LEVELING COMMUNICATIVE SKILLS IN TECHNICAL-PROFESSIONAL TRAINING STUDENTS. AN INTEGRATING SKILL

Keywords: Communicative skills, university students, reading comprehension, text production, oral communication

Abstract

Communication skills conceive the ability of a human being to prosper in a society. In the technical-university training it turns out to be an essential characteristic linked to verbal and non-verbal communication, since what an individual wants to transmit will depend on the appropriate communication strategies according to the field in which it operates; a student acquires communication skills when it is directly related to reading comprehension, textual production and oral communication in their professional training. The objective of this study was to improve communication skills in technical-professional university students through a workshop on leveling communication skills during the months of March-July of the year 2021. A study with a quantitative approach of cross-sectional descriptive design is used. The sample is made up of 1226 first-year technical-professional training students. An input diagnostic questionnaire was applied. Three evaluations referring to reading comprehension, text production and oral communication were carried out. The results showed a high improvement in the level of communicative competences at the end of the workshop. It is concluded that the communicative skills leveling workshop is a significant and essential sociocultural factor in the academic life of university students as part of their professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joselin Ailen Sandoval-Carcamo, Santo Tomás University, Chile
Master in management, leadership and educational policy. Language Coordinator IP-CFT Universidad Santo Tomás, Concepción, Chile.
Nicole Stephany Arias-Roa, Santo Tomás University, Chile
Master in Psychopedagogy and Special Education. Professor of Language Area IP-CFT Santo Tomás, Chile
Paola Andrea, Universidad Santo Tomás
Chilena, profesora de castellano, magíster en educación mención administración educación, magíster en educación superior, diplomado en fomento lector infantil y juvenil PUC, diplomado en gestión universitaria UST, diplomado en pedagogía en educación superior UST, diplomado en evaluación UMCE, curso de consultores Fundación Chile. Actualmente esta en postulación para Doctorado en educación superior.

References

Aguilera, S. y Boatto, Y. (2013). Seguir escribiendo... seguir aprendiendo: la escritura de textos académicos en el nivel universitario. Revista del Instituto de Estudios en Educación Universidad del Norte 18. https://www.redalyc.org/pdf/853/85328617012.pdf

Álvarez, M. y Boillos, M. (2015). La producción escrita de los estudiantes universitarios de nuevo ingreso. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 71-90. https://www.redalyc.org/pdf/2810/281042327005.pdf

Arnoux, Elvira; Di Stéfano, Mariana; Pereira, Cecilia (2002) “La lectura y la escritura en la universidad”, Buenos Aires, EUDEBA

Canale, M. (2000). De la competencia comunicativa a la pedagogía comunicativa del lenguaje. En s/a, Competencia comunicativa: documentos básicos en la enseñanza de leguas extranjeras. Madrid: Edelsa Grupo Didascalia, S.A.

Carlino, P. (2002). ¿Quién debe ocuparse de enseñar a leer y a escribir en la universidad? Revista Lectura y Vida, 23(1), 6-14. https://www.aacademica.org/paula.carlino/91

Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: Un cambio necesario, algunas alternativas posibles. Educere, 6(20), 409-420. https://www.redalyc.org/pdf/356/35662008.pdf

Carlino, P. (2004). Escribir a través del currículum: Tres modelos para hacerlo en la universidad. Lectura y Vida. Revista Latinoamericana de Lectura, 25(1) 16-27. https://media.utp.edu.co/referencias-bibliograficas/uploads/referencias/articulo/248-escribir-a-travs-del-curriculum-tres-modelos-para-hacerlo-en-la-universidadpdf-jQyDB-articulo.pdf

Carlino, P. (2005). Representaciones sobre la escritura y formas de enseñarla en universidades de américa del norte. Revista de Educación 336. https://www.aacademica.org/paula.carlino/130.pdf

Carlino, P. (2013). Alfabetización académica diez años después. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 18(57). http://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n57/v18n57a3.pdf

Diment, E. y Carlino, P. (2006). Perspectivas de alumnos y docentes sobre la escritura en los primeros años de la universidad. Un estudio piloto. Trabajo presentado en las XIII Jornadas de Investigación y Segundo Encuentro de Investigadores en Psicología del Mercosur, Universidad de Buenos Aires, Argentina. https://www.aacademica.org/paula.carlino/90.pdf

Errázuriz, M. (2014). El desarrollo de la escritura argumentativa académica: los marcadores discursivos. Onomázein 2, 217-236. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6354614

Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P., & Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la Investigación. Editorial McGraw Hill.

Gallegos, L. (2019). La escritura de un texto académico en la formación de maestros: retos, dificultades y logros. Educando para educar, 19(36). http://beceneslp.edu.mx/ojs/index.php/EPE/article/view/78

Gómez, M., López, H. y Arana, I. (2017). La formación de la competencia de investigación: una mirada desde las estudiantes de la licenciatura de educación preescolar. Trabajo presentado en el primer Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. CONISEN. México. https://www.conisen.mx/memorias/memorias/3/C200117-J113.docx.pdf

Gottschalk, K. y Hjortshoj, K. (2004). The Elements of Teaching Writing. Estados Unidos: Bedford/St. Martin's. Guzmán, F. y García, E. (2015). La alfabetización académica en la Universidad. Un estudio predictivo. Relieve, 21(1), 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/916/91641631006.pd

Jones, C., Turne, J., & Street, B. (1999). Students writing in the University. Cultural and epistemological issues. Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.

Morales, O. (2002). El desarrollo de la escritura de estudiantes universitarios. Lectura y Vida, V (16), 6-37.

Morales, O., & Cassany, D. (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. (U. N. Zamora, Ed.) Memoralia, 1-14.

Navia, W., & Postigo, X. (2009). La palabra viva: lectura, escritura y expresión oral. La Paz: Instituto de Estudio Bolivianos.

Peña, L. (2008). La competencia oral y escrita en la educación superior. Trabajo realizado por el autor en el marco del Comité Consultivo para la Definición de Estándares y Evaluación de Competencias Básicas en la Educación Superior, conformado por iniciativa del Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-189357_archivo_pdf_comunicacion.pdf

Reyes, S. y Rodríguez, C. (2017). Alfabetización académica y redacción de textos de estudiantes normalistas. Trabajo presentado en el primer Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. CONISEN. México. http://www.conisen.mx/memorias/memorias/1/C200117-J087.docx.pdf

Russell, D. (2003). Preface. En: L. Bjórk, G. Brauer, L. Rienecicer y P. Jorgensen, Teaching Academic Writing in European Higher Education. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.

Romo Maroto, P. (2017). Estrategias didácticas y evaluación de la comunicación oral.

Sánchez, A. et al. (2013). Alfabetización académico-investigativa: citar, argumentar y leer en la red. Revista Lasallista de investigación, 10(2). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=69529816015

Silva, N., Villafaña, M., y Núñez, M. (2017). La escritura: herramienta para la producción de tesis. Trabajo presentado en el primer Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. CONISEN. México. http://www.conisen.mx/memorias/memorias/3/C170117-I107.docx.pdf

Vargas, E. (2018) Valoraciones transitorias. Expectativas, relevancia y propuestas formativas del profesor novel sobre la experiencia normalista. Trabajo presentado en el segundo Congreso Nacional de Investigación sobre Educación Normal. CONISEN. México. http://www.conisen.mx/memorias2018/memorias/2/P504.pdf

Published
2022-01-04
How to Cite
Sandoval-Carcamo, J. A., Arias-Roa, N. S., & Paola Andrea. (2022). LEVELING COMMUNICATIVE SKILLS IN TECHNICAL-PROFESSIONAL TRAINING STUDENTS. AN INTEGRATING SKILL. PSICOLOGÍA UNEMI, 6(10), 68-75. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss10.2022pp68-75p
Section
ARTÍCULOS