Study readiness strategies and academic self-efficacy in undergraduate students

Keywords: Academic self-efficacy, Self-regulated learning, Study readiness stegies, University students

Abstract

The present study focuses on determining the correlation between study readiness strategies and academic self-efficacy in university students. It is a quantitative study, with a non-experimental, exploratory, descriptive and correlational design. The sample consisted of 224 Ecuadorian students of Clinical Psychology, obtained through a non-probabilistic convenience sampling. The instruments used were the Study Disposition Strategies Scale (EEDE) and the Academic Situations Specific Perceived Self-Efficacy Scale (EAPESA). The results determined that there is a slight positive correlation with a small effect size. In conclusion, the greater the use of study readiness strategies, the higher the academic self-efficacy score. Therefore, these two variables are closely related to self-regulated learning, a construct that should be considered as a capacity that students should develop in order to learn in an effective and meaningful way.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alegre, A. A. (2014). Academic self-efficacy, self-regulated learning and academic performance in first-year university students. Propósitos y Representaciones, 2(1), 101-120. https://doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.54

Álvarez, D. G., & Cobo-Rendón, R. C. (2022). Autoeficacia y satisfacción académica en estudiantes universitarios en tiempos de COVID-19. Libro de Actas del 2.o Congreso Caribeño de Investigación Educativa: Nuevos paradigmas y experiencias emergentes, 2022, ISBN 978-9945-9313-9-6, págs. 131-137, 131-137. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8498351

Álvarez-Pérez, P. R., López-Aguilar, D., & Garcés-Delgado, Y. (2021). Estudio sobre compromiso y expectativas de autoeficacia académica en estudiantes universitarios de grado. Educar, 57(2), Article 2. https://doi.org/10.5565/rev/educar.1316

Amaya, I. D., Mahecha, J. C., & Conejo, F. (2022). Estrategias de autorregulación para el aprendizaje de la matemática en estudiantes de una institución educativa departamental en Colombia. Unión - Revista Iberoamericana De Educación Matemática, 18(64), Article 64. https://union.fespm.es/index.php/UNION/article/view/224

Argandoña-Mendoza, M. F., Ayón-Parrales, E. B., García-Mejía, R. O., Zambran-Zambrano, Y. A., & Barcia-Briones, M. F. (2020). La educación en tiempo de pandemia. Un reto Psicopedagógico para el docente. Polo del Conocimiento, 5(7), 819.

Banco Interamericano de Desarrollo. (2020). La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe ante COVID-19 | Publications. https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-en-tiempos-del-coronavirus-Los-sistemas-educativos-de-America-Latina-y-el-Caribe-ante-COVID-19.pdf

Burgos, K. S., & Salas, E. (2020). Procrastinación y Autoeficacia académica en estudiantes universitarios limeños. Propósitos y representaciones, 8(3), 25.

Burgos-Castillo, E. A., Sánchez-Abarca, P. M., & Pino-Muñoz, M. (2012). Adaptación y validación preliminar del cuestionario de motivación y estrategias de aprendizaje (MSLQ). http://repobib.ubiobio.cl/jspui/handle/123456789/1544

Cassidy, S. (2015). Resilience Building in Students: The Role of Academic Self-Efficacy. Frontiers in Psychology, 6. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.01781

Castellanos-Páez, V., Latorre -Velásquez, D. C., Mateus Gómez, S. M., & Navarro Roldán, C. P. (2017). Modelo Explicativo del Desempeño Académico desde la Autoeficacia y los Problemas de Conducta. Revista Colombiana de Psicología, 26(1), 149. https://doi.org/10.15446/rcp.v26n1.56221

Chiu, S.-I. (2014). The relationship between life stress and smartphone addiction on taiwanese university student: A mediation model of learning self-Efficacy and social self-Efficacy. Computers in Human Behavior, 34, 49-57. https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.01.024

Covarrubias-Apablaza, C. G., Acosta-Antognoni, H., Mendoza-Lira, M., Covarrubias-Apablaza, C. G., Acosta-Antognoni, H., & Mendoza-Lira, M. (2019). Self-regulation Learning and General Self-efficacy and their relation with Academic Goals in University Students. Formación universitaria, 12(6), 103-114. https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600103

Delgado-Domenech, B., Martínez -Monteagudo, M. C., Rodríguez, J. R., & Escortell, R. (2019). La autoeficacia académica y la inteligencia emocional como factores asociados al éxito académico de los estudiantes universitarios. 15.

Elias, S. M., & MacDonald, S. (2007). Using Past Performance, Proxy Efficacy, and Academic Self-Efficacy to Predict College Performance. Journal of Applied Social Psychology, 37(11), 2518-2531. https://doi.org/10.1111/j.1559-1816.2007.00268.x

Espinosa, E. O. C., Ruiz, J. A. C., & Mercado, M. T. C. (2020). Autoeficacia académica del alumnado de los posgrados en administración en tiempos del COVID-19. Propósitos y Representaciones, e567-e567. https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nSPE3.567

Fernández-Martín, F. D., Arco-Tirado, J. L., & Hervás-Torres, M. (2022). The impact of a peer-tutoring program to improve self-regulated learning. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 38(1), Article 1. https://doi.org/10.6018/analesps.483211

Flores-Rivas, V. R., & Álvarez, G. M. (2020). Logros de aprendizaje, herramientas tecnológicas y autorregulación del aprendizaje en tiempos de Covid 19. Journal of business and entrepreneurial studies: JBES, 4(3), 102-109.

García-Montero, I., & Bustos-Córdova, R. B. (2020). Desarrollo de la autonomía y la autorregulación en estudiantes universitarios: Una experiencia de investigación y mediación. Sinéctica, 55, 3.

Iwamoto, D. H., Hargis, J., Bordner, R., & Chandler, P. (2017). Self-Regulated Learning as a Critical Attribute for Successful Teaching and Learning. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 11(2). https://doi.org/10.20429/ijsotl.2017.110207

Kambourova, M., González-Agudelo, E. M., & Grisales-Franco, L. M. (2021). La autoevaluación del estudiante universitario: Revisión de la literatura. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 33(2), Article 2. https://doi.org/10.14201/teri.23672

Kitsantas, A., Winsler, A., & Huie, F. (2008). Self-regulation and ability predictors of academic success during college: A predictive validity study. Journal of Advanced Academics, 20(1), 42-68. https://doi.org/10.4219/jaa-2008-867

Kurtovic, A., Vrdoljak, G., & Idzanovic, A. (2019). Predicting Procrastination: The Role of Academic Achievement, Self-efficacy and Perfectionism. International Journal of Educational Psychology, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.17583/ijep.2019.2993

Marcelo, C., & Rijo, D. (2019). Aprendizaje autorregulado de estudiantes universitarios: Los usos de las tecnologías digitales. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 3(1), 62-81. https://doi.org/10.32541/recie.2019.v3i1.pp62-81

Moreta-Herrera, R., Montes de Oca, C., Navarro Cuellar, L. F., & Villegas Villacrés, N. (2021). Validade fatorial com estimativa robusta da Escala de Autoeficácia Percebida Específica para Situações Acadêmicas (Eapesa) em estudantes universitários equatorianos. Ciencias Psicológicas, 15(1). https://doi.org/10.22235/cp.v15i1.2153

Morillo-Alujas, A., Nadal, S., Blasco, A., & Zamora, M. (2021). Jamovi: Un nuevo (y fácil de usar) programa de estadística. Y gratis. Suis, 179, 30-31.

Neroni, J., Meijs, C., Gijselaers, H. J. M., Kirschner, P. A., & de Groot, R. H. M. (2019). Learning strategies and academic performance in distance education. Learning and Individual Differences, 73, 1-7. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2019.04.007

Núñez-Núñez, A. M. (2022). Estilos y Estrategias de Aprendizaje en Estudiantes Universitarios de Psicología de la Ciudad de Ambato. Veritas & Research, 4(2), Article 2.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO], Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia [UNICEF], & Banco Interamericano de Desarrollo. (2020). What have we learnt?: Overview of findings from a survey of ministries of education on national responses to COVID-19. World Bank. https://doi.org/10.1596/34700

Paciello, M., Ghezzi, V., Tramontano, C., Barbaranelli, C., & Fida, R. (2016). Self-efficacy configurations and wellbeing in the academic context: A person-centred approach. Personality and Individual Differences, 99, 16-21. https://doi.org/10.1016/j.paid.2016.04.083

Palenzuela, D. L. (1983). Construcción y validación de una escala de autoeficacia percibida específica de situaciones académicas. Análisis y modificación de conducta, 9(21), 185-219.

Pérez, L. F., Bueno, A., & Zambrano, L. L. (2021). Estrategias de Aprendizaje como factor determinante en el desempeño académico. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 96, 165-185.

Pérez -Villalobos, M. V., Valenzuela -Castellanos, M. F., Díaz - Mujica, A., González-Pienda, J. A., & Núñez Pérez, J. C. (2010). Disposición y enfoques de aprendizaje en estudiantes universitarios de primer año. Universitas Psychologica, 10(2), 441-449. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy10-2.deae

Pintrich, P. R. (1991). A Manual for the Use of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ). https://eric.ed.gov/?id=ED338122

Rebolledo, J. P., Fasce, E., Narváez, C. G., & Vega, J. A. (2020). Tipos y Niveles de Motivación Académica, Estrategias de Aprendizaje y Rendimiento Académico en estudiantes de plan común de carreras de salud de una Universidad Privada. Revista de Educación en Ciencias de la Salud, 17(1), 3.

Roick, J., & Ringeisen, T. (2018). Students’ math performance in higher education: Examining the role of self-regulated learning and self-efficacy. Learning and Individual Differences, 65, 148-158. https://doi.org/10.1016/j.lindif.2018.05.018

Sáez, F. M., Bustos, C. E., Pérez, M. V., Mella, J. A., Lobos, K. A., & Díaz, A. E. (2018). Disposición al estudio, autoeficacia y atribuciones causales en estudiantes universitarios chilenos. Propósitos y Representaciones, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.20511/pyr2018.v6n1.179

Sáez-Delgado, F., Bustos Navarrete, C., Lobos Peña, K., Mella-Norambuena, J., & Díaz Mujica, A. (2021). Escala de estrategias de disposición al estudio en universitarios: Propiedades psicométricas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 23, 1-15. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e08.3253

Sáez-Delgado, F., Bustos Navarrete, C., Lobos Peña, K., Mella-Norambuena, J., Díaz Mujica, A., Sáez-Delgado, F., Bustos Navarrete, C., Lobos Peña, K., Mella-Norambuena, J., & Díaz Mujica, A. (2021). Escala de estrategias de disposición al estudio en universitarios: Propiedades psicométricas. Revista electrónica de investigación educativa, 23. https://doi.org/10.24320/redie.2021.23.e08.3253

Torrano, F., Fuentes, J. L., & Soria, M. (2017). Aprendizaje autorregulado: Estado de la cuestión y retos psicopedagógicos. Perfiles Educativos, 39(156), Article 156. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2017.156.58290

Van Rooij, E. C. M., Jansen, E. P. W. A., & van de Grift, W. J. C. M. (2018). First-year university students’ academic success: The importance of academic adjustment. European Journal of Psychology of Education, 33(4), 749-767. https://doi.org/10.1007/s10212-017-0347-8

Varela, S. E. M., Vega, L. E. G., Gil, F. J. A., Herrera, J. M. V., & Morales, H. D. (2022). Impact of the COVID 19 pandemic on the student’s academic performance at the School of Engineering—Universidad Nacional de Colombia, Bogotá Campus. DYNA: Revista de La Facultad de Minas. Universidad Nacional de Colombia. Sede Medellín, 89(222), 38-47.

Villarreal-Fernández, J. E., & Arroyave-Giraldo, D. I. (2022). Adaptación y validez de la escala de motivación del Motivated Scale Learning Questionnaire (MSLQ) en universitarios colombianos. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 20(56), Article 56. https://doi.org/10.25115/ejrep.v20i56.4394

Weinstein, C. E., & Mayer, R. (1986). Handbook of research on teaching. En The teaching of learning strategies (pp. 315-327). Macmillan.

Zambrano-Matamala, C., Díaz-Mujica, A., Perez-Villalobos, M. V., Rojas-Díaz, D., Zambrano-Matamala, C., Díaz-Mujica, A., Perez-Villalobos, M. V., & Rojas-Díaz, D. (2020). Analysis of self-regulation strategies in pedagogy students from a Chilean university. Formación universitaria, 13(5), 223-232. https://doi.org/10.4067/S0718-50062020000500223

Zimmerman, B. J. (1989). A social cognitive view of self-regulated academic learning. Journal of Educational Psychology, 81(3), 329-339. https://doi.org/10.1037/0022-0663.81.3.329

Zimmerman, B. J. (2008). Investigating self-regulation and motivation: Historical background, methodological developments, and future prospects. American Educational Research Journal, 45(1), 166-183. https://doi.org/10.3102/0002831207312909

Published
2024-01-24
How to Cite
Núñez Núñez, A. M., & García Laredo, E. (2024). Study readiness strategies and academic self-efficacy in undergraduate students. Science Magazine Unemi, 17(44), 33-43. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol17iss44.2024pp33-43p
Section
Artículos Científicos