RELATIONSHIP BETWEEN ATTACHMENT STYLES AND EMOTIONAL REGULATION STRATEGIES IN UNIVERSITY STUDENTS

Authors

  • Jennifer Andrea Mayorga Parra Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Ambato
  • Vladimir Vega Falcón Universidad Regional Autónoma de los Andes (UNIANDES) https://orcid.org/0000-0003-0140-4018

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp46-57p

Keywords:

Attachment styles, Emotional regulation, Cognitive reappraisal, Emotional suppression, University students

Abstract

Abstract:  The connection established with primary caregivers gives rise to attachment styles, which are linked to the way in which emotions are regulated, especially in times of crisis and/or demanding environmental requirements. The aim of this study was to identify the relationship between attachment styles and emotional regulation in university students, through a relational, observational, prospective, cross-sectional and analytical research. A population of 294 Ecuadorian university students (23.80 % male; 76.20 % female) was evaluated. They were administered the Cartes Questionnaire: Modéles Individuelles de Relations to assess attachment styles and the Emotional Regulation Questionnaire to measure emotional regulation. Regarding attachment styles: 39.79 % showed secure attachment; 35.37 % showed avoidant attachment and 24.82 % showed preoccupied attachment. While, in the use of emotional regulation strategies: at a high level, cognitive reappraisal 70.06 % was superior to emotional suppression 58.16 %; however, the latter, at lower levels, manifested itself with 41.83 % compared to cognitive reappraisal 29.92 %. A comprehensive analysis of the results of the sub-variables of each variable leads to the conclusion that attachment styles correlate with emotional regulation.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainsworth, M., Blehar, M., Waters, E., & Wall, S. (2014). Patterns of Attachment: A Psychological Study of the Strange Situation, New York: Psychology Press.

Arias-Rivera, S. (2021). La investigación en violencia filio-parental: estado de la situación y avances recientes en Ecuador (Tesis de Doctorado). Universidad de Sevilla.

Balluerka, N., Lacasa, F., Gorostiaga, A., Muela, A., & Pierrehumbert, B. (2011). Versión reducida del Cuestionario CaMir (CaMir-R) para la evaluación del Apego. Psicothema, 23 (3), 486-494. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/124587

Barrera-Herrera, A., & Vinet, E. (2017). Adultez emergente y características culturales de la etapa en universitarios chilenos. Terapia psicológica, 35(1), 47-56. doi: http://dx.doi.org/ 10.4067/S0718-48082017000100005

Bekaroglu, E., & Bozo, Ö. (2017). The relationship between attachment styles, emotion regulation strategies, and health-promoting behaviors: extreme sports participants versus non-participants. Journal of Clinical Sport Psychology, 11(2), 89-106. doi: https://doi.org/10.1123/jcsp.2016-0023

Bonet, C., Palma, C., & Gimeno-Santos, M. (2020). Relación entre el maltrato infantil y las habilidades de Regulación Emocional en adolescentes: una revisión sistemática. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7(2), 63-76. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7472141

Bowlby, J. (2009). Una base segura. Aplicaciones Clínicas de una teoría del Apego. Buenos Aires: Paidós

Bowlby, J. (1988). Una base segura. Aplicaciones Clínicas de una teoría del Apego. España: Paidós

Cabanach, R., Fernández-Cervantes, R., Souto-Gestal, A., & Suárez-Quintanilla, J. (2018). Regulación Emocional y estrés en estudiantes universitarios de fisioterapia. Revista Mexicana de Psicología, 35(2), 167-178. Recuperado de https://psycnet.apa.org/record/2018-39520-006

Cassidy, J., & Shaver, P. (2016). Handbook of attachment: Theory, research, and clinical implications (pp. 3-22). New York, United States of America: The Guilford Press.

Celedón, J., Barón, B., Cogollo, E., Yánez, M., & Martínez, P. (2016). Estilos de Apego en un grupo de jóvenes con rasgos antisociales y psicopáticos. Encuentros, 14(1), 151-165. Recuperado de http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-58582016000100010 &script=sci_abstract&tlng=en

Celina, H., & Campo - Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente Alpha de Cronbach. Revista colombiana de psiquiatría, 34(4), 572-580. Recuperado de http://www.scielo.org.co/pdf/rcp/v34n4/v34n4a09.pdf

Galán, A. (2020). ¿En qué mejora la teoría del Apego nuestra práctica clínica? es hora de recapitular. Papeles del psicólogo, 41(1), 66-73.doi: https://doi.org/10.23923/pap.psicol2020.2917

García, H., & Soriano, E. (2016). “Amigos con beneficios”: salud sexual y Estilos de Apego de hombres y mujeres. Saúde e Sociedade, 25, 1136-1147. doi: https://doi.org/10.1590/S0104- 12902016151111

Garrido-Rojas, L. (2006). Apego, emoción y Regulación Emocional. Implicaciones para la salud. Revista latinoamericana de psicología, 38(3), 493-507. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80538304

George, D., & Mallery, P. (1995). SPSS/PC+ step by step: A simple guide and reference. Estados Unidos: Wadsworth Publishing Company

Gómez, O., & Calleja, N. (2016). Regulación Emocional: definición, red nomológica y medición. Revista mexicana de investigación en psicología, 8(1), 96-117.Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=70434

Gross, J. (2014). Handbook of Emotion Regulation. Second Edition. New York, United States of America: The Guilford Press.

Guerrero, R. (2018). Educación Emocional y Apego. España: Libros Cúpula

Guzmán-González, M., Carrasco, N., Figueroa, P., Trabucco, C., & Vilca, D. (2016). Estilos de Apego y dificultades de Regulación Emocional en estudiantes universitarios. Psykhe (Santiago), 25(1), 1-13. doi: http://dx.doi.org/10.7764/psykhe.25.1.706

Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, 511–524. doi: https://doi.org/10.1037/0022-3514.52.3.511

Hernández, J., Espinosa, J., Peñaloza, M., Rodríguez, J., Chacón, J., Toloza, C… & Bermúdez, V. (2018). Sobre el uso adecuado del coeficiente de correlación de Pearson: definición, propiedades y suposiciones. Archivos Venezolanos de Farmacología y Terapéutica,37(5), 587-593. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/331894799_Sobre_el_uso_adecuado_del_coeficiente_de_correlacion_de_Pearson_definicion_propiedades_y_suposiciones

IBM Corp. (2017). IBM SPSS Statistics para Windows, versión 25.0. Armonk, Nueva York: IBM Corp.

Iglesias-Hoyos, S., & Del Castillo, A. (2017). Alexitimia y Estilos de Apego: relación y diferencias por género y carreras universitarias. Psicología Iberoamericana, 25(2), 26-34. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/1339/133957572004.pdf

Lacasa, F., & Muela, A. (2014). Guía para la aplicación e interpretación del Cuestionario de Apego CaMir-R. Revista psicopatología. y salud mental del niño y adolescente, (24), 83-93. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/303299226_Guia _para _ la _ aplicacion_e_interpretacion_del_Cuestionario_de_Apego_CaMir-R

McRae, K., & Gross, J. (2020). Emotion regulation. American Psychological Association, 20(1), 1-9. doi: http://dx.doi.org/10.1037/emo0000703

Medrano, L., Muñoz-Navarro, R., & Cano-Vindel, A. (2016). Procesos cognitivos y Regulación Emocional: aportes desde una aproximación psicoevolucionista. Ansiedad y estrés, 22(2-3), 47-54. doi: https://doi.org/10.1016/j.anyes.2016.11.001

Mestre, J., & Guil, R. (2012). La Regulación de las emociones, una vía a la adaptación personal y social. Madrid: Pirámide

Mikulincer, M., & Shaver, P. (2016). Attachment in adulthood: Structure, dynamics, and change. New York, United States of America: The Guildford Press

Moreta-Herrera, R., Durán-Rodríguez, T., & Gaibor-González, I. (2018). Estructura factorial y fiabilidad del Cuestionario de Regulación Emocional (ERQ) en una muestra de estudiantes del Ecuador. Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 10. Recuperado de http://www.psiencia.org/10/2/24

Moreta-Herrera, R., Durán-Rodríguez, T., & Villegas-Villacrés, N. (2018). Regulación Emocional y rendimiento como predictores de la procrastinación académica en estudiantes universitarios. Revista de Psicología y Educación, 13(2), 155-166. doi: https://doi.org/10.23923/rpye2018.01.166

Movahed, M., & Kerns, K. (2017). Attachment and emotion regulation in middle childhood: changes in affect and vagal tone during a social stress task, Attachment & Human Development, 19 (3), 221-242. doi: http://dx.doi.org/10.1080/14616734.2017.1291696

Papalia, E., & Martorrell, G. (2017). Desarrollo humano (13a ed.). México: McGraw-Hill

Pascual, A., & Conejero, S. (2019). Regulación Emocional y afrontamiento: aproximación conceptual y estrategias. Revista Mexicana de Psicología, 36(1), 74-83. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243058940007

Perera, C., Navarrete, C., & Bone, M. (2019). Conciencia Emocional y Regulación Emocional. Visionario Digital, 3(3), 75-83.doi: https://doi.org/10.33262/visionariodigital.v3i3.645

Preece, D., Becerra, R., Robinson, K., & Gross, J. (2019). The emotion regulation questionnaire: psychometric properties in general community samples. Journal of personality assessment, 102(3), 348-356. doi: https://doi.org/10.1080/00223891.2018.1564319

Prosen, S., & Smrtnik, V. (2016). Emotion regulation and coping strategies in pedagogical students with different attachment styles. Japanese Psychological Research, 58(4), 355-366. doi: https://doi.org/10.1111/jpr.12130

Renn, P. (2006). Attachment, trauma and violence: understanding destructiveness from an attachment theory perspective. Aggression and Destructiveness: psychoanalytic perspectives. USA: Routledge Taylor & Francis Group. Recuperado de https://www.taylorfrancis.com/chapters/attachment-trauma-violence-understanding-destructiveness-attachment-theory-perspective-paul-renn/e/10.4324/9780203624609-4

Rocha-Narváez, B., Quintero-Posada, C., Roncancio-Parra, V., & Torres-Herrera, R. (2019). Evaluación de la asociación entre el Estilo de Apego parental y los celos románticos en una muestra de estudiantes universitarios colombianos. Psychología: Avances de la Disciplina, 13(1), 13-24. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7050603

Rocha, B., Umbarila, J., Meza, M., & Riveros, F. (2019). Estilos de Apego parental y dependencia Emocional en las relaciones románticas de una muestra de jóvenes universitarios en Colombia. Diversitas: perspectivas en psicología, 15(2), 285-299. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7341849

Rodríguez-Carvajal, R., Moreno-Jiménez, B., & Garrosa, E. (2006). Cuestionario de Regulación Emocional versión española. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid

Romero-Saldaña, M. (2016). Pruebas de bondad de ajuste a una distribución normal. Revista enfermería del trabajo, 6(3), 114. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5633043

Schore, A. (2016). Affect Regulation and the Origin of the Self: The Neurobiology of Emotional Developmentn. New York: Routledge Taylor & Francis Group. doi: https://doi.org/10.4324/9781315680019

Sperling, M., & Berman, W. (1994). Attachment in Adults. Clinical and Developmental Perspectives (pp. 8). New York: Guilford Press.

Thompson, R. (1994). Emotion regulation: a theme in search of definition. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3), 25-52. doi: https://doi.org/10.1111/j.1540-5834.1994.tb01276.x

Valdés, K., Gonzáles-Tovar, J., Hernández, A., & Sánchez, L. (2020). Regulación Emocional, autocuidado y burnout en psicólogos clínicos ante el trabajo en casa por confinamiento debido al COVID-19. Revista Colombiana de Salud Ocupacional, 10(1), 6430-6430. doi: https://doi.org/10.18041/2322-634X/rcso.1.2020.6430

Valle, L., & Villa, M (2018). Dependencia Emocional y Estilo de Apego adulto en las relaciones de noviazgo en jóvenes españoles. Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, 9(1), 27- 41. doi: https://doi.org/10.23923/j.rips.2018.01.013

Vatan, S., & Pellitteri, J. (2016). The relationship between attachment styles, emotion regulation and psychopathology symptoms in Turkish and American students. Psychology,6(1),14-23. Recuperado de http://www.davidpublisher.com/Public/uploads/Contribute/56cd62d5b611d.pdf

Vega, V., Villacrés, S., & Sánchez, B. (2020). Relación entre índice de masa corporal trastorno por déficit de atención con hiperactividad en niños. Revista Cubana de Pediatría, 92(2). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0034-75312020000200005&lng=es&nrm=iso

Published

2021-06-29

How to Cite

RELATIONSHIP BETWEEN ATTACHMENT STYLES AND EMOTIONAL REGULATION STRATEGIES IN UNIVERSITY STUDENTS. (2021). PSICOLOGÍA UNEMI, 5(9), 46-57. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp46-57p