Study Habits and Frustration Tolerance in University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol9iss017.2025pp53-62p

Keywords:

Tolerance, frustration, study habits, environmental conditions

Abstract

Frustration tolerance is the ability to handle adversity without disproportionate emotional reactions. Study habits include the environment, routines, and learning strategies. The objective of this research is to analyze the relationship between these variables in university students. A quantitative approach was used, with a non-experimental design and a correlational and descriptive scope. Two instruments were used: the Study Habits Inventory and the Frustration Tolerance Scale. The sample included 195 first-semester students from a private university in Quito, aged 18 and older. Descriptive and correlational analyses were conducted. The results show a moderate correlation between the Environmental Study Conditions dimension and frustration tolerance, while in the other dimensions, the relationship was weak but significant. Students excel in using study materials but struggle with content assimilation. Most exhibit low frustration tolerance, highlighting the need to strengthen these competencies.

Keywords: Tolerance, frustration, study habits, environmental conditions.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Almaida, L., & Bieberach, A. (2020). Nivel de tolerancia a la frustración en estudiantes que cursan la asignatura Proyecto de Graduación de la Licenciatura de Psicología en la ULAT. Conducta Científica, 3(2), 40-57. https://revistas.ulatina.edu.pa/index.php/conductacientifica/article/view/148

Baquero Tapia, R. M., Santos Pazos, D. A., Álvarez Maldonado, M. A., & Guijarro Orozco, C. A. (2023). Ansiedad y tolerancia a la frustración en equipos profesionales de fútbol de la ciudad de Riobamba. Revista Eugenio Espejo, 17(3), 1-9. https://doi.org/10.37135/ee.04.18.01

Basal, R. L., Pilone, L. S., Paleo, M. A. C., Bander, M. P., Dorati, P. J., Astudillo, L., Suárez, S. A., Serrano, V. C., & Degaetano, S. (2022). Análisis de los hábitos de estudio en alumnos universitarios de primer año. Repositorio SEDICI. https://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/153517

Bedolla Solano, R. (2018). Programa educativo de técnicas y hábitos de estudio para lograr aprendizajes sustentables en estudiantes de nuevo ingreso al nivel superior. Revista Iberoamericana de Educación, 76(2), 73-94. https://doi.org/10.35362/rie7622959

Boraita, R. J., Alsina, D. A., Ibort, E. G., & Torres, J. M. D. (2022). Hábitos y calidad de vida relacionada con la salud: Diferencias entre adolescentes de entornos rurales y urbanos. Anales de Pediatría, 96(3), 196-202. https://doi.org/10.1016/j.anpedi.2020.11.022

Cervantes Chávez, L. K., & Bruggo Apaza, K. Y. (2024). Tolerancia a la frustración y resiliencia en estudiantes universitarios de Lima, Perú, 2023. Revista Peruana de Ciencias de la Salud, 6(2). https://doi.org/10.37711/rpcs.2024.6.2.457

Demera-Zambrano, K. C., López-Vera, L. S., Zambrano-Romero, M. G., Alcívar-Vera, N. M., & Barcia-Briones, M. F. (2020). Memorización y pensamiento crítico-reflexivo en el desarrollo del aprendizaje. Dominio de las Ciencias, 6(3), 474-495. https://dominiodelasciencias.com/ojs/index.php/es/article/view/1294

González-Aguilar, D. W. (2021). Bienestar psicológico, resiliencia y ansiedad en estudiantes universitarios. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 4(1), 43–58. https://doi.org/10.46954/revistages.v4i1.53

Gutiérrez García, A. G., Huerta Cortés, M., & Landeros Velázquez, M. G. (2020). Relación entre funciones ejecutivas y hábitos de estudio con la procrastinación académica de estudiantes de bachillerato. Revista Electrónica de Psicología Iztacala, 23(4), 1741-1767. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=98412

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación (6.ª ed., pp. 152–180). México: INTERAMERICANA EDITORES, S.A. DE C.V https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf

Hidalgo, N. & Soclle, F. (2011). Manual de Escala de Tolerancia a la frustración ETAF. Universidad Peruana Unión.

IBM. (2024). IBM SPSS Statistics: Powerful statistical analysis software. IBM. https://www.ibm.com/products/spss-statistics

Meza Arguello, D. M., Meza Arguello, H. L., Vera Solórzano, J. L., Sabando García, A. R., Arguello Saltos, A. M., & Meza Arias, A. M. (2022). Influencia del comportamiento escolar en el rendimiento académico de los estudiantes en la educación a distancia-virtual. Revista Cognosis, 7(4), 107–124. https://doi.org/10.33936/cognosis.v7i4.4890

Montalván-Espinoza, J. A., Pilco-Parra, M. H., Viteri-Vera, M. del P., & Constantine-Castro, J. A. (2023). Importancia del bienestar estudiantil y la seguridad en los estudiantes de la Universidad de Guayaquil. Revista Científica Arbitrada de Investigación en Comunicación, Marketing y Empresa REICOMUNICAR, 6(12), 267-279. http://reicomunicar.org/index.php/reicomunicar/article/view/146

Muñoz, S. T. (2020). Estrategias para mejorar el rendimiento académico de la asignatura de matemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 3(3). https://doi.org/10.31876/ie.v3i3.43

Pacheco-Anchundia, S. M., & Arroyo-Vera, Z. J. (2022). Materiales didácticos concretos para favorecer las nociones lógico-matemáticas en los niños de educación inicial. Revista Científica Multidisciplinaria Arbitrada YACHASUN, 6(11), 14. https://editorialibkn.com/index.php/Yachasun/article/view/227

Pozar F. (2002). Manual Inventario de Hábitos de Estudio (IHE). Novena ed. Madrid, España: Té Ediciones SA

Ramos, J. H., Uribio, M. A., & Castaño, G. M. (2021). Recuperación de alumnos en situación de deserción sobre final de estudios. Actas de Diseño, 36, 236-238. ISSN 1850-2032.

Real Academia Española. (2014). Estudio. En Diccionario de la lengua española (23.ª ed.). Recuperado el [20/02/2025], de https://dle.rae.es/estudio?m=form

Ruiz-Segarra, M. I. (2021). Ansiedad ante exámenes y hábitos de estudio en educación superior. Horizontes. Revista De Investigación En Ciencias De La Educación, 4(16), 461–468. https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v4i16.129 (Original work published 26 de diciembre de 2020)

Secretaria de educación superior, tecnología e innovación. (2020). Indicadores de educación superior, ciencia, tecnología e innovación plan de creación de oportunidades 2021-2025. En Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología E Innovación Accesibilidad Transparencia

Solano, O., Salas, B., Manrique, S., & Núñez, L. (2022). Relación entre hábitos de estudio y estrés académico en los estudiantes universitarios del área de Ciencias Básicas de Lima (Perú). Revista Ciencias de la Salud, 20(1). https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/revsalud/a.10716

Soto, W., & Rocha, N. (2020). Hábitos de estudio: factor crucial para el buen rendimiento académico. Revista Innova Educación, 2(3), 431–445. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.03.004

Terry Advíncula, S. G., & Tucto Aguirre, S. D. (2021). Hábitos de estudio y aprendizaje autorregulado en estudiantes universitarios. Revista EDUCA UMCH, (17), 121–133. https://revistas.umch.edu.pe/index.php/EducaUMCH/article/view/167

Trigos-Tapia, P. G., Espinoza-Alvarado, J. M., & Céspedes-Chauca, M. de J. (2022). Evaluación de hábitos de estudio en estudiantes de la carrera profesional de Terapia Ocupacional. Revista Herediana de Rehabilitación, 2, 38-44. https://revistas.upch.edu.pe/index.php/RHR/article/view/4362

Valiente-Barroso, C., Marcos-Sánchez, R., Arguedas-Morales, M., & Martínez-Vicente, M. (2021). Tolerancia a la frustración, estrés y autoestima como predictores de la planificación y toma de decisiones en adolescentes. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 8(1), 1-19. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.7077

Vázquez, F., & Mobili, E. (2022). Distorsiones cognitivas y tolerancia a la frustración en estudiantes universitarios venezolanos. Educación en Contexto, 8(15), 86-115. https://educacionencontexto.net/journal/index.php/una/article/view/173

Vences Camacho, K. A., Márquez Gómez, J. O., & Cardoso Jiménez, D. (2023). Bienestar psicológico en estudiantes universitarios de nuevo ingreso. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(26), e006. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1385

Vergara Darré, M. V. (2023). Trastornos mentales y bajos niveles de bienestar psicológico en estudiantes universitarios. Revista científica Ciencias De La Salud, 5, 01–09. https://doi.org/10.53732/rccsalud/2023.e5113

Vidal Gutiérrez, D., Foreman Higuera, S. N., & Molina Romero, B. P. (2022). Redes sociales virtuales, autoestima, rendimiento académico y hábitos de estudio en estudiantes de enseñanza media de dos comunas de la Provincia de Concepción, Chile. Perspectivas: Revista de Trabajo Social, 39, 107-126. https://doi.org/10.29344/07171714.39.2987

Vila Suarez, H., Ayán, C., Gutiérrez-Santiago, A., & Cancela, J. M. (2021). Evolución de hábitos saludables en estudiantes universitarios en ciencias del deporte [Evolution of healthy habits in undergraduate students in sports sciences]. Retos, 41, 524–532. https://doi.org/10.47197/retos.v0i41.83313

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Study Habits and Frustration Tolerance in University Students. (2025). PSICOLOGÍA UNEMI, 9(17), 53-62. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol9iss017.2025pp53-62p