Evaluation of nutritional status at CDI San Juan de LLullundongo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss49.2025pp50-61p

Keywords:

Assessment, nutritional status, anthropometric, menus

Abstract

Nutritional status is a comprehensive assessment of an individual's health and well-being, encompassing the complex interaction between nutrient intake and anthropometric evaluation to ensure proper growth and development. The objective was to evaluate the nutritional status and food consumption of children at the San Juan de Llullundongo Child Development Center (CDI), to identify nutritional problems and develop strategies promoting health and well-being. The methodology was descriptive, quantitative, cross-sectional, and field-based, with a sample of 43 children. WHO Anthro software was used for anthropological assessment, and NutriSurvey was used for menu evaluation. It was determined that 91% of the children are indigenous, with 95% aged between 1 and 4 years. There is adequate consumption of vegetables (96%), fruits (95%), dairy (95%), protein (meats 79%), and carbohydrates (83%). There is a significant consumption of fried foods (84%), sweets (94%), sodas (84%), fast food (75%), and junk food (84%). Dietary menus indicate a high compliance of carbohydrates (97%), proteins (101%), and fats (104%). Anthropometric assessment reveals that most children have a normal weight (60%), but a significant percentage is observed to be at risk of overweight (21%). A low percentage of children with acute malnutrition is identified (5%)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarez, N. (2021). Las grasas y su importancia biológica para el adecuado crecimiento y desarrollo de los niños . Revista El Palmicultor, https://publicaciones.fedepalma.org/index.php/palmicultor/article/view/13308.

Aquino, A. (2022). Factores nutricionales y desarrollo motor en los niños de 0 a 3 años del centro de desarrollo integral Mariano Merchán. Universidad Estatal Península de Santa Elena. doi: https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/6683

Arevalo, D. (2022). Influencia de una alimentación sana a través de la lonchera saludable en el desarrollo académico de los niños de 4 a 5 años del CDI Mi Mundo de Colores, período lectivo 2020-2021. Universidad Politécnica Salesiana del Ecuador. doi: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/22617

Barrio, R., López, E., & Pereira, O. (2022). Asociación entre indicadores antropométricos nutricionales y factores de riesgo cardiovascular en pacientes diabéticos tipo 2. Revista de Enfermedades Cardiovasculares CORSALUD, https://revcorsalud.sld.cu/index.php/cors/article/view/809.

Borras, A., Martínez, C., Barreto, J., & Santana, S. (2021). Esquema para la evaluación antropométrica del paciente hospitalizado. Revista Cubana de Alimentación y Nutrición RCAN, https://revalnutricion.sld.cu/index.php/rcan/article/view/1154.

Bustos, E., Cádiz, M., Etchegaray, K., & Castillo, O. (2021). Comportamiento alimentario, suficiencia dietaria y estado nutricional en niños entre 6 a 18 meses. Revista Andes pediatrica, https://doi.org/10.32641/andespediatr.v92i5.3523.

Calaramonte, M., Pérez, L., Noguera, N., & Ojeda, L. (2021). Desnutrición hospitalaria y variables antropométricas para la valoración nutricional. Revista SALUS, https://www.researchgate.net/publication/356786896_Desnutricion_hospitalaria_y_variables_antropometricas_para_la_valoracion_nutricional.

Cedeño, L., Hinestroza, R., & Ropero, Y. (2021). Evaluación del estado nutricional y adaptación de un instrumento para la clasificación de la situación de seguridad alimentaria en los hogares de los niños y niñas menores de 5 años atendidos en un espacio institucional para la atención a la primera infan. Universidad del Sinú - Colombia: http://repositorio.unisinucartagena.edu.co:8080/xmlui/handle/123456789/245.

Chacón, A., & Mio, K. (2021). Efecto del programa nutricional “Wawathani” sobre el consumo de refrigerios saludables en escolares del colegio Montessori, SJL – 2021. Universidad Cesar Vallejo - Perú. doi: https://hdl.handle.net/20.500.12692/91781

Cossio, M., Vidal, R., & Sulla, J. (2020). Índice de masa corporal versus Índice ponderal para evaluar el estado nutricional de adolescentes de altitud moderada del Perú. Universidad Católica del Maule: http://www.repositorio.ucm.cl/handle/ucm/3758.

Crespo, D., & Gómez, G. (2022). Estado nutricional y su relación con los hábitos alimentarios en niños/as de 1 a 3 años que asisten al centro de desarrollo infantil. Revista MAS VITA, 4(4), 159–170. doi: https://doi.org/10.47606/ACVEN/MV0174

Cuenca, M., & Meza, H. (2020). El rol de la familia en el estado nutricional de los niños de 12 a 36 meses de edad Centro de Desarrollo Infantil Rincón de los Ángeles . Revista científica de investigación actualización del mundo de la ciencia, 4(2), 191-212. doi: https://doi.org/10.26820/reciamuc/4.(2).abril.2020.191-212

Deleón, C., Ramos, L., & Cañete, F. O. (2021). Determinantes sociales de la salud y el estado nutricional de niños menores de cinco años de Fernando de la Mora, Paraguay. Revista Anales de la Facultad de Ciencias Médicas , 54(3), 34 - 45. doi: https://doi.org/10.18004/anales/2021.054.03.41

Díaz, J., & Farfán, M. (2020). Balance energético y estado nutricional en niños preescolares, Huanchaco, Trujillo, Perú, 2014. Revista Cubana de Salud Pública, 234-243. https://www.scielosp.org/article/rcsp/2020.v46n1/e1150/

Enero, M., & Tamaríz, G. (2022). Asociación entre la ingesta de energía y macronutrientes con el estado antropométrico nutricional en escolares de 6 a 11 años. Universidad Católica Sedes Sapentiale: https://hdl.handle.net/20.500.14095/1732.

Fiallos, M., Romero, E., & Vásquez, M. (2022). Impacto del consumo de alimentos ultra procesados en la salud de los niños en etapa escolar. Universidad Estatal de Milagro. doi: http://repositorio.unemi.edu.ec/xmlui/handle/123456789/6761

García, L., & Ruíz, S. (2023). Desnutrición aguda y desarrollo psicomotor en niños de 2 a 5 años del caserío Silleropata Alto, Chota 2022. Universidad Nacional Autónoma de Chota: http://hdl.handle.net/20.500.14142/402.

Gómez, G., & Lozada, M. (2023). Efectos del periodo de confinamiento en el comportamiento alimentario y estado nutricional en niños/as de dos Centro de Desarrollo Infantil, del Cantón Naranjal, 2022. Universidad Estatal de Milagro. doi: http://repositorio.unemi.edu.ec/xmlui/handle/123456789/7142

Guamialamá, J., Salazar, D., Portugal, C., & Lala, K. (2020). Estado nutricional de niños menores de cinco años en la parroquia de Pifo. Revista Nutrición Clínica y Dietética Hospitalaria, 40(2), 90-99. https://doi.org/10.12873/402guamialama

Guaresti, G., Clausen, M., Espinola, N., & Graciano, A. (2023). Lo que no se sabe sobre las bebidas azucaradas en niños, niñas y adolescentes en Río Negro. Universidad Nacional de Río Negro - Argentina. doi: http://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/10124

Guarnizo, J., Orrala, L., & Pacheco, I. (2022). Waranka, cultura multiétnica, comunicación y tradiciones. Tras la pista de sus orígenes. TSAFIQUI Revista Cinetífica en Ciencias Sociales, https://doi.org/10.29019/tsafiqui.v12i18.1009.

Guerrero, M. (2020). Estado nutricional de los niños preescolares y la calidad de las loncheras saludables de la IE. Sagrado Corazón de María N° 10007 del distrito de Chongoyape, 2019. Universidad Señor de Sipán: https://hdl.handle.net/20.500.12802/7762.

MIES. (2022). Los Centro de Desarrollo Infantil (CDI). Ministerio de Inclusión Económica y Social.

MINEDUC. (2023). Sistema Educativo Ecuatoriano. Ministerío de Educación del Ecuador.

Montaluisa, W. (2023). Relación del consumo de alimentos ultraprocesados y el estado nutricional en niños de 2 a 5 años del Centro de Desarrollo Infantil “Mi Guaguito”, en el año 2023. Universidad de las Américas (UDLA). doi: http://dspace.udla.edu.ec/handle/33000/15181

OMS. (2022). Requerimientos nutricionales del niño y el escolar. Ginebra-Suiza: Organización Mundial de la Salud.

Organización Mundial de la Salud. (2022). Estándares de Crecimiento Infantil. Ginebra - Suiza: Organización Mundial de la Salud (OMS).

Organización Panamericana de la Salud. (2022). Informe anual de prevalencia de desnutrición infantil en America Latina. Buenos Aires - Argentina: Organización Panamericana de la Salud.

Secretaría Técnica Ecuador Crece Sin Desnutrición Infantil . (2023). Intervención inmediata en cantón Simiatug por desnutrición crónica infantil. Quito-Ecuador: Infancia Ecuador.

UNICEF. (2022). Informe anual de desnutrición infantil en el mundo . Madrid - España: Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia

Downloads

Published

2025-09-08

How to Cite

Evaluation of nutritional status at CDI San Juan de LLullundongo. (2025). CIENCIA UNEMI, 18(49), 50-61. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss49.2025pp50-61p