Uses of infograms as a didactic resource to enhance the academic performance of students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss8.2021pp54-61p

Keywords:

Infograms, academic performance, didactic resource, educational workshop

Abstract

Infograms are used in teaching as a didactic resource to enhance the academic performance of students. The general objective was to determine the use of infograms by teachers to enhance the academic performance of students. The type of study was a cross-sectional descriptive mixed design. Methods such as: scientific, analytical, synthetic; deductive, inductive and descriptive statistics to present the results. The selected sample is of a non-probabilistic type of 35 students from the 10th grade. basic education degree and 8 teachers, who showed a predisposition for investigative work. The technique used was the survey. As important results it was evidenced that 75% of teachers do not use infograms to teach their classes; 54% of teachers and 49% of students indicate that infograms are diagrams and schemes; and, 100% of teachers and students indicate that the use of infograms would help to improve academic performance and student learning. It is concluded that infograms are of great didactic usefulness in the teaching-learning process to improve the academic performance of students, after the application of educational workshops on the use and management of infograms with students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abio, Gonzalo. (2014). Una aproximación a las infografías y su presencia en los libros de enseñanza de español para brasileños. MarcoELE. 1-30.

Aguirre, C., Menjívar V., E., y Morales, H. (2015). Elaboración de infografías: hacia el desarrollo de competencias del siglo XXI. Revista diálogos, 15, 23-37.

Albar Mansoa, P. J. (2017). Infografía didáctica como recurso de aprendizaje transversal y herramienta de cognición en educación. Revista Trayectoria. Prácticas en Educación Artística, 4, 49–66. Recuperado de: http://www.ojs.arte.unicen.edu.ar/index.php/trayectoria/article/download/436/436

Bautista, Antonio (1989). El uso de los medios desde los modelos del currículo.

González, C. (2003). Factores determinantes del bajo rendimiento académico en educación secundaria.

Cairo, A. (2009). Visualización y conocimiento. Una breve invitación a la infografía. En Mosaic, Universidad Oberta de Catalunya. Recuperado: 22 de julio de 2020 en http://mosaic.uoc.edu/2009/06/10/visualizacion-y-conocimiento-una-breve-invitacion-ala-infografia/

Castañeda, A. y Pineda, P. (2013). Herramientas online para la creación de infografías didácticas. Ikasnabar 2013 - MOOCs, PLEs y plataformas de eLearning, 269–278. Recuperado de http://ikasnabar.com/papers/wp content/uploads/2013/06/castanedapineda.pdf

Català, J. (2019). Siempre que la ciencia precisa llegar a los demás se entiende muy bien con la infografía. Universitas Científica, 21(2), 52–57. Recuperado de https://revistas.upb.edu.co/index.php/universitas/article/download/8776/8025

Castaño Monroy, A. C., Guzmán Rondón, N. D., & Madero Buitrago, J. M. (2019). Infografía de la estadística descriptiva en la formación y evaluación de los estudiantes del programa de contaduría pública en la Universidad Cooperativa de Colombia.

Colle, Raymond (2004). Infografia: Tipologias. Revista Latina de Comunicación Social, 7(58),1. Recuperado: 05 de enero de 2020 de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=819/81975801

De Pablos Coello, José Manuel (1999): Es que vamos hacia una sociedad de la información. Revista Latina de Comunicación Social, 14. Recuperado el 22 de Diciembre de 2019 de: http://www.ull.es/publicaciones/latina/a1999c/127depablos.htm

De Pablos, J. M. (1998). Siempre ha habido infografía. Revista Latina de Comunicación Social, 5. Recuperado de http://www.revistalatinacs.org/a/latina_art48.pdf

De Pablos, José Manuel. (1999). Infoperiodismo. El periodista como creador de infografía. Madrid: Editorial Síntesis.

Dionísio, Â.P. (2005), “Gêneros multimodais e letramento”, en KARWOSKI, A.M. et al. (orgs.) Gêneros textuais: reflexões e ensino. 2. ed., Rio de Janeiro: Lucerna.

Minervini, Mariana Andrea (2005). La infografía como recurso didáctico. Revista Latina de Comunicación Social, 8(59),0. Recuperado: 11 de Febrero de 2020 de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=819/81985906

Muñoz García, E. (2014). Uso didáctico de las infografías. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 7(14), 37–43. Recuperado de http://ojs.ual.es/ojs/index.php/ESPIRAL/article/view/969/892

Palmucci, D. (2017). Las infografías, nuevos espacios de lectura para el discurso científico-pedagógico. Discurso & Sociedad, 11(2), 262–288. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6140608&orden=0&info=link

Requena, J. (1997). Género, redes de amistad y rendimiento académico. (Tesis de maestría). Universidad de Santiago de Compostela, España.

Ruiz, D. D. P., & Guzmán, M. F. S. (2019). Infografías en el enfoque praxeológico de laboratorios de mecánica de suelos y materiales de ingeniería. Encuentro Internacional de Educación en Ingeniería.

Valero, J. L. (2001). La infografía. Técnicas, análisis y usos periodísticos. Barcelona: Servicio de publicaciones de la UAB, UPF, UV y Universidad Jaume I.

Valero, J. L. (2010). La infografía al servicio de la comunicación de la ciencia, Revista Universitas Científica, 1(13), 64-67.

Vilaplana Camús Ángel Jorge. (2019). Las infografías como innovación en los artículos científicos: valoración de la comunidad científica. Enseñanza &Teaching, 37, 1-2019, 103-121

Zumeta Castañeda, Aitor. (2013). La infografía didáctica en la plataforma OCW de la Universidad del País Vasco Actas – V Congreso Internacional Latina de Comunicación Social – V CILCS – Universidad de La Laguna, diciembre 2013. ISBN-13: 978-84-15698-29-6 / D.L.: TF-715-2013

Published

2021-01-07

Issue

Section

ARTÍCULOS

How to Cite

Uses of infograms as a didactic resource to enhance the academic performance of students. (2021). PSICOLOGÍA UNEMI, 5(8), 54-61. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss8.2021pp54-61p

Most read articles by the same author(s)