COMPARISON OF THE MENTAL HEALTH OF STUDENTS OF A HIGHER TECHNOLOGICAL INSTITUTE DURING COVID-19
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss10.2022pp96-111pKeywords:
College students, higher education, Chi-square, GHQ-28Abstract
Mental health is a psychometric variable that requires systematic studies in teenagers students, especially during the COVID-19 pandemic. The present study aimed to compare the mental health of 864 students of the Instituto Superior Tecnológico Riobamba (ISTR), Ecuador, during COVID-19. It was a non-experimental, cross-sectional, descriptive and prospective study. It was based on the hypothesis that there are differences in mental health among the different careers of the ISTR. The Goldberg General Health Questionnaire (GHQ-28) was applied and the results were compared among all the careers of the institution by means of the Chi-square test of homogeneity. As results, a global evaluation of the four dimensions of the GHQ28 was achieved, establishing comparisons among the eight careers of the institution. In the Somatic Dimension, headache predominated (28%); in the Anxiety Dimension, the feeling of anguish prevailed (33.9%); in the Social Dimension, activation time predominated (24.9%); and in the Depression Dimension, the desire for one's own death stood out (27.7%). Finally, the study indicates the presence of possible cases of mental health problems in the study population; however, it is concluded that it was not possible to demonstrate the existence of differences in mental health among the different careers, since only in the Anxiety Dimension was it possible to statistically justify the existence of significant differences.
Downloads
References
Asociación Médica Mundial (2013). Declaración de Helsinki. Asociación Médica Mundial. Recuperado de https://bit.ly/3q5SVij
Araoz, E. G. E., Roque, M. M., Ramos, N. A. G., Uchasara, H. J. M., & Araoz, M. C. Z. (2021). Estrés académico en estudiantes universitarios peruanos en tiempos de la pandemia del COVID-19. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica 40(1) 88-93. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4675923
Arroyo, J. C., Guaderrama, A. I. M., & Galicia, G. J. (2021). Miedo al Covid-19 y estrés: Su efecto en agotamiento, cinismo y autoeficacia en estudiantes universitarios mexicanos. Revista de la Educación Superior, 50(199), 97–116. https://doi.org/10.36857/resu.2021.199.1802
Barreto-Osama, D., & Salazar-Blanco, H. A. (2020). Agotamiento Emocional en estudiantes universitarios del área de la salud. Universidad y Salud, 23(1), 30–39. https://doi.org/10.22267/rus.212301.211
Boden, M., Zimmerman, L., Azevedo, K. J., Ruzek, J. I., Gala, S., Abdel, M., H. S., Cohen, N., Walser, R., Mahtani, N. D., Hoggatt, K. J., & McLean, C. P. (2021). Addressing the mental health impact of COVID-19 through population health. Clinical Psychology Review, 85, 102006. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2021.102006
Buitrago, R. F., Ciurana, M. R., Fernández, A. M. del C., & Tizón, G., J. L. (2020). Salud mental en epidemias: Una perspectiva desde la Atención Primaria de Salud española. Atención Primaria, 52(S2), 93–113. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.09.004
Buitrago R. F., Ciurana, M. R., Fernández, A. M. del C., & Tizón, J. L. (2021). Pandemia de la COVID-19 y salud mental: Reflexiones iniciales desde la atención primaria de salud española. Atención Primaria, 53(1), 89–101. https://doi.org/10.1016/j.aprim.2020.06.006
Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). The psychological impact of the COVID-19 epidemic on college students in China. Psychiatry Research, 287, 112934. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112934
Celina, O. H. & Campo, A. A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(4), 572-580. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80634409
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (2020), La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Recuperado de: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
Chaguay, L. L., Chaguay, S. L., & Galeas, R. R. (2020). Desempleo en tiempos de covid-19: Efectos socioeconómicos en el entorno familiar. Journal of Science and Research, 5(4), 1–11. https://doi.org/10.5281/ZENODO.4110532
Cobo-Rendón, R., Vega-Valenzuela, A., & García-Álvarez, D. (2020). Consideraciones institucionales sobre la Salud Mental en estudiantes universitarios durante la pandemia de Covid-19. CienciAmérica, 9(2), 277–284. https://doi.org/10.33210/ca.v9i2.322
Córdova-Sotomayor, D. A., & Santa-María C., F. B. (2018). Factores asociados al estrés en estudiantes de odontología de una universidad peruana. Revista Estomatológica Herediana, 28(4), 252. https://doi.org/10.20453/reh.v28i4.3429
Cronbach, L. J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. https://doi.org/10.1007/BF02310555
De la Cruz-Caballero, A. M., Robles-Francia, V. H., & Robles-Ramos, V. A. (2021). Diferencias de género en la sensibilidad emocional por covid-19 en estudiantes universitarios. RIDE Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22), e209. https://doi.org/10.23913/ride.v11i22.903
Díaz, C. I. B., López, V. A. Q., & Sauceda, A. C. (2021). El sentimiento de soledad y su relación con la ideación suicida en estudiantes universitarios. Revista Inclusiones, 8(Esp), 80–94. Recuperado de: http://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/247
Ferrel-Ortega, F. R., Ferrel-Ballesta, L. F., Cantillo-Aguirre, A. A., Jaramillo-Campo, J., & Jiménez-Suárez, S. M. (2017). Variables académicas y sociodemográficas relacionadas con el Síndrome de Burnout, en estudiantes de Ingenierías y Ciencias de la Salud de una universidad estatal de Colombia. Psicogente, 20(38), 336–352. https://doi.org/10.17081/psico.20.38.2555
Frías-Navarro, D. (2021). Apuntes de consistencia interna de las puntuaciones de un instrumento de medida. Universidad de Valencia. España. Recuperado de: https://www.uv.es/friasnav/AlfaCronbach.pdf
Galea, S., Merchant, R. M., & Lurie, N. (2020). The Mental Health Consequences of COVID-19 and Physical Distancing: The Need for Prevention and Early Intervention. JAMA Internal Medicine, 180(6), 817–818. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2020.1562
García-Suárez, A. K. (2021). Diagnóstico situacional de la salud mental en estudiantes de la Universidad de Guadalajara en el contexto de la pandemia por COVID-19, año 2020. Salud Jalisco, 8(Esp), 40–43. Recuperado de: https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=101504
George, D. & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Boston: Allyn & Bacon.
Hui, D. S., Azhar, E. I., Kim, Y.-J., Memish, Z. A., Oh, M., & Zumla, A. (2018). Middle East respiratory syndrome coronavirus: Risk factors and determinants of primary, household, and nosocomial transmission. The Lancet Infectious Diseases, 18(8), e217–e227. https://doi.org/10.1016/S1473-3099(18)30127-0
Jerez-Mendoza, M., & Oyarzo-Barría, C. (2015). Estrés académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de Los Lagos Osorno. Revista Chilena de Neuro-Psiquiatría, 53(3), 149–157. https://doi.org/10.4067/S0717-92272015000300002
Kaparounaki, C. K., Patsali, M. E., Mousa, D.-P. V., Papadopoulou, E. V. K., Papadopoulou, K. K. K., & Fountoulakis, K. N. (2020). University students’ mental health amidst the COVID-19 quarantine in Greece. Psychiatry Research, 290, 113111. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113111
Lee, J. (2020). Mental health effects of school closures during COVID-19. The Lancet Child & Adolescent Health, 4(6), 421. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(20)30109-7
Lobo, A., Pérez-Echeverría, M., Artal, J. (1986). Validez de la versión escalada del Cuestionario General de Salud (GHQ-28) en población española. Medicina psicológica, 16 (1), 135-140. doi: 10.1017 / S0033291700002579
Mautong, H., Gallardo-Rumbea, J. A., Alvarado-Villa, G. E., Fernández-Cadena, J. C., Andrade-Molina, D., Orellana-Román, C. E., & Cherrez-Ojeda, I. (2021). Assessment of depression, anxiety and stress levels in the Ecuadorian general population during social isolation due to the COVID-19 outbreak: A cross-sectional study. BMC Psychiatry, 21(1), 212. https://doi.org/10.1186/s12888-021-03214-1
Mayorga, P. J. A., & Vega, F. V. (2021). Relación entre estilos de apego y estrategias de regulación emocional en estudiantes universitarios. Psicología Unemi, 5(9), 46-57. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp46-57p
Miranda, H., G. (2018). ¿De Qué Hablamos Cuando Hablamos De Salud Mental? Utopía y Praxis Latinoamericana, 23(83), 86–95. https://doi.org/10.5281/ZENODO.1438570
Misra, R., McKean, M., West, S. y Russo, T. (2000). Estrés académico de los estudiantes universitarios: comparación de las percepciones de estudiantes y profesores. College Student Journal, 34 (2), 236–245.
Micin, S., & Bagladi, V. (2011). Salud Mental en Estudiantes Universitarios: Incidencia de Psicopatología y Antecedentes de Conducta Suicida en Población que Acude a un Servicio de Salud Estudiantil. Terapia Psicológica, 29(1), 53–64. https://doi.org/10.4067/S0718-48082011000100006
Moreno-Tetlacuilo, L., M., A. & Gutiérrez, J., K. (2020). Hombres, mujeres y la COVID-19. ¿Diferencias biológicas, genéricas o ambas? Boletín sobre COVID-19 Salud Pública y Epidemiología, 1(6), 3–6.
Moreta-Herrera, R., Zambrano-Estrella, J., Sánchez-Vélez, H., & Naranjo-Vaca, S. (2021). Salud mental en universitarios del Ecuador: síntomas relevantes, diferencias por género y prevalencia de casos. Pensamiento Psicológico, 19(1), 1-26. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI19.smue
Odriozola-González, P., Planchuelo-Gómez, Á., Irurtia, M. J., & de Luis-García, R. (2020). Psychological effects of the COVID-19 outbreak and lockdown among students and workers of a Spanish university. Psychiatry Research, 290, 113108. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113108
Orellana, C. I., & Orellana, L. M. (2020). Predictores de síntomas emocionales durante la cuarentena domiciliar por pandemia de COVID-19 en El Salvador. Actualidades en Psicología, 34(128), 103–120. https://doi.org/10.15517/ap.v34i128.41431
Organización Mundial de la Salud. (2020). Mental Health. Recuperado de: https://www.who.int/westernpacific/health-topics/mental-health
Palacios, C. M., Santos, E., Velázquez, C. M. A., León., M. (2021). COVID-19, una emergencia de salud pública mundial. Revista Clínica Española, 221(1), 55–61. https://doi.org/10.1016/j.rce.2020.03.001
Pardo-Cebrian, R., Fernández-Marcos, T., & Lozano Herrera, T. (2017). Estudio epidemiológico sobre cefaleas en población universitaria española. Psychologia, 11(2), 13–27. https://doi.org/10.21500/19002386.2785
Pérez, C. P. X., Noroña, S. D. R.,Vega, F. V. (2021). Repercusión SARS-CoV-2 en salud mental y bienestar psicológico del personal Centro de Salud Huambalo 2020. Revista Scientific, 6(19), 243–262. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.19.12.243-262
Ramírez-Ortiz, J., Castro-Quintero, D., Lerma-Córdoba, C., Yela-Ceballos, F., Escobar-Córdoba, F. (2020). Mental health consequences of the COVID-19 pandemic associated with social isolation. Colombian Journal of Anesthesiology, 48(4), e930. https://doi.org/10.5554/22562087.e930
Reznik, A., Gritsenko, V., Konstantinov, V., Khamenka, N., & Isralowitz, R. (2020). COVID-19 Fear in Eastern Europe: Validation of the Fear of COVID-19 Scale. International Journal of Mental Health and Addiction, 1. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00283-3
Ríos, L. R., Carvajal, Ll. Y. M., Aranibar, T. N., Vásquez, R. J. G. (2020). Impacto emocional por COVID-19 en estudiantes universitarios. Un estudio comparativo. Revista sobre Educación y Sociedad, 1(16), 5–22. https://doi.org/10.15366/Educa UMCH2019.17.3.001
Rouzbahani, R., & Dehghani, M. (2019). The relationship between marital status and general health among the students of Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran, in 2015-2016. Journal of Isfahan Medical School, 36(505), 1408-1414. Doi:10.2212.
Supo, J., & Zacarías, H. (2020). MetodologÍa de la Investigación Científica: Para Las Ciencias de la Salud y Las Ciencias Sociales. Independently Published.
Suárez-Lantarón, B., García-Perales, N., & Elisondo, R. C. (2021). La vivencia del alumnado en tiempos COVID-19: Estudio comparado entre las universidades de Extremadura (España) y Nacional de Río Cuarto (Argentina). Revista Española de Educación Comparada, 38, 44-68. https://doi.org/10.5944/reec.38.2021.28936
Tang, W., Hu, T., Hu, B., Jin, C., Wang, G., Xie, C., Chen, S., & Xu, J. (2020). Prevalence and correlates of PTSD and depressive symptoms one month after the outbreak of the COVID-19 epidemic in a sample of home-quarantined Chinese university students. Journal of Affective Disorders, 274, 1–7. https://doi.org/10.1016/j.jad.2020.05.009
Vega, F. V., Martínez, B. S., Sánchez, F. D. C., & Cejas, M. C. N. (2021). Repercusión de la Covid-19 en la economía ecuatoriana. Universidad y Sociedad, 13(S1), 536–544.
Velastegui-Hernández, D., & Mayorga-Lascano, M. (2021). Estados de Ánimo, Ansiedad y Depresión en estudiantes de medicina durante la crisis sanitaria Covid-19. Psicología Unemi, 5(9), 10–20. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp10-20p
Ventura-León, J., & Peña-Calero, B. N. (2020). El mundo no debería girar alrededor del alfa de Cronbach ≥ .70. Adicciones, 20(10), 20–21. https://doi.org/10.20882/adicciones.1576
Vivanco-Vidal, A., Saroli-Araníbar, D., Caycho-Rodríguez, T., Carbajal-León, C., & Noé-Grijalva, M. (2020). Ansiedad por Covid—19 y salud mental en estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Psicología, 23(2), 197–215. https://doi.org/10.15381/rinvp.v23i2.19241
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., Ho, C. S., & Ho, R. C. (2020). Immediate Psychological Responses and Associated Factors during the Initial Stage of the 2019 Coronavirus Disease (COVID-19) Epidemic among the General Population in China. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(5), 1729. https://doi.org/10.3390/ijerph17051729
Zapata-Ospina, J. P., Patiño-Lugo, D. F., Vélez, C. M., Campos-Ortiz, S., Madrid-Martínez, P., Pemberthy-Quintero, S., Pérez-Gutiérrez, A. M., Ramírez-Pérez, P. A., & Vélez-Marín, V. M. (2021). Intervenciones para la salud mental de estudiantes universitarios durante la pandemia por COVID-19: Una síntesis crítica de la literatura. Revista Colombiana de Psiquiatría, 50(3), 199–213. https://doi.org/10.1016/j.rcp.2021.04.007
Zhai, Y., & Du, X. (2020). Addressing collegiate mental health amid COVID-19 pandemic. Psychiatry Research, 288, 113003. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.113003
Zhou, P., Yang, X.-L., Wang, X.-G., Hu, B., Zhang, L., Zhang, W., Si, H.-R., Zhu, Y., Li, B., Huang, C.-L., Chen, H.-D., Chen, J., Luo, Y., Guo, H., Jiang, R.-D., Liu, M.-Q., Chen, Y., Shen, X.-R., Wang, X., … Shi, Z.-L. (2020). A pneumonia outbreak associated with a new coronavirus of probable bat origin. Nature, 579(7798), 270–273. https://doi.org/10.1038/s41586-020-2012-7
Zolotov, Y., Reznik, A., Bender, S., & Isralowitz, R. (2020). COVID-19 Fear, Mental Health, and Substance Use Among Israeli University Students. International Journal of Mental Health and Addiction. https://doi.org/10.1007/s11469-020-00351-8
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Todos los artículos de la Revista FACSalud UNEMI son difundidos bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Los autores mantienen los derechos de autor, y, por lo tanto, son libres de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra bajo las condiciones siguientes: Reconocer los créditos de la obra especificada por el autor e indicar si se realizaron cambios (puede hacerlo de cualquier forma razonable, pero no de una manera que sugiera que el autor respalda el uso que hace de su obra. No utilizar la obra para fines comerciales. En caso de remezcla, transformación o desarrollo, no puede distribuirse el material modificado.