NARRATIVE REVIEW: A MARTIAN APPROACH TO THE PROFESSIONAL-VOCATIONAL GUIDANCE OF YOUNG PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss10.2022pp122-134p

Keywords:

Marti approach, professional-vocational guidance, youth

Abstract

Vocational-professional orientation is not a recent problem, over time, society has tried to make the individual adjust to the profession, as one of the fundamental issues to obtain better results in their fundamental activity, work ; reason why this subject has been in the thought of philosophers, sociologists, psychologists and pedagogues in general. This research is based on an interpretive paradigm that aims to delve into the moral and social values ​​that emerge from Marti's pedagogical work. According to the results of the analysis, the practice of professional-vocational guidance has undergone notable changes since its definition, scope and projection. In Latin America there has been a greater awareness of the importance of directing these orientation efforts to the integral development of the young person's personality, to stimulate his decision-making capacity through adequate information and self-knowledge. From Cuba, this work is developed supported by the thought of José Julián Martí Pérez, which emphasizes the comprehensive training of young people, sensitizes with the professional profile of the teacher among others, it is concluded that this approach is important in society through guidance professional-vocational.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • María del Carmen Ramos-Morales, Marta Abreu de Las Villas Central University. Cuba
    Degree in Spanish and Literature. Master in Educational Sciences. Assistant professor at the Marta Abreu de Las Villas Central University
  • Sindy Perez Borroto Vergel, Marta Abreu de Las Villas Central University. Cuba
    Degree in psychology. Instructor professor at the Marta Abreu de Las Villas Central University
  • Iliana María Ruiz-Moreno, Marta Abreu de Las Villas Central University. Cuba
    Graduated in Mathematics. Master in Educational Sciences. Assistant professor at the Marta Abreu de Las Villas Central University
  • Eglys Salinas-Pacheco, Marta Abreu de Las Villas Central University. Cuba
    Degree in Primary Education. Assistant professor at the Marta Abreu de Las Villas Central University. Cuba
  • Belkis Lázara García-Bello, Marta Abreu de Las Villas Central University. Cuba
    Graduated in Mathematics. Master in Educational Sciences. Assistant Professor at the Marta Abreu de Las Villas Central University

References

Afanasyev, V., Kunitsyna, S., & Nechaev, M. (2019, May). Formation of the Environment of Professional Self-Determination in Russian Schools. In International Conference on the Development of Education in Eurasia (ICDEE 2019) (pp. 86-91). Atlantis Press.

Almendros, H. (1990). Ideario pedagógico. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de La Habana. Cuba.

Castellanos Rodríguez, R., Baute Rosales, M., & Chang Ramírez, J. A. (2020). Orígenes, desarrollo histórico y tendencias de la orientación profesional. Revista Universidad y Sociedad, 12(5), 269-278.

http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S221836202020000500269&script=sci_arttext&tlng=pt

Cervantes Hinojosa, N. (2019). La Orientación profesional en el preuniversitario hacia las carreras de Ciencias Técnicas.

Chacón, N. (2015). Formación martiana: algunas propuestas metodológicas para la labor educativa. Sello Editor Educación Cubana.

http://www.josemarti.cu/dossier/formacion-martiana-algunas-propuestas-metodologicas-para-la-labor-educativa/

Cobos, A. (2010) La construcción del perfil profesional del orientador y de la orientadora. Estudio cualitativo basado en la opinión de sus protagonistas en Málaga [Tesis de Doctorado en Ciencias Psicológicas, Universidad de Málaga de España]. http: //dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=21983

Dueñas Bravo, N., & Iglesias Hernández., T. D. (2017) La formación vocacional en la educación preuniversitaria: tendencias que han primado en Cuba. Revista de Educación, 15(4), 523-537. http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1235

Feixa, C. (2020). Identidad, juventud y crisis: el concepto de crisis en las teorías sobre la juventud. RES: Revista española de sociología, 29 (3), 11-26. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7685384

García, O. C., & Argota, Y. J. (2018). Sistema de acciones para la orientación profesional-vocacional de los estudiantes de preuniversitario. Revista EduSol, 18(1), 170-183.

González, V. (2003). La orientación profesional desde la perspectiva Histórico-Cultural del desarrollo humano. Revista cubana de psicología, 20 (3), 260-268.

Gutiérrez, E; Martínez, L. M (2018) Importancia de la orientación vocacional en el proyecto de vida de estudiantes de décimo y once de Villavicencio [Seminario de profundización en psicología educativa, Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co › bitstream › 2018_i...

Letelier, L. M., Maríquez, J. y Rada, G. (2005). Revisiones sistemáticas y metanálisis: ¿Son la mejor evidencia? Revista Médica de Chile, 133, 246-249.

Mangano Portal, L. (2017). Sistema de actividades para perfeccionar el proceso de orientación profesional-vocacional en el preuniversitario Rubén Martínez Villena, de Caibarién [Tesis de Diploma, Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas]. https://dspace.uclv.edu.cu/handle/123456789/8420

Martin, G. M., Abadal, B. R., González, M. D. R., & Rodríguez, K. C. (2018). Diagnóstico de la orientación vocacional profesional con enfoque multifactorial. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo.

https://www. eumed. net/rev/atlante/2018/07/orientacion-vocacional-profesional.html

Matos, Z. (2008) Sistema de acciones para el desarrollo de la Orientación profesional-vocacional hacia las carreras pedagógicas en los diferentes niveles de educación. [Informe Final de Resultados del Proyecto de investigación, Universidad de Guantánamo, Cuba].

Mendoza, G; Machado, E., & Montes de Oca, N. (2016). La orientación vocacional y la elaboración de los proyectos personales de vida. Revista Cognosis. Revista de Filosofía, Letras y Ciencias de la Educación.

Mitrany, V. O. (2017). La educación de valores. Reflexiones y experiencias desde el enfoque histórico-cultural. Revista de Investigación e Innovación Educativa, (30).

Morales, A. (2020). 11 tipos de valores fundamentales en la vida social. https://www.significados.com/tipos-de-valores/

Nemova, O. A., Svadbina, T. V., Zimina, E. K., Kostyleva, E. A., Tsyplakova, S. A., & Shevchenko, N. A. (2017). Professional orientation of youth: problems and prospects. Journal of Entrepreneurship Education, 20(3), 1-6.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2019). Día Mundial del Docente: la importancia de los maestros en nuestra sociedad. https:

Oliva, N; Hinojosa, Y; Martínez, M (2015). El trabajo con la obra de José Martí como estímulo a la formación cultural del graduado de las Carreras Pedagógicas en la Educación Superior cubana. Revista Científico Pedagógica "Atenas"

Parras, A., Madrigal, A., Redondo, S., Vale, P., & Navarro, E. (2008) Orientación educativa: fundamentos teóricos, modelos institucionales y nuevas perspectivas. Ministerio de Educación, Política y Deporte. España.

Popay, J., Roberts, H., Sowden, A., Petticrew, M., Arai, L., Rodgers, M., et al. (2006). Guidance on the conduct of narrative synthesis in systematic reviews. A product from the ESRC Methods Programme. London, England: ESRC.

Repetto, E. (2002). Antecedentes históricos de la orientación educativa. Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Madrid: UNED.

Riol-Hernández, M., Martínez-Leiva, M., & López-Salabarría, Y. (2020). La formación martiana de los profesores de Historia de Cuba del nivel educativo preuniversitario. Educación y Sociedad, 18(2), 119-133.

Rodríguez, M., García, A., & Fernández, L. (2021). Acciones de la estrategia curricular: orientación profesional pedagógica. Impacto educativo. Revista Márgenes, 9(1), 42-54.

Rodríguez, M de J, González, B. O, Velázquez, A. J & Ruiz, P.M. (2018). El pensamiento educativo de José Martí, una herramienta transformadora de las nuevas generaciones [Ponencia]. Taller “Historiadores en el Centro”, La Habana, Cuba.

Rodríguez, P., González, P., Arias, S., Ortega, M., Carbonell, D., & Ballester, C. (1999). Anuario del Centro de Estudios Martianos- Biblioteca CLACSO. Vol. 22. La Habana.

Sánchez Cabezas, P. D. P., López Rodríguez del Rey, M. M., & Alfonso Moreira, Y. (2018). La orientación educativa en la actividad pedagógica profesional del docente universitario. Conrado, 14, 50-57.

Sixto, E., Infante, A., & Milán, B. (2018). La orientación vocacional y la formación profesional: un proyecto formativo. Recuperado de: Transformación versión On-line ISSN 2077-2955vol.14 no.1 Camagüey

To'lanovich, E. S. (2021). Vocational Guidance in General Secondary Schools. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 460-466.

Vázquez, A. A., & Cabezas, A. G. (2019). Elección Profesional: referentes para la comprensión de sus dinámicas actuales en Cuba. Revista Cubana de Educación Superior, 38(4).

Published

2022-01-05

Issue

Section

ARTÍCULOS

How to Cite

NARRATIVE REVIEW: A MARTIAN APPROACH TO THE PROFESSIONAL-VOCATIONAL GUIDANCE OF YOUNG PEOPLE. (2022). PSICOLOGÍA UNEMI, 6(10), 122-134. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss10.2022pp122-134p