ASSOCIATED DIFFICULTIES IN THE USE OF CHATGPT FROM THE STUDENT'S PERSPECTIVE
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss47.2025pp87-95pKeywords:
ChatGPT, difficulties, education, learning, artificial intelligenceAbstract
The use of artificial intelligence has been increasing in various areas, including education. In this study, we focus on analyzing the difficulties associated with the use of chatGPT from the student's perspective. In this study we used a mixed methodology, which combines quantitative and qualitative data collection. To collect quantitative data, a focus group and a questionnaire were conducted with a representative sample of students who have used chatGPT in their academic activities. The questionnaires included open-ended questions about chatGPT. In addition, a descriptive and correlation analysis was carried out, and, through an exploratory factor analysis, a satisfaction study was carried out, SPSS version 29 was used. The results showed that a high percentage of students reported having experienced difficulties when using chatGPT. Additionally, some students expressed frustration with the lack of customization and chatGPT's inability to adapt to their individual needs. Finally, this study reveals that the use of chatGPT in educational settings faces significant difficulties from the student's perspective. These difficulties include inadequate understanding of instructions, inconsistent responses, and lack of personalization to fit individual student needs. The difficulties experienced by students when interacting with ChatGPT in educational settings show a general level of non-satisfaction.
Downloads
References
Dr. Som Biswas. (2023). Title: Role of Chat GPT in Education. Tennessee: The University of Tennessee Health Science Center.
East , J. (2023). THE USE OF ARTIFICIAL INTELLIGENCE-BASED CHAT-GPT AND ITS CHALLENGES FOR THE WORLD OF EDUCATION; FROM THE VIEWPOINT OF THE DEVELOPMENT OF CREATIVE WRITING SKILLS. Indonesia: Universitas Nurul Jadid.
Lopezosa, C., & Codina, L. (2023). ChatGPT y programas CAQDAS para el análisis cualitativo de entrevistas: pasos para combinar la inteligencia artificial de OpenAI con ATLAS.ti, Nvivo y MAXQDA. DigiDoc. Obtenido de https://www.researchgate.net/publication/367990261_ChatGPT_y_software_CAQDAS_para_el_analisis_cualitativo_de_entrevistas_pasos_para_combinar_la_inteligencia_artificial_de_OpenAI_con_ATLAS_ti_Nvivo_y_MAXQDA
3.0, E. (2023). Obtenido de https://www.educaciontrespuntocero.com/tecnologia/chatgpt-en-el-aula/#Debilidades-de-los-modelos-de-lenguaje
Alana. (09 de 2023). Alana. Obtenido de https://blog.alana.ai/es/alana-por-la-innovacion/gpt-3-e-innovacion-en-el-procesamiento-del-lenguaje-natural-nlp/
Almazán, Y. R., Parra-González, E. F., Zurita-Aguilar, K. A., Miranda, J. M., & BonillaCarranza, D. (9 de Marzo de 2023). ChatGPT: La inteligencia artificial como herramienta de apoyo al desarrollo de las competencias STEM en los procesos de aprendizaje de los estudiantes. Obtenido de ReCIBE, Revista electrónica de Computación, Informática, Biomédica y Electrónica: http://recibe.cucei.udg.mx/index.php/ReCIBE/article/view/291/193
Bertram, D. (2008). Likert Scales...are the meaning of life. Obtenido de https://www.academia.edu/8160815/Likert_Scales_are_the_meaning_of_life
Blanco, E. (Abril de 2023). Rdstation. Obtenido de https://www.rdstation.com/blog/es/que-es-chatgpt/#:~:text=Un%20sistema%20con%20inteligencia%20artificial,generar%20textos%20de%20varios%20temas.
Casas, J., Repullo, J., & Donado, J. (2003). a encuesta como técnica de investigación.Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadístico de los datos. Aten Primaria .
Eduacion3.0. (2023). Obtenido de https://www.educaciontrespuntocero.com/tecnologia/chatgpt-en-el-aula/#Debilidades-de-los-modelos-de-lenguaje
Educo. (15 de 02 de 2023). Educo. Obtenido de https://www.educo.org/blog/aplicaciones-de-ia-en-la-educacion
Fajardo, Z. I., Gamboa, M. A., Valdivieso, M. V., & Murillo, J. P. (2024). Cómo impacta la inteligencia artificial en la educación. RECIAMUC.
Fernandez, Y. (Junio de 2023). Xataka. Obtenido de https://www.xataka.com/basics/chatgpt-que-como-usarlo-que-puedes-hacer-este-chat-inteligencia-artificial
Firat, D. M. (2023). How ChatGPT Can Transform Autodidactic Experiences and Open Education? Anadolu University.
Frąckiewicz, M. (2023). La ventaja de ChatGPT-5: transformar la educación con experiencias de aprendizaje personalizadas. Poland: TS2.
García, & Alvira. (1993). El análisis de la realidadsocial. Métodos y técnicas de Investigación. Madrid: Alianza Universidad Textos.
GPT, C. (06 de 2022). Wikipedia. Obtenido de https://en.wikipedia.org/wiki/ChatGPT
Hamui-Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2012). La técnica de grupos focales. Metodología de investigación en educación médica.
IBAM. (2021). IBM SPSS. Obtenido de https://www.ibm.com/docs/es/spss-statistics/beta?topic=analysis-exploratory-factor-rotation
Irene. (2023). Obtenido de https://www.linkedin.com/pulse/cu%C3%A1les-son-las-limitaciones-de-chat-gpt-irina-chatbot/?originalSubdomain=es
Irina. (2023). LinkedIn. Obtenido de https://www.linkedin.com/pulse/cu%C3%A1les-son-las-limitaciones-de-chat-gpt-irina-chatbot/?originalSubdomain=es
Kooli, C. (2023). Chatbots in Education and Research: A Critical Examination of Ethical Implications and Solutions. Sustainability (Switzerland).
Lopez, D., Salas, L., & Leon, G. (2023). PROCESO DE TITULACIÓN DE PREGRADO BAJO MODALIDAD VIRTUAL; CASO DE UNA UNIVERSIDAD ECUATORIANA. Ciencia.
Lucrecia M. Burgos, Lucas L. Suarez, Mariano Benzadon. (2023). INTELIGENCIA ARTIFICIAL CHATGPT Y SU UTILIDAD EN LA INVESTIGACIÓN. Obtenido de https://medicinabuenosaires.com/revistas/vol83-23/destacado/carta_8031.pdf
Mata, M. V. (15 de Julio de 2023). ChatGPT: Usos y oportunidades de la enseñanza-aprendizaje en Nivel Medio Superior. Obtenido de Diversidad Académica: https://diversidadacademica.uaemex.mx/article/view/21745/16062
Mohammadreza Farrokhnia, S. K. (2023). A SWOT analysis of ChatGPT: Implications for educational practice and research.
Olite, F. M. (2023). Chat GPT: origen, evolución, retos e impactos en la educación. Obtenido de Educación Médica Superior: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3876/1508
OpenAi. (12 de 2022). OpenAi. Obtenido de https://openai.com/
OpenAI. (Marzo de 2023). OpenAI. Obtenido de https://openai.com/blog/chatgpt
Pérez, M. B., Hernández, P. S., Ruiz, P. O., Vallejos, R. M., Durán, F. M., Rosa, M. M., & García, F. C. (1996). Construcción y validación de una escala de actitudes hacia la atención primaria de salud. Atención Primaria.
Raúl Siche, N. S. (2023). El modelo de lenguaje basado en inteligencia artificial sensible - ChatGPT: Análisis bibliométrico y posibles usos en la agricultura y pecuaria. Scientia Agropecuaria.
Roberth Franco, J. R. (2023). La influencia de ChatGPT en la educación superior de Guayaquil.
Rodríguez, A. C. (6 de Julio de 2023). Reinventando la enseñanza de la Historia Moderna en Secundaria: la utilización de ChatGPT para potenciar el aprendizaje y la innovación docente. Obtenido de Universidad de Alicante: https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/136051/1/Carrasco-Rodriguez_2023_StudHisHMod.pdf
Ros-Arlanzón P, Pérez-Sempere A. (2023). ChatGPT: una novedosa herramienta de escritura para artículos científicos, pero no un autor (por el momento).
Sabzalieva, E., & Valentini, A. (2023). ChatGPT e Inteligencia Artificial en la educación superior. Paris, Francias: UNESCO .
Sánchez, I. d., García, M. L., & Cañada, F. C. (25 de Noviembre de 2018). Estudio de las emociones y sus causas en la enseñanza-aprendizaje de los seres vivos en educación primaria. Obtenido de Bio-grafía: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/bio-grafia/article/view/8983/8516
Sánchez, O. V. (12 de Junio de 2023). Uso y Percepción de ChatGPT en la Educación Superior. Obtenido de Revista de Investigación en Tecnologías de la Información: https://riti.es/index.php/riti/article/view/261/443
Selwyn, N. (2022). Education in a digital world: Global perspectives on technology and. Routledge.
Sevilla., B. U. (2023). Inteligencia artificial en la investigación y la docencia universitaria. Sevilla. Obtenido de https://bib.us.es/sites/bib3.us.es/files/investiga41.pdf
SPSS. (2023). IBM SPSS. Obtenido de https://www.ibm.com/es-es/spss
UNESCO. (2021). UNESDOC. Obtenido de Políticas de educación inclusiva: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379487
Vesga, J. P. (Junio de 2023). Revista Ciencia Abierta UNAB. Obtenido de Universidad Autónoma de Bucaramanga: https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/20457/REVISTA%20CIENCIA%20ABIERTA%20FINAL%20REPOSITORIO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Vicente-Yagüe Jara, M. I., López Martínez, O., Navarro Navarro, V., & Cuéllar Santiago, F. (2023). Escritura, creatividad e inteligencia artificial. ChatGPT en el contexto universitario. Obtenido de Universidad de Huelva: https://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/22338/10.3916_C77-2023-04.pdf?sequence=2
Xiv, p. (2022). Language models are few-shot learners. 2005.14165.
Zapata-Ros, M. (2023). Los programas generativos “Transformer” AI, entre los que está ChatGPT,¿ una oportunidad para la evaluación formativa?. Obtenido de Universidad de Murcia: https://edarxiv.org/k2eps/download?format=pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 CIENCIA UNEMI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors can keep the copyright, granting the journal right of first publication. Alternatively, authors can transfer copyright to the journal, which allow authors non-commercial use of the work, including the right to place it in a file open access.