RELATIONSHIP BETWEEN TYPES OF ATTACHMENT AND PERCEIVED PARENTAL COMPETENCES IN ADOLESCENTS OF THE CITY OF AMBATO

RELATIONSHIP BETWEEN TYPES OF ATTACHMENT AND PERCEIVED PARENTAL COMPETENCIES IN ADOLESCENTS IN AMBATO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss10.2022pp76-85p

Keywords:

Attachment, Parental Competence, Teenagers

Abstract

Attachment is the affective bond created between the infant and the caregiver, who though parental competencies satisfy the biological and affective need of the Child. The present study has the purpose of analyzing the relationship between attachment and perceived parental competencies in adolescents in Ambato. The research was developed with a quantitative, descriptive, and correlational cross-sectional approach. The sampling was non-probabilistic of snowball type. A total of 265 adolescents of both genres participated, 41, 9% males and 58, 1% females, who attended public, private, private, and municipal schools in the urban sector of the city of Ambato, Ecuador. For the evaluation of the variables, two psychological items were applied: the CAMIR R and the Adolescent Family Process scale. The results obtained show that attachment presents a significant positive correlation with maternal and paternal parental competencies of closeness, support, and communication. Insecure preoccupied attachment maintains a significant negative correlation with maternal and paternal parental competence of support as well as insecure avoidant attachment is explained by a significant negative correlation with parental competence of support and communication. It is concluded that the types of attachment have correlation with the dimensions of maternal and parental competences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Iveth Morales-Buitrón, Catholic University of Ecuador
    Clinical Psychologist
  • Lucía Almeida-Márquez, Pontifical Catholic University of Ecuador Headquarters Ambato, Ecuador
    Master in Neuropsychology and Education, School of Psychology of the Pontifical Catholic University of Ecuador

References

Ainsworth, M. (1967). Infancy in Uganda. Baltimore: Johns Hopkings University.

Ávila, C. (2018). La relación de apego. Madrid: Narcea Ediciones.

Balabanian, C., Lemos, V., y Rubilar, J. V. (2015). Apego percibido y conducta prosocial en adolescentes. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 278-294. https://doi.org/10.21501/22161201.1515.

Balluerka, N., Lacasa, F., Gorostiaga, A., Muela, A., y Pierrehumbert, B. (noviembre, 2011). Versión reducida del cuestionario CaMir (CaMir-R) para la evaluación del apego. Psicothema, 23 (3), 486-494. http://www.psicothema.com/pdf/3913.pdf

Bayot, A., y Hernández, J. (2008). Evaluación de la competencia parental. Madrid: CEPE.

Bobbio, A., Arbach, K., y Alderete, A. (2016). Evaluación de las prácticas parentales: Análisis psicométrico de la escala Adolescent Family Process. Revista Evaluar, 16 (1), 46-65. https://doi.org/10.35670/1667-4545.v16.n1.15941

Bowlby, J. (1969). El vínculo afectivo. Buenos Aires: Paidós.

Delgado, I., Oliva, A., y Sánchez, I. (2011). Apego a los iguales durante la adolescencia y la adultez emergente. Anales de psicología, 27 (1), 155-163. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16717018018

Faas, A. (2017). Psicología del desarrollo de la niñez. Argentina: Editorial Brujas.

Fuentes, E. (2018). El autismo infantil y la falta de sostenimiento emocional. Estudio de caso. Revista Médico Científica de la secretaria de salud Jalisco, 5 (2), 105-112. https://www.medigraphic.com/pdfs/saljalisco/sj-2018/sj182f.pdf

Green, A. (2005). Jugar con Winnicott. Ed. Amorrortu: Buenos Aires.

Hernández, M., Santiago, E., y Gijón, M. (2021). Apego y relación de pareja en jóvenes de 18 a 27 años. Revista de la psicología de la salud, 8 (1), 4-13. DOI:doi.org/10.21134/pasa.v9i1.706

Lacasa, F., y Muela, A. (2014). Guía para la aplicación e interpretación del cuestionario de apego CAMIR R. Psicopatol, 24(1) 83-93. https://www.researchgate.net/publication/303299226_Guia_para_la_aplicacion_e_interpretacion_del_cuestionario_de_apego_CaMir-R.

Lozano, L., Albarracín, P., y Vásquez, M. (2017). Apego parental y su relación con el apego romántico y dependencia afectiva en 119 universitarios de la ciudad de Ibagué – Colombia. Revista de Psicología GEPU, 7 (1), 8-39.

https://www.proquest.com/scholarly-journals/apego-parental-y-su-relación-con-el-romántico-la/docview/1927148521/se-2?accountid=13357.

Martín, N., Saldaña, E., y Morales, A. (2019). Relación entre apego paterno e infantil, habilidades sociales, monoparentalidad y exclusión social. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 6 (2), 44-48. http://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.2.6

Mayorga, J. y Vega, V. (2021). Relación entre estilos de apego y estrategias de regulación emocional en estudiantes universitarios. Revista de Psicología UNEMI, 5 (9), 46-57. DOI: https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp46-57p.

Molinero, C. (2006). Adaptación de la escala «Adolescent Family Process» (AFP) en una muestra de adolescentes de Lima Metropolitana y Callao. (Tesis de pregrado). Universidad Católica del Perú, Perú.

Mónaco, E., De la Barrera, U., y Montoya, I. (2021). La influencia del apego sobre el bienestar en la juventud: el rol mediador de la regulación emocional. Anales de psicología, 37 (1), 21-27. https://doi.org/10.6018/analesps.345421

Muñoz, L. (2017). La autorregulación y su relación con el apego en la niñez. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 15 (2), 807-821. DOI:10.11600/1692715x.1520201082016

Orbe, C. (2015). La teoría del apego desde la visión de mente – cerebro educación. Revista PUCE, 100, 239-258. https://doi.org/10.26807/revpuce.v0i0

Oliva, A. (2011). Apego en la adolescencia. Acción psicológica, 8 (2), 55-65. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/16925/file_1.pdf?sequence=1

Paez, A., y Rovella, A. (2019). Vínculo de apego, estilos parentales y empatía en adolescentes. Interdisciplinaria Revista de Psicología y Ciencias Afines, 36 (2), 23-38. DOI: https://doi.org/10.16888/interd.2019.36.2.2

Pierrehumbert, B., Karmaniola, A., Sieye, A., Meister, C., Miljkovitch, R., y Halfon, O. (1996). Les modèles de relations: Développement d’un auto-questionnaire d’attachement pour adultes. Psychiatrie de l’Enfant, 39 (1), 161-206. https://www.researchgate.net/publication/285798028_Les_modeles_de_relations_Developpement_d'un_autoquestionnaire_d'attachement_pour_adultes

Redondo, I., y Herrero, D. (2019). Validación del cuestionario de apego CAMIR R en una muestra española de adultos. Revista Argentina de Clínica Psicológica, 28 (5), 925-936. DOI: 10.24205/03276716.2019.1145

Retana, F., y Sánchez, A. (2020). El peso del apego y de la cultura en las estrategias de rompimiento amoroso percibidas por los abandonados. Acta Colombiana de Psicología, 23 (1), 53-65. doi: http://www.doi.org/10.14718/ACP.2020.23.1.4

Sáinz, F. (2017). Winnicott y la perspectiva relacional en el psicoanálisis. Barcelona: Herder Editorial, S, L.

Salinas, F., y Posada, G. (2015). MBQS: Método de evaluación para intervenciones en apego dirigidas a primera infancia. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13 (2), 1051-1063. DOI:10.11600/1692715x.13235280514

Sánchez, I., y Oliva, A. (2014). Vínculos de apego con los padres y relaciones con los iguales durante la adolescencia. Revista de Psicología Social, 18 (1), 71-86. https://personal.us.es/oliva/vinculos.pdf

Santos, D., y Larzabal, A. (2021). Apego, autoestima y funcionamiento familiar en estudiantes de bachillerato de los cantones Riobamba y Guano. Revista Eugenio Espejo, 15 (3), 4-15. https://doi.org/10.37135/ee.04.12.02

Suárez, Y., y Campo, A. (2019). Asociación entre apego y riesgo suicida en adolescentes escolarizados de Colombia. Revista Chilena de Pediatría, 90 (4), 392-398. http://dx.doi.org/10.32641/rchped.v90i4.985

UNICEF (2016). Niñez y adolescencia desde la intergeneracionalidad. https://plan.org.ec/wp-content/uploads/2017/03/ninez-adolescencia-ecuador.pdf

Urzúa, A., Godoy, J., y Ocayo, K. (2011). Competencias parentales percibidas y calidad de vida. Revista chilena de pediatría, 82 (4), 300-310. http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062011000400004

Vazsonyi, A., Hibbert, J., & Snider, J. (2003). Exotic enterprise no more? Adolescent reports of family and parenting processes from youth in four countries. Journal of Research on Adolescence, 13 (2), 129 – 160. https://doi.org/10.1111/1532-7795.1302001

Winnicott, D. W. (1998). Los bebés y sus madres. España: Paidós.

Published

2022-01-04

Issue

Section

ARTÍCULOS

How to Cite

RELATIONSHIP BETWEEN TYPES OF ATTACHMENT AND PERCEIVED PARENTAL COMPETENCES IN ADOLESCENTS OF THE CITY OF AMBATO: RELATIONSHIP BETWEEN TYPES OF ATTACHMENT AND PERCEIVED PARENTAL COMPETENCIES IN ADOLESCENTS IN AMBATO. (2022). PSICOLOGÍA UNEMI, 6(10), 76-85. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss10.2022pp76-85p