Thinking skills in the National Examination process for Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss8.2021pp44-53pKeywords:
Thinking skills, National Exam, High schoolAbstract
Teaching to think is a condition that must be present in educational spaces, with the intention of encouraging neurological processes, and strengthening mental processes for reasoning knowledge and decision-making. In this sense, an investigation was developed by the Educational Psychology Career of the National University of Chimborazo (UNACH), with the aim of identifying the level of development of three essential thinking skills (abstraction, numerical, and verbal). For this study, high school students from 10 schools in the Chimborazo region were selected, who opted to sit the National Higher Education Exam. The methodology used (surveys, observations and pedagogical tests), offered the following results; 18.50% of the students have verbal ability, 15.98% numerical, and 16.89%, which is equivalent to 51.37% of the total of participants who got the correct answer and 48.63 who did not. achieved, the averages achieved were below the scores required to pass the exam. With the training carried out, they obtained 48% numerical reasoning, 57.5% verbal and 63% abstract. Although it is true they improved but there were still deficiencies in the development of thinking skills in more than 60% of the students, which constitutes a problem that is the object of attention on the part of the colleges and universities of the Chimborazo region, in addition to being a topic of debate and reflection for new research in the approach and deepening of the pedagogical requirements necessary to promote the processes of development of thinking skills in high school students.
Downloads
References
Alcaíno, J. B., & Goñi, J. O. (2016). Una revisión de tres modelos para enseñar las habilidades de pensamiento en el marco escolar. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 55(1), 94-113.
Alfonso-Medina, J. C. (2016) Alfonso-Medina, J. C. (2016). Correlación entre creatividad, estrategias de aprendizaje y rendimiento académico y plan de mejora para trabajar en el aula con niños de secundaria (Master's thesis).
Aristizábal, N. R., Carmona, C. E. G., & Gómez, J. M. (2016). Neuropsicopedagogía: una mirada al concepto multifactorial del aprendizaje. Revista Fundación Universitaria Luis Amigó, 3(2), 231- 237.
Águila Moreno, E. (2014). Habilidades y estrategias para el desarrollo del pensamiento crítico y creativo en alumnado de la Universidad de Sonora. (Tesis de doctorado).
Bacigalupe, M. D. L. A., & Mancini, V. A. (2014). Contribuciones para la construcción de un enfoque de las Neurociencias de y con la educación en la formación universitaria de pregrado en Ciencias de la Educación. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 18(3).
Barba, M. N., Díaz, M. C., & Gómez, A. R. (2007). Piaget y L. S. Vygotsky en el análisis de la relación entre educación y desarrollo. Revista Iberoamericana de Educación, 42(7).
Barba, M. N., Sotomayor, C., & Tobar, A. (2018). La gestión de los procesos neuropedagógicos del aprendizaje y la necesidad de un docente conectado con la neuropedagogía. Opuntia Brava, 10(2), 310-321.
Burgos, C., & Osses, S. (2015). Creatividad y neurociencia: binomio esencial en el contexto educativo. Revista médica de Chile, 143(7), 948-949.
Campos, A. (2010). Neuroeducación: uniendo las neurociencias y la educación en la búsqueda del desarrollo humano. La Educación. Revista Digital, (143), 1-14.
Chicaiza, R. P. M., Escobar, M. C. C., & Hernández, W. G. (2017). Espacio virtual iconográfico de aprendizaje ubicuo orientado al desarrollo del pensamiento lógico en bachillerato general unificado. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 5(2), 85-98.
Escobar Iperti, C. A., & Pezo Calle, J. C. (2017). Influencia del desarrollo de las habilidades del pensamiento en la calidad del aprendizaje significativo de los estudiantes de bachillerato de la Unidad Educativa Fiscal Dolores Veintimilla de Galindo (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.
Maldonado Tapia, S. C. (2016). Las habilidades del pensamiento en el escenario de las competencias (Master's thesis).
Martínez Hernández, G., Nolla Cao, N., Vidal Ledo, M., & de la Torre Navarro, L. M. (2016). Los entornos personales de aprendizaje en los procesos de formación formales e informales. Revista Cubana de Educación Médica Superior, 30(3), 599-608.
Morales, M. B. P., Paredes, A., & Zamora, T. A. C. (2019). Desarrollo de las habilidades del pensamiento en estudiantes de Tercer Año de Bachillerato de la Unidad Educativa" Amelia Gallegos Díaz"-Riobamba. Killkana sociales: Revista de Investigación Científica, 3(2), 1-6
Moreira Zambrano, N. N., & Oñate González, J. A. (2018). Habilidades del pensamiento en el desarrollo cognitivo (Bachelor's thesis, Universidad de Guayaquil. Facultad de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación).
Nela, B. T. M., Santiago, P. T. P., Alfonso, M. B. J., & Belén, M. J. M. (2019), October). Emerging Technologies and Augmented Reality in the Development of Learning and Human Potential. In Interactive Mobile Communication, Technologies and Learning (pp. 242-252). Springer, Cham.
Paguay Cujilema, J. V., & Sánchez Palacios, G. E. (2016). Diseño e implementación de un sistema EVA como apoyo al Desarrollo de Habilidades del Pensamiento de los estudiantes de Tercer Año de Bachillerato General Unificado de la Unidad Educativa “Juan de Velasco” del Canto Riobamba Provincia de Chimborazo, Periodo Lectivo 2015-2016 (Bachelor's thesis, Riobamba, UNACH 2016).
Poca, N. (2014). Neurociencias para el aprendizaje en la educación superior. Revista de Investigación Scientia, Cochabamba, 3(1). Recuperado de http://www.revistasbolivianas.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2313-0
Poblete Muñoz, R. A. (2015). Habilidades del pensamiento en el siglo XXI con el uso de tic para el aprendizaje de matemática. Estudio sobre las habilidades de pensamiento esenciales en el siglo XXI con el uso de tic para la generación de una propuesta integradora de habilidades cognitiva en pos de la potenciación de aprendizaje en el área curricular de matemática.
Guadagni, A. A. (2016). Ingreso a la universidad en Ecuador, Cuba y Argentina
Salas, R. (2003). ¿La educación necesita realmente de la neurociencia? Estudios pedagógicos (Valdivia), (29), 155-171.
Silva Godoy, L. F. (2017). El Método de Miguel de Guzmán aplicado en el desarrollo de habilidades de razonamiento numérico y abstracto para el examen nacional de educación superior (ENES) en el tercer año de bachillerato del cantón Chunchi paralelo J, en el periodo Febrero–junio 2016 (Bachelor's thesis, Rbba, Unach 2017).
Srivoranart, P. (2015). Enseñanza adaptada al estilo de aprendizaje de los alumnos: estilo reflexivo y actividades para desarrollar el pensamiento. In Actas de XXV Congreso Internacional ASELE. La enseñanza de ELE centrada en el alumno (pp. 933-942).
Travieso Valdés, D., & Hernández Díaz, A. (2017). El desarrollo del pensamiento lógico a través del proceso enseñanza-aprendizaje. Revista Cubana de Educación Superior, 36(1), 53-68.
Zambrano, J. (2016). Una mirada crítica al examen nacional para la educación superior en Ecuador. EduSol, 16(56), 37-51.
Zúñiga, L. C. M. (2014). El pensamiento crítico en la teoría educativa contemporánea. Revista Electrónica" Actualidades Investigativas en Educación", 14(2), 1-23.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Todos los artículos de la Revista FACSalud UNEMI son difundidos bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Los autores mantienen los derechos de autor, y, por lo tanto, son libres de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra bajo las condiciones siguientes: Reconocer los créditos de la obra especificada por el autor e indicar si se realizaron cambios (puede hacerlo de cualquier forma razonable, pero no de una manera que sugiera que el autor respalda el uso que hace de su obra. No utilizar la obra para fines comerciales. En caso de remezcla, transformación o desarrollo, no puede distribuirse el material modificado.