Effective digital marketing strategies for SMEs in the city of Ambato
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss49.2025pp101-108pKeywords:
Virtual environment, commercial strate gy, digital advertising, social networking, web trafficAbstract
In the city of Ambato, small and medium-sized enterprises (SMEs) face the daily challenge of increasing their visibility and competitiveness in an ever-evolving digital environment, with social media being one of the main tools used. This study aims to identify and analyze the most effective digital marketing strategies for local SMEs, in order to provide practical recommendations that strengthen their online presence and improve their commercial performance. While digital strategies are essential, the relevance of traditional marketing as a complementary approach is also acknowledged. The research adopts a qualitative methodology, based on bibliographic analysis and a review of specialized literature. The results show that implementing tactics such as local SEO, social media marketing, content creation, and digital advertising significantly increases web traffic and engagement with potential customers. It is concluded that a digital marketing strategy tailored to the specific context of Ambato must integrate various digital tools and practices that respond to the needs and characteristics of the local market
Downloads
References
Arroba, E. M. (2013). Estrategias de Expansión y su incidencia en la Competitividad de la Empresa "Squim Cía. Ltda." de la ciudad de Ambato. https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/5757. Ecuador: Universidad Tecnica de Ambato.
Baque, K. (2022). Estructura metodológica de plan estratégico para mejorar las ventas en las Mipymes del cantón Quevedo. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202022000200066. Revista Universidad y Sociedad versión On-line ISSN 2218-3620 .
Calle, K., Erazo, J. C., & Narvez, C. (2021). Marketing digital y estrategias online en el sector de fabricación de muebles de madera. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7439112. Ambato, Ecuador: Revista Dialnet.
Chávez, B. V. (2023). “Plan de marketing digital para posicionar la empresa Movilcelistic S.A del Ecuador en la ciudad de Ambato”. http://dspace.espoch.edu.ec/handle/123456789/19443. Univerisidad Tecnica de Ambato.
Escobar, L. (2019). ESTRATEGIAS DE MARKETING DIGITAL PARA CONTRIBUIR AL POSICIONAMIENTO DE LA MARCA "CORSETEXCOL" EN LA CIUDAD DE AMBATO. https://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/10088/1/TUAEXCOMADM027-2019.pdf. UNIVERSIDAD REGIONAL AUTÓNOMA DE LOS ANDES.
Fonseca, M. B., & Caisa, E. D. (2022). Desempeño empresarial y uso de redes sociales en las mipymes de la provincia de Tungurahua durante la pandemia de Covid-19. https://www.593dp.com/index.php/593_Digital_Publisher/article/view/1609/1353. Digital Publisher.
González, C., & Martínez, A. (s.f.). Estrategia y comunicación en redes sociales: Un estudio sobre la influencia del movimiento RealFooding. https://idus.us.es/handle/11441/99923. Repositorio de Investigacion Universidad de Sevilla .
Gordon, A. (2015). "Estrategias de Marketing Digital y el Posicionamiento de marca en el mercado, de la Empresa INDUTEX de la ciudad de Ambato". https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/9257. Ambato: Universidad Tecnica de Ambato.
Jácome Álvarez, O. d. (2022). Influencia de las estrategias del marketing digital para la reactivación económica de las pymes de Ambato. https://revista.uniandes.edu.ec/ojs/index.php/EPISTEME/article/view/2500. Revista Episteme.
Llerena, W., Cordova, A., Arroba, E., & Zúñiga, F. (2025). Impacto de las redes sociales en el posicionamiento de marca en servicios de salud: una revisión sistemática. REVISTA ERUDITUS, 6(1), 27–43. https://doi.org/10.35290/re.v6n1.2025.1224.
Lopez, H. (2022). ESTRATEGIAS DE MARKETING DIGITAL PARA EL POSICIONAMIENTO DE LA MARCA “Q” EN LA CIUDAD DE AMBATO. https://dspace.uniandes.edu.ec/bitstream/123456789/14673/1/UA-ADN-EXC-004-2022.pdf. UNIVERSIDAD REGIONAL AUTÓNOMA DE LOS ANDES .
Melendez, P. (2018). EL MARKETING DIGITAL TRANSFORMA LA GESTIÓN DE PYMES EN COLOMBIA. https://www.redalyc.org/journal/4096/409658132001/409658132001.pdf. Universidad El Bosque Colombia.
Mero, D., Mero, U., & Peña, I. (2023). Marketing digital como estrategia empresarial de las pymes del sector avícola del cantón Olmedo-Ecuador. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Recus/article/view/4688. Revista Electronica Cooperacion y Sociedad.
Osmany, P. (2021). Tendencias y perspectivas del marketing en las pymes. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/contabilidadyNegocios/article/view/24925/23685. Ecuador: Pontificia Universidad Católica del Ecuador Sede Ambato.
Ramos, C. V., & Guerrero, C. (2022). Marketing digital y economía de empresa: un estudio de las Mipymes en la provincia de Tungurahua frente al Covid-19. https://www.researchgate.net/publication/364488933_Marketing_digital_y_economia_de_empresa_un_estudio_de_las_Mipymes_en_la_provincia_de_Tungurahua_frente_al_Covid-19. Revista Eruditus.
Reinoso, K. (2022). Marketing Digital Como una Ventaja Competitiva para las PYMES en Pandemia Tungurahua- Ecuador. http://recitiutm.iutm.edu.ve/index.php/recitiutm/article/view/227/html. Revista de Ciencia y Tegnologia .
Rossaided, S. (2021). PLAN DE MARKETING DIGITAL PARA LA EMPRESA INVERSIONES OLDA, VENEZUELA. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7800525. Revista Científica Electrónica de Ciencias Humanas /Scientific e-journal of Human Sciences/.
Solis, R. (2020). Estrategias digitales con mayor impacto en el posicionamiento de marca en las pymes de la provincia de Tungurahua. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8231784. Ciencias Economicas y Empresariales.
Suárez, F. G. (2014). "Estrategias del Marketing Digital y el Posicionamiento en el Mercado de la Empresa Servicio Automotriz Suárez de la ciudad de Ambato". https://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/8298. Univerisdad Tecnica de Ambato.
Vasquez, J. (2021). El email marketing es una forma efectiva de comunicarte con tus clientes y mantenerlos informados sobre tus productos o servicios. Puedes utilizar el email marketing para enviar newsletters, promociones o información relevante sobre tu negocio. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20675/1/UPS-CT009220.pdf. Cuenca: Universidad Politecnica Salesiana.
Vega, R., & Fonseca, H. (2021). Situación de la economía digital, el comercio electrónico y el ecosistema FinTech en Uruguay. https://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-24582021000100204 InterSedes On-line version ISSN 2215-2458Print version ISSN 2215-2458.
Zambrano, A. (2023). ESTRATEGIAS DE MARKETING DIGITAL PARA LA COMERCIALIZACIÓN EN LA AVÍCOLA AVIBURZ DEL CANTÓN BOLIVAR. https://repositorio.espam.edu.ec/bitstream/42000/2185/1/TIC_AE37D.pdf. ESCUELA SUPERIOR POLITÉCNICA AGROPECUARIA DE MANABÍ.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 CIENCIA UNEMI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors can keep the copyright, granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which allow authors non-commercial use of the work, including the right to place it in a file open access.