Incidence of anxiety levels in students of the UEB's Physical Therapy career
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2602-8360vol8iss15.2024pp88-93pKeywords:
anxiety, prevalence, symptoms, university studentsAbstract
Anxiety can range from mild discomfort to serious disorders that require professional intervention. The objective was to identify and describe anxiety levels among Physical Therapy students. A quantitative, exploratory and descriptive approach was used, applying surveys based on the Beck Anxiety Inventory questionnaire to 231 students from the State University of Bolívar, Ecuador. It was found that 44% of the students experienced moderate or severe anxiety, with 82% of the latter cases being female students. Furthermore, it was observed that the most common symptoms included nervousness and digestive or abdominal discomfort, highlighting the interaction between the physical and emotional aspects of anxiety in these students. In conclusion, the findings reveal a significant incidence of anxiety among Physical Therapy students, with a considerable percentage of moderate to severe levels. This reality highlights the importance of implementing effective psychological support and emotional well-being strategies within academic programs. It is essential that educational institutions recognize and address the mental health needs of their students to promote a healthier and more balanced learning environment. Furthermore, these results highlight the importance of continuing to research and develop specific interventions to help students manage anxiety and improve their quality of life during their academic training.
Downloads
References
1. Freitas P, Meireles A, Ribeiro I, Abreu M, Paula W, Cardoso C. Síntomas de depresión, ansiedad y estrés en estudiantes del área de la salud e impacto en la calidad de vida. Rev Lat Am Enfermagem. 2023;31:e3884.
2. Campoverde W, Tornero J. Aumento de los niveles de ansiedad en estudiantes universitarios durante la época de pandemia de la COVID-19. Rev Cuba Med Mil. 2021;50(1).
3. Supe R, Gavilanes F. Ansiedad y calidad de vida en estudiantes universitarios. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades. 2023; 4(2), 2522–2530. doi: 10.56712/latam.v4i2.774
4. Calderón-Pantoja M, Santiago-Bazán C. Dolor lumbar asociado a la ansiedad y depresión en estudiantes de terapia física y rehabilitación de una universidad privada. Rev exp med. 2022; 8(3)
5. Villagómez A, Cepeda T, Torres P, Calderón J, Villota C, Balarezo T, et al. Depresión y ansiedad en estudiantes de medicina en la educación virtual durante la pandemia por COVID-19. Rev Médica Inst Mex Seguro Soc. 2023;61(5):559-66.
6. Guevara J, Hernández A, Alaniz J. Salud mental asociada a la pandemia de COVID-19 en estudiantes de fisioterapia de la Universidad Nacional Autónoma de México. Fisioterapia. 2024;46(2):83-9.
7. Pérez J, Ortiz Sandoval RM, Torales J, Barrios I. Salud mental en estudiantes de la Carrera de Kinesiología y Fisioterapia de la Universidad Nacional de Asunción. Rev. Nac. (Itauguá). 2024;16(2):55-67. doi: 10.18004/rdn2024.may.02.055-067.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FACSALUD-UNEMI
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Todos los artículos de la Revista FACSalud UNEMI son difundidos bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Los autores mantienen los derechos de autor, y, por lo tanto, son libres de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra bajo las condiciones siguientes: Reconocer los créditos de la obra especificada por el autor e indicar si se realizaron cambios (puede hacerlo de cualquier forma razonable, pero no de una manera que sugiera que el autor respalda el uso que hace de su obra. No utilizar la obra para fines comerciales. En caso de remezcla, transformación o desarrollo, no puede distribuirse el material modificado.