La INFLUENCE OF THE FAMILY ENVIRONMENT AND THE TYPE OF FAMILY IN THE DEVELOPMENT OF THE LANGUAGE IN CHILDREN OF 3 TO 5 YEARS OLD

Keywords: Family environment, Type of family, Development of the language area

Abstract

  Abstract: The child's language development is directly linked to the environment around the child and their family. The objective was to determine the relationship between the family environment and the type of family in the development of the language area in children from 3 to 5 years old. Regarding the method, two evaluation instruments were applied, the Psychomotor Development Test (TEPSI) and the HOME inventory for the family. In the results, there was a prevalence of the female sex in infants (52.52 %), it was evidenced that the average age of mothers was 32.21 (SD = 3.92) and that of fathers 34.81 (SD = 3.75), there was a high rate in the level of education of the mothers, with (65.65%) being a higher educational level and the father a predominance at the university level (77, 77 %), regarding the type of family there was a higher percentage of nuclear families (44, 45%), With respect to the marital relationship between parents, it was reported that (42.43 %) live with married parents. Regarding the family environment, a moderate level of 46 (46.46 %) was detected and in the language area a high index of (56.56 %) was evidenced in the normal development category. With the results obtained in the investigation, conclusions could be drawn based on the investigated topic. As a conclusion, the relationship between the objective variables was evidenced, resulting in an interaction between the family environment and the child's language development (p <0.001) and the type of family and language development. (p <0.01).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alejandra Sarmiento-Genovez, Universidad de la Habana
Degree in Educational Psychology in the specialization of Initial Education, Magister in Clinical Psychology
Alexis Lorenzo-Ruiz , Universidad de la Habana
Doctor en Ciencias Psicológicas.  Profesor Titular. Facultad de Psicología.  Universidad de La Habana, Cuba
Yoisy Rondon -Acosta
Licenciada en Psicología , Psicóloga en el área infantil del Hospital Pediátrico Borras – Marfan.  
Damian Valdés-Santiago, Universidad de la Habana
Master en Ciencias Matemáticas, Licenciado en Ciencias de la Computación. Profesor Asistente y Aspirante a Investigador. Facultad de Matemáticas y Computación, Universidad de la Habana

References

Angulo-Ramos, M., & Merino-Soto, C. (2014). TEPSI en cuestión: ¿usarlo mejor o reemplazarlo? Revista de enfermería Herediana, 7(2), 107-110.

Arconada Martínez , C. (2012). La adquisición del lenguaje en la etapa de 0 a 3 años. (tesis licenciatura), Universidad de Valladolid, España.

Asian, P. (2010). Lenguaje Oral en niños de 3, 4 y 5 años de una Institucion Eductaiva Publica. Facultad San Ignacio de Loyola. Lima.

Calero, J., Choi, A., & Waisgrais, S. (2010). Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un análisis logístico multinivel aplicado a PISA). Revista de Educación, 225-256.

Cardona, A., Valencia, E., Duque, J., & Londoño-Vásquez, D. (2015). Construcción de los planes de vida de los jóvenes: una experiencia de investigación en la vereda. Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 7(2), 90-113. doi:http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/257/209

Castells, M. (2001). La era de la información. Economía, Sociedad y Cultura.

Cruz Peña, L., & Pimentel Quillahuaman, S. (2018). Factores externos y el desarrollo del lenguaje en los preescolares en la Institucion Educativa Inicial San Judas Tadeo del distrito de Breña. Tesis para obtener el titulode licenciado(a)en enfermería, Universidad Privada Norbert Wiener, Facultad de Ciencias de la Salud, Lima- Perú.

Deaño, M., Alfonso S, Iglesias-Sarmiento, V., & Almeida , L. (2010). Impacto de las variables socio-familiares y cognitivas en el desempeño escolar de los alumnos. En A. Barca (Coord.), Determinantes familiares y motivacionales del alumnado de Galicia y norte de Portugal y su impacto en el rendimiento académico. Ponencia presentada en el Simposio realizado en el VII Congreso Iberoamericano de Psicología. Oviedo.

Field, A., Miles, J., & Field, Z. (2012). Discovering Statistics Using R. SAGE Publications Ltd.

Figueiras, A., Nevesde Souza, I., Rios, V., & Benguigui, Y. (Septiembre de 2011). Manual para la vigilancia del desarrollo infantil (0 a 6 años) en el contexto de AIEPI. Whashington D.C. Obtenido de Http://www1.paho.org/hq/dmdocuments/manual-vigilancia-desarrollo-infantil-aiepi-2011.pdf

Franco, H., Londoño, D., & Restrepo, D. (2017). Habilidades para la vida en jóvenes universitarios: una experiencia investigativa en Antioquia. Katharsis, 24, 157-182.

Garibotti, G., Comara , H., Vasconib , C., Gianninic , G., & Pitt. (2013). Desarrollo psicomotor infantil y su relacion con las caracteristricas sociodemograficas y de estimulacion familiar en niños de la ciudad de Bariloche. Argent pediatr.

George, D., & Mallery, P. (2011). IBM SPSS Statistics 21 step by step: A simple guide and refer-ence (13th ed.). Boston: Pearson Education.

Hoff-Ginsberg, E., & Tardif, T. (1995). Socioeconomic status and parenting. In M. H. Bornstein, (Ed.), The handbook of parenting: Vol. 2. Biology and ecology of parenting. Lawrence Erlbaum Associates, 2, 161–188.

Matute , E., Sanz, A., Gumá, E., Rosselli, M., & Ardila, A. (2009). Influencia del nivel educativo de los padres, el tipo escuela y elsexo en el desarrollo de la atención y la memoria. Latinoamericana de Psicología, 41, 257-276.

Merino-Soto, C. (2014). El tamaño sí importa: sobre las diferencias interculturales en la visomotricidad. Liberabit, 20(2), 373-374. Obtenido de http://revistaliberabit.com/es/revistas/RLE_20_2_el-tamano-siimporta-sobre-las-diferencias-interculturales-en-lavisomotricidad.pdf.

Navarro, D. (2018). Learning statistics with R: A tutorial for psychology students and other beginners (Version 0.6). Obtenido de http://compcogscisydney.org/learning-statistics-with-r

OPS. (2018). Informe anual de salud Atención Primaria De Salud.

Organizacion Panamericana de la Salud. (10 de MAYO de 2018). UNICEF. Obtenido de https://www.unicef.org/peru/spanish/primer-informe-anual-avances-plan-nacional-accion-infancia-adolescencia-2012-2021.pdf

Palacios, J. (1988). Las ideas de los padres sobre el desarrollo y la educación de sus hijos. Sevilla: Instituto deDesarrollo Regional.

Pérez-Díaz, V., Rodríguez, L., & Sánchez, L. (2001). La familia española ante la educación de los hijos.

Querejeta, M., Piacente , T., Marder, S., Resches, M., & Urrutia, M. (2005). aracterísticas del contexto alfabetizador en familias de diferente nivel socioeconómico. Un estudio comparativo. (U. d. Salamanca, Productor)

Raviv, T., Kessenich, M., & Morrison, F. (2004). A mediational model of the association between socioeconomic statusand three-year-oldlanguage abilities: the role of parenting factors. Early Childhood Research Quarterly, 19, 528-547.

Razali, N. M., & Wah, Y. B. (2011). Power comparisons of Shapiro-Wilk, Kolmogorov-Smirnov, Lilliefors and Anderson-Darling tests. Journal of Statistical Modeling and Analytics, 2(3), 21-33.

Recart, M., Mathiesen, M., & Herrera, M. (2005). Relaciones entre algunas características de la familia del preescolar y su desempeño escolar posterior. Revista Enfoques Educacionales, 7, 105-123.

Romero-Andonegui, A., & Tejada-Garitano, E. (2011). Favorecer el desarrollo de las habilidades prelectoras mediante eluso de las TIC. Work carried out in the International Congress EDUTEC. Pachuca-Hidalgo.

UNICEF. (2012). Fondos de las Naciones para la Infancia. Obtenido de Resumen ejecutivo primer informe anual de avances del Plan Nacional de Acción por la infancia y adolescencia: https://www.unicef.org/peru/spanish/primer-informe-anual-avances-plan-nacional-accion-infancia-adolescencia-2012-2021.pdf

Viguer , P., & Serra, E. (1996). Nivel socioeconómico y calidad del entorno familiar en la infancia. Anales de Psicología.(p.197-205).

Published
2021-06-29
How to Cite
Sarmiento-Genovez, A., Lorenzo-Ruiz , A., Rondon -Acosta, Y., & Valdés-Santiago, D. (2021). La INFLUENCE OF THE FAMILY ENVIRONMENT AND THE TYPE OF FAMILY IN THE DEVELOPMENT OF THE LANGUAGE IN CHILDREN OF 3 TO 5 YEARS OLD. PSICOLOGÍA UNEMI, 5(9), 21-35. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp21-35p
Section
ARTÍCULOS