LIFE SATISFACTION AND SUICIDE RISK IN ADOLESCENTS

Authors

  • Thays Jimenez Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Ambato
  • Ana Elizabeth Jaramillo -Zambrano Pontificia Universidad Católica del Ecuador, Sede Ambato

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol9iss16.2025pp29-39p

Keywords:

Suicide , death , adolescence , satisfaction

Abstract

Suicide is one of the most frequent causes of death throughout the world, being the end point of a human being's life, by free will, which begins in thought until reaching execution. The objective of the present study was to analyze the relationship between life satisfaction and suicide risk in adolescents from an educational unit in Cotopaxi. The methodology used was with a quantitative, non-experimental cross-sectional approach, descriptive and correlational scope, with a sample of 200 adolescents from 12 to 18 years old. The collection of information is obtained through the application of two instruments: the Suicide Risk Scale (ERS) and the Life Satisfaction Scale (SLSS). The results indicated that, on average, the participants present moderate levels of suicidal risk, with average scores in depression-hopelessness, suicidal ideation and intentionality, social isolation and family support; being that women have a higher suicidal risk compared to men in all dimensions. However, they also showed a relatively high level of life satisfaction. Finally, there is a negative correlation between life satisfaction and suicidal risk.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, J., & Guzmán, J. (2016). Propiedades psicométricas de la Escala de Satisfacción con la Vida en los Estudiantes (SLSS) de Huebner en niños y niñas de 10 a 12 años de Chile. Anales de Psicología, 32 (2), 383-392. https://doi.org/10.6018/analesps.32.2.217441

Ávila, M., & Cañas, L. (2022). Niveles de satisfacción con la vida y su relación con la autoestima en adolescentes. Psicología UNEMI, 7(12), 23-34. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol7iss12.2023pp23-34p

Bahamón Muñetón, M. J., & Alarcón-Vásquez, Y. (2018). Diseño y validación de una escala para evaluar el Riesgo Suicida (ERS) en adolescentes colombianos. Universitas Psychologica, 17(4), 1-24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy17-4.dvee

Baños-Chaparro, J., & Fuster Guillen, F. G. (2023). Evidencias psicométricas de la Escala de Ideación Suicida de Roberts en adolescentes peruanos. Interdisciplinaria, 40(1), 10-25. https://doi.org/10.16888/interd.2023.40.1.10

Eguiarte, B. E., & Rivas Miranda, D. J. (2016). Bienestar psicológico y satisfacción vital en adolescentes mexicanos tempranos y medios. Revista Costarricense de Psicología, 35(2), 119-137. https://doi.org/10.22544/rcps.v35i02.04

Cabañero, J., & Martínez, R. (2014). Fiabilidad y validez de la Escala de Satisfacción con la Vida de Diener. Psicothema, 16(3), 448-455. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/727/72716318.pdf

Cañón Buitrago, S. C., & Carmona Parra, J. A. (2018). Ideación y conductas suicidas en adolescentes y jóvenes. Revista Pediatría de Atención Primaria, 20(80), 87-95. Disponible en https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1139-76322018000400014

Chavarría, M. P., & Barra, E. (2014). Satisfacción vital en adolescentes: Relación con la autoeficacia y el apoyo social percibido. Terapia Psicológica, 32(1), 41-46. Disponible en https://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v32n1/art04.pdf

Chávez-Cáceres, C., Luna-Muñoz, C., Mendoza-Cernaqué, S., Jacinto-Ubillus, J., & Correa-López, L. (2020). Factores asociados a ideación suicida en pacientes de un hospital de Perú. Revista de la Facultad de Medicina Humana, 20(3), 374-380. https://doi.org/10.25176/RFMH.v20i3.3054

Ebratt-Castro, L., Cudris-Torres, L., Bahamón, M. J., Bonilla–Cruz, N. J., Pinzón-Atencio, E., & Navarro-Rodriguez, F. (2020). Bienestar psicológico y contextos relacionales de adolescentes con ideación suicida en el Caribe colombiano. AVFT – Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica, 39(3). Disponible en http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_aavft/article/view/19445

Faure, M. I., Urquidi, C., Bustamante, F., Florenzano, R., Ampuero, K., Terán, L., … Giacaman, E. (2018). Association of health-related quality of life and suicidal risk in adolescents: A cross-sectional study. Revista Chilena de Pediatría, 89(3), 318–324. https://doi.org/10.4067/S0370-41062018005000103

Galarza, C. R. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3), 1-5. https://doi.org/10.33210/ca.v9i3.336

Galderisi, S., Heinz, A., Kastrup, M., Beezhold, J., & Sartorius, N. (2017). A proposed new definition of mental health. Psychiatria Polska, 51(3), 407-411. https://doi.org/10.12740/PP/74145

Guevara, G., Verdesoto, E., & Castro, E. (2020). Metodologías de investigación educativa (descriptivas, experimentales, participativas, y de investigación-acción). Recimundo, 4(3), 163-173. https://doi.org/10.26820/recimundo/4.(3).julio.2020.163-173

Gómez, L. (2012). Evaluación del riesgo de suicidio: enfoque actualizado. Psiquiatría, 23(5), 607-615. https://doi.org/10.1016/S0716-8640(12)70355-3

Hernández-Cervantes, Q., & Gómez-Maqueo, E. L. (2006). Evaluación del riesgo suicida y estrés asociado en adolescentes estudiantes mexicanos. Revista Mexicana de Psicología, 23(1), 45-52. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/2430/243020646006.pdf

Hernández, S., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. Interamericana McGraw-Hill.

Londoño Muriel, V., & Cañón Buitrago, S. C. (2020). Factores de riesgo para conducta suicida en adolescentes escolarizados: Revisión de tema. Archivos de Medicina, 20(2), 472-480. https://doi.org/10.30554/archmed.20.2.3582

Lucio-Gómez Maqueo, E., & Hernández-Cervantes, Q. (2009). Personalidad y riesgo suicida en adolescentes estudiantes. Revista Médica del Instituto Mexicano del Seguro Social, 47(1), S33-S40. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/4577/457745518007.pdf

Montenegro, M., & Córdova, P. (2017). Caracterización del bienestar subjetivo mediante la aplicación de la Escala de Satisfacción Vital de Ed Diener en estudiantes de la Corporación Universitaria Antonio José de Sucre en Sincelejo durante el primer semestre de 2015. Encuentros, 15(2). Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/4766/476655856008.pdf

Mikulic, I. M., Crespi, M., & Caballero, R. Y. (2019). Escala de Satisfacción con la Vida (SWLS): Estudio de las propiedades psicométricas en adultos de Buenos Aires. Anuario de Investigaciones, 26, 395-402. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=369163433043

Ministerio de Salud Pública. (2021). Lineamientos operativos para la atención a personas con intención y/o intentos suicidas en establecimientos del Ministerio de Salud Pública del Ecuador. Quito, Ecuador.

Morales, A. C. (2002). Objetivos de vida y satisfacción vital en adolescentes españoles. Psicothema, 14(1), 112-117. Disponible en https://www.psicothema.com/pdf/694.pdf

Organización Mundial de la Salud. (2021). Salud mental del adolescente. Recuperado de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/adolescent-mental-health

Quiceno, J., & Gómez, A. (2022). Riesgo suicida y estrategias de afrontamiento al estrés en población campesina colombiana. Psicogente, 25(48). https://doi.org/10.17081/psico.25.48.5509

Reina, M. D. (2017). Percepciones de autoevaluación: Autoestima, autoeficacia y satisfacción vital en la adolescencia. Psychology, Society & Education, 2(1), 55–69. https://doi.org/10.25115/psye.v2i1.435

San Martín, J. L. (2013). Autoestima, apoyo social y satisfacción vital en adolescentes. Terapia Psicológica, 31(3), 287-291. Disponible en https://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v31n3/art07.pdf

Tocabens, B. E. (2011). Factores de riesgo en adolescentes con ideación suicida. Revista Chilena de Psiquiatría y Neurología, 19(2), 68-78. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=508254612003

Sarabia Sánchez, F. J. (2013). Métodos de investigación social y de la empresa. Ediciones Pirámide.

Sousa, V., & Driessnack, M. (2007). Revisión de diseños de investigación resaltantes para Enfermería. Parte 1: diseños de investigación cuantitativa. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 15(3), 1-6. https://www.scielo.br/j/rlae/a/7zMf8XypC67vGPrXVrVFGdx/?format=pdf&lang=es

Suárez, Y., & Restrepo, D. (2018). Exposición a la violencia y riesgo suicida en adolescentes colombianos. Terapia Psicológica, 36(2), 101–111. https://www.scielo.cl/pdf/terpsicol/v36n2/0718-4808-terpsicol-36-02-00101.pdf

Tocabens, B. E. (2011). Definiciones acerca del riesgo y sus implicaciones. Revista Cubana de Higiene y Epidemiología, 49(3), 470-481. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1561-30032011000300014

Urrelo, A., & Huamaní, J. (2019). Satisfacción con la vida y estilos de afrontamiento en adolescentes de colegios públicos en la ciudad de Arequipa. Revista de Psicología, 9(2), 13–32. http://35.161.26.73/index.php/psicologia/article/view/394

Vinaccia Alpi, E. P. (2019). Escala de satisfacción con la vida (SWLS). Psicogente, 22(42), 1-20. https://doi.org/10.17081/psico.22.42

Published

2025-01-06

Issue

Section

ARTÍCULOS

How to Cite

LIFE SATISFACTION AND SUICIDE RISK IN ADOLESCENTS. (2025). PSICOLOGÍA UNEMI, 9(16), 29-39. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol9iss16.2025pp29-39p