Intercultural Education and management of creative strategies in the Upper Basic Sub-level, Circuit 13D02C08_11 in the city of Manta
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol16iss42.2023pp1-9pKeywords:
Creative education, teaching strategies, intercultural education, coexistenceAbstract
Intercultural education seeks the recognition of socio-cultural, ethnic and linguistic diversity, creating awareness and critical reflection regarding the participation and interaction of everyone in society. The objective of this research is to establish the creative strategies that affect intercultural education in Circuit C08_11 of the city of Manta, Republic of Ecuador. The investigation was carried out under a mixed approach with emphasis on the quantitative, it was carried out in 10 educational institutions of the State; For the collection of information, the survey technique was used for students and teachers, applied through the Google Forms tool. The results indicate correct knowledge regarding the concept of interculturality, however, insufficiencies in its approach, in interpersonal relationships and application of creative techniques for implementation. It is concluded that interculturality is a concept built on the basis of respectful and tolerant interaction of the cultural manifestations of a group of people. Limitations in the approach as part of the teaching and learning process in the classroom context through the application of creative and varied techniques. Insufficiencies in interpersonal relationships, very necessary in an intercultural education, factors that enable a favorable environment for learning.
Downloads
References
Aguado Odina, M. T., Sánchez Melero, H., & Gil Jaurena, I. (2018). Espacios y prácticas de participación ciudadana: Propuestas educativas desde una mirada intercultural. Revista electrónica de investigación y evaluación educativa. https://doi.org/10.7203/relieve.24.2.13194
Avendaño, D. F. P., Muñoz, C. O., & Chaverra, B. E. (2020). Las relaciones interpersonales en la clase de Educación Física. El caso de un grupo de estudiantes de Medellín. Lúdica Pedagógica, 1(31), 1-13. https://doi.org/10.17227/ludica.num31-11739
Ayala Mora, E. (2011). La interculturalidad: Camino para el Ecuador. Universidad Andina Simón Bolívar / Seguro Social Campesino / Confederación Nacional de Organizaciones Campesinas, Indígenas y Negras (FENOCIN).
Corbetta, S., Bonetti, C., Bustamante, F., & Vergara Parra, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos. http://bibliotecadigital.mineduc.cl//handle/20.500.12365/17585
Espinoza Freire, E. E. (2020). Estrategia metodológica para la interculturalidad en la formación docente. Revista Universidad y Sociedad, 12(2), 369-379.
Garzón Ariza, D. A., & Parra Santiago, J. P. (2019). Proyecto juntos pero no revueltos. Cooperando y creando para una convivencia armónica en el aula [Tesis de grado]. Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://repository.udistrital.edu.co/handle/11349/25029
Granda, E. A. C., & Chicaiza, J. I. P. (2021). El impacto de la interculturalidad en el desempeño escolar. Revista Científica Educ@ção, 6(10), 1239-1253. https://doi.org/10.46616/rce.v6i10.191
Herederos Martínez, C. L., & Guillén García, M. E. (2019). Metodologías activas en la educación intercultural. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/46768
Martínez-Lirola, M. (2018). La importancia de introducir la competencia intercultural en la educación superior: Propuesta de actividades prácticas. Revista Electrónica Educare, 22(1), 40-58. https://doi.org/10.15359/ree.22-1.3
Masaquiza Comasanta, J. R. (2014). Las agendas pedagógicas para el mejoramiento del proceso enseñanza – aprendizaje de los estudiantes de séptimo año de educación básica del Centro Educativo Intercultural Bilingüe “Neptalí Sancho Jaramillo” de la comunidad Llatantoma, Parroquia Augusto N. Martínez, Cantón Ambato, Provincia de Tungurahua. https://repositorio.uta.edu.ec:8443/jspui/handle/123456789/7438
Olcina-Sempere, G., Reis-Jorge, J., & Ferreira, M. (2020). La educación intercultural: La música como instrumento de cohesión social. Revista de Educación Inclusiva, 13(1), 288-311.
Oltra Albiach, M. A. (2015). Educación intercultural, diversidad y creatividad en el aula a través del teatro: Los títeres. Didáctica. Lengua y Literatura, 27, 167-182. https://doi.org/10.5209/rev_DIDA.2015.v27.51043
Panesso Chaverra, G. L. (2021). Aprendizaje colaborativo mediado por el uso de las tic en un contexto universitario intercultural. Estudio de caso [Tesis de grado]. Universidad Cooperativa de Colombia.
Revista Andina de Educación, E. E. (2019). Revista Andina de Educación. 2(2), 1.
Ríos, Y. del Á., Capelo, M. R. T. F., Varela, J. M. C., Antequera, J. G., & Barroso, J. A. A. (2019). Creatividad y tecnologías emergentes en educación. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology., 3(1), 527-534. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2019.n1.v3.1529
Rivera Ríos, A. R., Galdós Sotolondo, S. Á., Espinoza Freire, E. E., Rivera Ríos, A. R., Galdós Sotolondo, S. Á., & Espinoza Freire, E. E. (2020). Educación intercultural y aprendizaje significativo: Un reto para la educación básica en el Ecuador. Conrado, 16(75), 390-396.
Rodríguez Ramírez, J. A., Guevara Araiza, A., Viramontes Anaya, E., Rodríguez Ramírez, J. A., Guevara Araiza, A., & Viramontes Anaya, E. (2017). Síndrome de burnout en docentes. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 8(14), 45-67.
Ruiz Cabezas, A. (2011, septiembre 7). Modelos educativos frente a la diversidad cultural: La educación intercultural. Luna Azul, 33, 15-30.
Suárez Monzón, N., Gómez Suárez, V., & Morales Molina, T. (2018). La creatividad del docente para la formación de vivencias afectivas positivas hacia el aprendizaje. Conrado, 14(62), 74-83.
Summo, V., Voisin, S., Téllez-Méndez, B.-A., Summo, V., Voisin, S., & Téllez-Méndez, B.-A. (2016). Creatividad: Eje de la educación del siglo XXI. Revista iberoamericana de educación superior, 7(18), 83-98.
Uribe Pérez, M., & Mosquera, C. J. (2016). La formación del profesorado desde el enfoque intercultural Una aproximación a su estado actual. Tecné, Episteme y Didaxis: TED. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/TED/article/view/4802
Ventura Apaza, M. A. (2021). Valores interpersonales y comportamiento social en los estudiantes de Educación Inicial Intercultural Bilingüe del Instituto de Educación Superior Pedagógico Público Alianza Ichuña Bélgica—2019. Universidad José Carlos Mariátegui. https://repositorio.ujcm.edu.pe/handle/20.500.12819/1143
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors can keep the copyright, granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which allow authors non-commercial use of the work, including the right to place it in a file open access.