Soft skills and their effect on autonomous learning in university students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss49.2025pp112-120p

Keywords:

Soft skills, self-learning, self-instruction, metacognition

Abstract

This work examined soft skills and their effect on the self-learning of university students, using the Soft Skills Inventory (SKI) and the Learning and Study Strategies Inventory adapted to the Ecuadorian digital context. Using a stratified sample of 306 students, the reliability of their instruments was consistent (α > 0.88; ω > 0.90). The confirmatory factor analysis validated the original dimensions of the instruments, while Pearson's Chisquare (X2) and Cramer's V tests denoted that skills such as teamwork, leadership, and negotiation have a significant influence (V=0.225). Significant differences were found by sex in both variables (p<0.001), and a strong correlation between soft skills and self-learning (r=0.920, p=0.001). These findings support the alternative H1 hypothesis that strengthening soft skills enhances the development of autonomous learning, highlighting the need for integrative strategies that promote self-regulated learning in higher education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdelmoneim, A., Daccache, A., Khadra, R., Bhanot, M., & Dragonetti, G. (2021). Internet of Things (IoT) for double ring infiltrometer automation. COMPUTERS AND ELECTRONICS IN AGRICULTURE, 188. https://doi.org/10.1016/j.compag.2021.106324

Arancibia Asturizaga, G., & Peres Arenas, X. (2007). PROGRAMA DE AUTOEFICACIA EN HABILIDADES SOCIALES PARA ADOLESCENTES. Ajayu Órgano de Difusión Científica del Departamento de Psicología UCBSP, 5(2), 1-23. https://acortar.link/s06qbV

Bernardo Zárate, C. E., Rivera Rojas, C. N., Eche Querevalú, P., Mendoza, V. E. L., & Rivera Rojas, C. N. (2023). Estrategias metacognitivas y aprendizaje autónomo en estudiantes de educación de la Universidad Nacional Federico Villarreal. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 7(28), 1002-1012. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v7i28.570

Cabal, C., Cedeño, M., & Macias, N. (2021). Habilidades de autoaprendizaje en los docentes y los estudiantes de la “Unidad Educativa Leonie Aviat” para el fortalecimiento de la personalidad. Polo del Conocimiento, Revista Interdisciplinaria, 59, 1002-1017. https://www.polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2800/5975

Caldera Montes, J. F., Reynoso González, O. U., Angulo-Legaspi, M., Cadena García, A., & Ortíz Patiño, D. E. (2018). Habilidades sociales y autoconcepto en estudiantes universitarios de la región Altos Sur de Jalisco, México. Escritos de Psicología / Psychological Writings, 11(3), 144-153. https://doi.org/10.5231/psy.writ.2018.3112

Carneiro Machado, F., Braga Matias Santos, L., & Moreira, J. M. (2020). Habilidades sociais de estudantes de Enfermagem e Psicologia. Ciencias Psicológicas, 14(1). https://doi.org/10.22235/cp.v14i1.2131

Freiberg-Hoffmann, A., Romero-Medina, A., Curione, K., & Marôco, J. (2022). Cross-cultural Adaptation and Validation of the University Student Engagement Inventory into Spanish. REVISTA LATINOAMERICANA DE PSICOLOGIA, 54, 187-195. https://doi.org/10.14349/rlp.2022.v54.21

Fuentes, G. Y., Moreno-Murcia, L. M., Rincón-Tellez, D. C., Silva-Garcia, M. B., Moreno-Murcia, L. M., Rincón-Tellez, D. C., & Silva-Garcia, M. B. (2021). Evaluación de las habilidades blandas en la educación superior. Formación universitaria, 14(4), 49-60. https://doi.org/10.4067/S0718-50062021000400049

García-García, J. A., Reding-Bernal, A., & López-Alvarenga, J. C. (2013). Cálculo del tamaño de la muestra en investigación en educación médica. Investigación en Educación Médica, 2(8), 217-224. https://doi.org/10.1016/S2007-5057(13)72715-7

Hain, J. S., & Ritz, W. (2021). Skills development through experiential learning: A case for the application of the enterprise marketing variation model. Marketing Education Review, 31(2), 131-137. https://doi.org/10.1080/10528008.2020.1830704

Hernández - Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. MCGRAW-HILL.

Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2020). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta (6ta ed.). Mcgraw-hill México. https://www.academia.edu/download/64591365/Metodolog%C3%ADvestigaci%C3%B3n.%20Rutas%20cuantitativa,%20cualitativa%20y%20mixta.pdf

Jamovi Proyect (Versión 2.6). (2025). [R]. https://www.jamovi.org/about.html

Jardim, J., Pereira, A., Vagos, P., Direito, I., & Galinha, S. (2020). The Soft Skills Inventory: Developmental procedures and psychometric analysis. Psychological Reports, 125(1), 620-648. https://doi.org/10.1177/0033294120979933

López-Martín, E., Expósito-Casas, E., González, C., & Jiménez-García, E. (2012). Análisis psicométrico de una escala de habilidades y estrategias para el estudio: Evaluación y mejora de una adaptación del Inventario LASSI. Electronic Journal of Research in Education Psychology, 10(28), Article 28. https://doi.org/10.25115/ejrep.v10i28.1538

Obermeier Pérez, M. L. (2023). Atribuciones a la educación mediada por tecnología en universidades públicas mexicanas durante la pandemia. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 14(27). https://doi.org/10.23913/ride.v14i27.1578

Olivares Olivares, S. L., & López Cabrera, M. V. (2017). Validación de un instrumento para evaluar la autopercepción del pensamiento crítico en estudiantes de Medicina. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 67. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.2.848

Palma Pala, G. B. (2021). Habilidades blandas y satisfacción laboral de los docentes de la Institución Educativa N° 1267—Lurigancho, 2020 [Universidad Cesar Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/55354

Robles, B. (2019). Población y muestra. PUEBLO CONTINENTE, 30(1), Article 1. https://doi.org/10.22497/PuebloCont.301.30121

Rodríguez-Rodríguez, J., & Reguant-Álvarez, M. (2020). Calcular la fiabilidad de un cuestionario o escala mediante el SPSS: El coeficiente alfa de Cronbach. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 13(2), Article 2. https://doi.org/10.1344/reire2020.13.230048

Weinstein, C. E., Palmer, D., & Schulte, A. C. (1987). Learning and Study Strategies Inventory (LASSI). Clearwater, FL: H & H Publishing.

Xu, X., Su, Y., Hong, W., Zhang, Y., & Zhuang, T. (2024). The impact of a personal learning environment on Chinese postgraduates’ online self-regulated learning skills. JOURNAL FOR THE STUDY OF EDUCATION AND DEVELOPMENT, 47(1), 173-205. https://doi.org/10.1177/02103702231225382

Downloads

Published

2025-09-05

How to Cite

Soft skills and their effect on autonomous learning in university students. (2025). CIENCIA UNEMI, 18(49), 112-120. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol18iss49.2025pp112-120p