271–287. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9146075
Lalaleo Analuisa, F. (2023). Estrategias de gestión comercial en asociaciones artesanales. Caso de estudio ASOARCAQ. Revista Científica Arbitrada Multidisciplinaria de Ciencias Contables, Auditoría y Tributación: CORPORATUM 360, 6(12), 2-15. https://publicacionescd.uleam.edu.ec/index.php/corporatum-360/article/view/545/815
Lalaleo Analuisa, F., & Martínez Yacelga, A. (2022). Estrategias empresariales en el sector manufacturero - Un enfoque financiero y productivo. https://libros.cidepro.org/index.php/cidepro/catalog/book/135
Lalaleo Analuisa, F., & Martínez Yacelga, A. (2022). Estrategias empresariales en el contexto de las medianas empresas manufactureras. Una búsqueda especializada de literatura. Killkana Social, 6(Especial), 41–54. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1194
Lalaleo Analuisa, F., & Martínez Yacelga, A. (2022). Estrategias empresariales en el contexto de las medianas empresas manufactureras. Una búsqueda especializada de literatura. Killkana Social, 6(Especial), 41–54. https://doi.org/10.26871/killkanasocial.v6i4.1194
Maliqueo Pérez, C., González Candia, J., Mardones Espinosa, R., & Ardiles Briones, M. (2021). Gestión de personas y las barreras para innovar en la transformación digital. Revista Venezolana de Gerencia: RVG, 26(94), 510–532. https://www.redalyc.org/journal/290/29069612003/html/
Morales, R. I. (2022). La transformación digital y la influencia de la inteligencia de negocios en las empresas del sector de turismo de reuniones en México. Revista Politécnica, 18(35), 40–51. https://www.redalyc.org/journal/6078/607870799003/html/
Muñoz Sastre, D., Sebastián Morillas, A., & Núñez Cansado, M. (2019). La cultura corporativa: Claves de la palanca para la verdadera transformación digital. Prisma Social: Revista de investigación social, 25, 439–463. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6972158
Papí-Gálvez, N., Hernández-Ruiz, A., & López-Berna, S. (2020). Transformación digital en la industria publicitaria con enfoque de género: Análisis de las empresas líderes. Profesional de la información, 29(3), 1-14. https://revista.profesionaldelainformacion.com/index.php/EPI/article/view/74690
Sabariego-Puig, M., Vilá-Baños, R., & Sandín-Esteban, P. (2014). El análisis cualitativo de datos con ATLAS.ti. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca En Educació, 7(2), 119–133. https://www.researchgate.net/publication/263859187_El_anlisis_cualitativo_de_datos_con_ATLASti
Sampedro Guamán, C. R., Palma Rivera, D. P., Machuca Vivar, S. A., Arrobo Lapo, E. V., Sampedro Guamán, C. R., Palma Rivera, D. P., Machuca Vivar, S. A., & Arrobo Lapo, E. V. (2021). Transformación digital de la comercialización en las pequeñas y medianas empresas a través de redes sociales. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 484–490. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2124
Sampietro Saquicela, J. L. (2020). Transformación Digital de la Industria 4.0. Polo del Conocimientol, 5(8), 1344–1356. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1666
Sayes, C., & Magaña, V. (2022). Transformación digital: Una necesidad actual para la innovación y el desarrollo de las pequeñas y medianas empresas salvadoreñas. Anuario de Investigación: Universidad Católica de El Salvador, 11(1), Article 1. https://www.researchgate.net/publication/365749296_Transformacion_digital_una_necesidad_actual_para_la_innovacion_y_el_desarrollo_de_las_pequenas_y_medianas_empresas_salvadorenas
Sidorenko, T. (2022). La Transformación Digital De La Economía Española. Iberoamérica, 85–109. https://doi.org/10.37656/s20768400-2022-3-04
Sucari, Y. V. S., Mamani, U. Q., Achata, S. G. V., Umiña, M. R. L., & Calsin, M. H. (2023). Transformación Digital de las empresas en la ciudad de Juliaca 2022. Waynarroque. Revista de ciencias sociales aplicadas, 3(1), 11-20. https://doi.org/10.47190/rcsaw.v3i1.46
Toledo Concha, E., León Reyes, V., & Reyna Alcántara, P. (2022). Desafíos de la transformación digital de las microfinanzas en el Perú. Quipukamayoc, 30(62), 87–98. https://doi.org/10.15381/quipu.v30i62.22719
Toledo Concha, E., León Reyes, V., Reyna Alcántara, P., Toledo Concha, E., León Reyes, V., & Reyna Alcántara, P. (2022). Desafíos de la transformación digital de las microfinanzas en el Perú. Quipukamayoc, 30(62), 87–98. https://doi.org/10.15381/quipu.v30i62.22719
Townsend Valencia, J., & Figueroa Filián, J. (2022). Digital transformation models in the management of commercial companies. COODES, 10(2), 407–429. http://scielo.sld.cu/pdf/cod/v10n2/en_2310-340X-cod-10-02-407.pdf
Trujillo Valdiviezo, G., Rodríguez Alegre, L., Mejía Ayala, D., & López Padilla, R. D. P. (2022). Transformación digital en América Latina: una revisión sistemática. Revista Venezolana de Gerencia, 27(100), 1519–1536. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8890768
Valderrama, B. (2019). Transformación digital y organizaciones ágiles. Arandu-UTIC - Revista Científica Internacional , 6(1), 15–54.
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7274241
Zakharov, V., Ludushkina, E., Kislinskaya, M., Kornilova, E., & Novikov, A. (2022). Transformación digital de las empresas: Tendencias, factores y resultados. Nexo Revista Científica, 35(01), Article 01. https://doi.org/10.5377/nexo.v35i01.13924
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 CIENCIA UNEMI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors can keep the copyright, granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which allow authors non-commercial use of the work, including the right to place it in a file open access.