Influence of Psychosocial Factors in the impulsive behavior of adolescents
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol4iss6.2020pp39-51pKeywords:
Impulsivity, psychosocial factors, adolescents, conductAbstract
Impulsivity is a predominant factor in adolescent behavior. The main objective of the study was to determine the psychosocial factors that affect the impulsive behavior of the participants. The research design was of quantitative, transversal, descriptive and correlational nature. The sample consisted of 214 participants aged between 13 between 14 years, where 49.3% are male and 56.1% female. To determine the psychosocial factors, the questionnaire “Psychosocial risk for impulsive behavior in adolescents” adapted to the context was used, which measures the genetic-biological, personal, socio-family and social-school factors. To identify the types of impulsivity the "Barratt impulsivity scale" (BIS-11) was used that measures three types of impulsivity; motoric, cognitive and unplanned validated in context. The results showed that the personal factor has affected 59.8% generating impulsive behavior in adolescents, followed by the socio-family factor with 58.6%, social-school factor 57.4% and the genetic-biological factor with 51.7% On the other hand, 54.8% had unplanned impulsivity, 53.3% cognitive impulsivity and 52.8% motoric impulsiveness. When correlating the results, a significant relationship was found between psychosocial factors and impulsive behavior in adolescents. (r = 1, -, 051); (r = -, 051.1). It can be concluded that the personal psychosocial factor, followed by the socio-family, social-school and genetic-biological factors, significantly influence the unplanned, cognitive and motoric impulsive behavior.
Downloads
References
Aguirre, A. (1994). Psicologpia de la adolescencia . Barcelona: Marcombo.
Armigon Pallás, J., & Jiménez Villa, J. (2019). Métodos de investigacion clínica y epidemiológica . España: Elsevier - uinta edición .
Bandura, A. y. (1983). aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid España: Alianza.
Bisquerra, R. (2008). Educación para la ciudadanía y convivencia. En El enfoque de la educacion emocional (pág. 149). Madrid, España: Wolters Kluwer.
Buenaño , J., & Villalón, C. (Febrero de 2014). Repositorio Universidad Nacional de Chimborazo. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/1176/1/UNACH-EC-PSC.CLIN-2014-0001.pdf
Celma, M. (2015). En Bases teóricas y clinicas del comportamiento impulsivo. Barcelona: San Juan de Dios.
Cerezo , J., & Carriel , J. (30 de Julio de 2013). Repositorio UNEMI. Obtenido de http://repositorio.unemi.edu.ec/bitstream/123456789/1905/1/Incidencias%20de%20las%20conductas%20disruptivas%20en%20la%20inteligencia%20emocional%20de%20los%20estudiantes%20de%20la%20Unidad%20educativa%20%20Agustín%20Alberto%20Freire%20Icaza%20de%20la%20pa
Céspedes, A. (2013). Déficit atencional en niños y adolescentes. Santiago de Chile : B Chile.
Cortés Arias, A., & Chaves Méndez, J. (Junio de 2018). Universidad de La Sabana. Obtenido de Intellectum: https://intellectum.unisabana.edu.co/handle/10818/33814
Figueroa Varela, M. (2013). Universidad de Granada. Obtenido de Programa de doctorado psicologia de la salud, evalaucion y tratamiento psicologico : https://hera.ugr.es/tesisugr/21760949.pdf
Fossati, A. D. (2001). Fossati, A., Di Ceglie, A., Acquarini, E., & Barratt, E. S. (2001). Psychometric properties of an Italian version of the Barratt Impulsiveness Scale‐11 (BIS‐11) in nonclinical subjects. . Journal of clinical psychology,, 57(6), 815-828.
Gratacós, M. (2019). Lifeder. Conducta antisocial; Concepto teorías y factores ed riesgo.
Icart, M. T., Fuentelsaz, C., & Pulpón, A. (2006). Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona: Ub.es.
Jimenez Barbero, J. (2013). GRIN. Obtenido de https://www.grin.com/document/281061
Jiménez Barbero, J. (2013). Influencia de la socialización familiar y de las actitudes hacia la violencia sobre los problemas de conducta en el ámbito escolar. España: Grin Verlag.
Llaneza Álvarez, J. (2007). Ergonomía y psicosociología aplicada. En Manual para la formación del especialista (pág. 397). España: Lex Nova octava edición.
Morales Vives, F. (2007). Teorías de la impulsividad. En El efecto de la impulsividad sobre la agresividad y sus consecuencias en el rendimiento de los adolescentes (págs. 38-44). España: Universidad Rovira.
Morales, C., & Ocampo, E. (27 de Junio de 2016). Universidad Nacional de Chimborazo. Obtenido de http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/1176/1/UNACH-EC-PSC.CLIN-2014-0001.pdf
Morris, C., & Maisto, A. (2005). En Le ayudaría a aprender los conceptos psicologicos mas importantes (pág. 355). España: Pearson educación .
Naghi Namakforoosh, M. (2005). Metodología de la investigación. México: Limusa Noriega Editores Segunda Edición.
Negrete Cortés, A. (2011). Relacion de la violencia intrafamiliar y la impulsividad de jóvenes mexicanos. Scielo.
Patton, J. H. (1995). Factor structure of the Barratt impulsiveness scale. . Journal of clinical psychology,, 51(6), 768-774.
Polaino Lorente, A., Cabanyes, J., & del Pozo, A. (2003). Fundamentos de psicología de la persoalidad. España: Graficas Anzos.
Quispe Trujillo , R. (Julio de 2019). Repositorio de Tesis . Obtenido de Universidad Peruana Unión: https://repositorio.upeu.edu.pe
Ramos, C. (2015). Niveles de impulsividad en una muestra de estudiantes ecuatorianos. Ciencias pedagógica e innovación, 83-85.
Ramos, C. (2017). Niveles de impulsividad en una muestra de estudiantes ecuatorianos. Ciencias Pedagógicas e Innovación , 82-84.
Rodriguez, J., & Fernández, M. (2012). Análisis de la impulsividad en diferente grupo de adolescentes agresivos. International Journal of Psychology and Psychological Therapy.
Ruiz Olebuénaga, J. (2012). Teoría y práctica de la investigación cualitativa. Bilbao: deusto digital.
Torres, R., Buenaño, J., & Villalón, C. (Febrero de 2014). Repositorio digital UNACH. Obtenido de Universidad Nacional de Chimborazo: http://dspace.unach.edu.ec/bitstream/51000/1176/1/UNACH-EC-PSC.CLIN-2014-0001.pdf
Uribe Prado, J. (2014). Clima y ambiente organizacional. En Trabajo, salud y factores psicosociales. México: El Manual Moderno.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Todos los artículos de la Revista FACSalud UNEMI son difundidos bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Los autores mantienen los derechos de autor, y, por lo tanto, son libres de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra bajo las condiciones siguientes: Reconocer los créditos de la obra especificada por el autor e indicar si se realizaron cambios (puede hacerlo de cualquier forma razonable, pero no de una manera que sugiera que el autor respalda el uso que hace de su obra. No utilizar la obra para fines comerciales. En caso de remezcla, transformación o desarrollo, no puede distribuirse el material modificado.