SYSTEMATIC REVIEW ON THE PERFORMANCE OF SOCIO-EMOTIONAL SKILLS IN STUDENTS WITH SPECIFIC LEARNING DIFFICULTIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss11.2022pp143-155p

Keywords:

affectivity, socioemotional, ability, competence, motivation, specific learning disorder, dyscalculia, dysorthography, dyslexia, students

Abstract

Abstract: Currently, more than 10 % of the population is affected by some type of Specific Learning Disorder (SLD). This article presents the objective of analyzing scientific works that analyze the relationships with the best performance of students with SLD or Learning Disorder (LD) through the development of socio-emotional skills and competencies that increase the degree of motivation, such as teamwork. For this, a systematic review of articles published between 2014 and 2021 was carried out, through open access indexing databases, in English, Portuguese and Spanish. Of the 146 articles found, following the PRISMA method and through definitive screening, 16 publications were included, in which the triad of teachers, parents and basic education students are present. The results indicate that the actions focus on the development and learning of students with LD or SLD and the possible changes in emotional perception that cause learning difficulties. As a suggestion, there is the creation of adequate public policies for the continuous evaluation of students, reflection on pedagogical practices through teacher training and close work between the parties involved in the process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Michele Aparecida Cerqueira Rodrigues, Universidad de Flores - UFLO

    Desarrolla trabajo en el área de superdotación, altas habilidades e inteligencias múltiples. Coordinador y Profesor de Postgrado en CBI de Miami. Becaria postdoctoral en Psicología del Desarrollo y de la Educación. Doctora en Ciencias de la Educación. Cursando el Máster en Intervención Psicológica en el Desarrollo y la Educación. MBA en Periodismo Digital. Especialista en Tecnología y Educación a Distancia, Asistencia Educativa Especializada, Psicopedagogía, Neuropsicopedagogía y Psicoanálisis Clínico, y Educomunicación. Licenciada en Matemáticas y Licenciada en Pedagogía. Experiencia en desarrollo de contenidos para EAD y didáctica en general. Investigador voluntario en el grupo de investigación GPECUMA - Grupo de Investigación en Educación, Cultura, Memoria y Arte (UNESP - PUC/SP). Miembro de Mensa.

References

REFERENCIAS

Acha, J. (2016). Hacia un modelo multidimensional del trastorno específico del lenguaje y la dislexia: Déficits compartidos y específicos. Revista de Investigación en Logopedia, 6(2), 107-141. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=350848567002

Agra, G., Formiga, N. S., Oliveira, P. S., Costa, M. M. L., Fernandes, M. G. M. y Nóbrega, M. M. L. (2019). Análise do conceito de Aprendizagem Significativa à luz da Teoria de Ausubel. Rev. Bras. Enferm. 72 (1), 248-255. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0691

Alkan, V. (2018). A Systematic Review Research: “Mathematics Anxiety” in Turkey. International Journal of Assessment Tools in Education, 5(3), 567–592. https://doi.org/10.21449/ijate.445919

Barrera-Valencia, M., Calderón-Delgado, L. y Aguirre-Acevedo, D. C. (2017). Alteraciones en el funcionamiento cognitivo en una muestra de niños, niñas y adolescentes con trastorno de estrés postraumático derivado del conflicto armado en Colombia. CES Psicología, 10(2), 50-65. https://doi.org/10.21615/cesp.10.2.4

Bausela-Herreras, E., Tirapu-Ustárroz, J. y Cordero-Andrés, P. (2019). Déficits ejecutivos y trastornos del neurodesarrollo en la infancia y en la adolescencia / Executive function deficits and neurodevelopmental disorders in childhood and adolescence. Rev. neurol., 69(11), 461-469. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7155339

Benedicto-López, P. y Rodríguez-Cuadrado, S. (2019). Discalculia: manifestaciones clínicas, evaluación y diagnóstico. Perspectivas actuales de intervención educativa. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 25(1). https://doi.org/10.7203/relieve.25.1.10125

*Bonifacci, P., Storti, M., Tobia, N. y Suardi, A. (2016) Specific Learning Disorders: A Look Inside Children's and Parents' Psychological Well-Being and Relationships. J Learn Disabil., 49(5), 532-545. https://doi.org/10.1177/0022219414566681

*Bonifacci, P., Tobia, V., Marra, V., Desideri, L., Baiocco, R. y Ottaviani, C. (2020) Rumination and Emotional Profile in Children with Specific Learning Disorders and Their Parents. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(2), 389. https://doi.org/10.3390/ijerph17020389

Caixeta, C.A.D., Melo, H.C.S., Antonissi, Jr., y Pereira, S.G. (2021). Transtornos e dificuldades de aprendizagem: conceitos, diferenças e a atuação do professor. Revista Acadêmica Faculdade Progresso, 7(2). https://www.revista.progressoead.com.br/index.php/academico/article/view/263

Carvalho, F. A. H. (2010). Neurociências e educação: uma articulação necessária na formação docente. Trabalho, Educação e Saúde, 8(3), 537-550. https://doi.org/10.1590/S1981-77462010000300012

*Carvalho, M. C., Lima, R. F., Souza, G. G. et al. (2016) Characterization of school-related problems and diagnoses in a Neuro-Learning Disorder Clinic. Estudos de Psicologia (Campinas), 33(1), 161-171. http://doi.org/10.1590/1982-027520160001000016

Córdova, E. A. E. (2014). Intervención de la lectoescritura en una niña con dislexia. Pensamiento Psicológico, 12(1), 55-69. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80131179004

Darian, M. S. Q., Dias, T. K. P., Silva, L. G. O. y Hora, G. S. (2020). ABORDAGEM PSICOMOTORA ALIADA A INTERVENÇÃO NEUROPSICOLÓGICA. Estudos IAT, 5(2). http://estudosiat.sec.ba.gov.br/index.php/estudosiat/article/view/195

*Eyuboglu, D., Bolat, N. y Eyuboglu, M. (2018) Empathy and theory of mind abilities of children with specific learning disorder (SLD). Psychiatry and Clinical Psychopharmacology, 28(2), 136-141. https://doi.org/10.1080/24750573.2017.1387407

Filippi-Peredo, C. y Aravena-Díaz, M. (2021). Didáctica e inclusión en las aulas de matemática. Análisis de un caso en Chile. Revista Electrónica Educare, 25(1), 1-19. https://doi.org/10.15359/ree.25-1.23

Freitas, M. M. C., Ribeiro, AF, Ferreira, S. F. B. y Carvalho, A. C. R. (2017). Aspectos emocionais e cognitivos na dificuldade de aprendizagem. Revista Primus Vitam, (9), 1-10. http://delphos-gp.com/primus_vitam/primus_9/MariliaMotaAdriana_SandraArianeCristina.pdf

Fuentes, S. S., Almara, R. A. M., Medina, I. M. y Chavarría, R. E. (2018). Revisión sobre la intervención precoz en dificultades de aprendizaje relacionadas con la lectura. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 21(3), 35-46. https://doi.org/10.6018/reifop.21.3.335171

García, D. M. A. S. y Martínez, M. C. Q. (2014). Comprensión de las dificultades de la lectoescritura desde las escuelas neuropsicológicas cognitiva e histórico-cultural. Enseñanza e Investigación en Psicología, 19(1), 55-75. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29232614004

García-Peñas, J. J. Trastornos de aprendizaje en la neurofibromatosis tipo 1. Rev. neurol., 64(supl.1), s59-s63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5986473

Gimenéz, S. (2015). Delineamiento de políticas de educación inclusiva en educación superior en el Paraguay. Revista Internacional De Apoyo a La inclusión, Logopedia, Sociedad Y Multiculturalidad, 1(1). https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/riai/article/view/4150

Hijon, A. C. (2012). Elaboración y validación de un instrumento de observación para detectar las dificultades de aprendizaje en el cálculo aritmético. (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Sevilla, Sevilla. https://hdl.handle.net/11441/70578

*Inácio, F. F., Oliveira, K. L. y Santos, A. A. A. (2018) Memory and intellectual styles: Performance of students with learning disabilities. Estudos de Psicologia (Campinas), 35(1), 65-75. http://doi.org/10.1590/1982-02752018000100007

Inostroza-Inostroza, F. (2018). Pedagogical Beliefs About the Specific Difficulties of Learning Mathematics from the Perspective of Special Education Teachers in a Public School in Chile. Revista Electrónica Educare, 22(3), 1-22. https://doi.org/10.15359/ree.22-3.13

Jacob, A. V. y Loureiro, S. R. (1996). Desenvolvimento afetivo - o processo de aprendizagem e o atraso escolar. Paidéia (Ribeirão Preto), (10-11), 149-160. https://doi.org/10.1590/S0103-863X1996000100011

La Taille, Y., Oliveira, M. K., y Dantas, H. (2019). Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. (29. ed.). Summus.

Lorenzo, S. T. (2017). La dislexia y las dificultades en la adquisición de la lectoescritura. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(1), 423-432. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=56750681021

*Matteucci, M. N., Scalone, l., Tomasetto, C., Cavrini, G. y Selleri, P. (2019) Health-related quality of life and psychological wellbeing of children with Specific Learning Disorders and their mothers. Research in Developmental Disabilities, 87, 43-53. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2019.02.003

Mattos, G. G. (2016). O papel do professor diante das situações de dificuldades e transtornos de aprendizagem. Revista Científica Eletrônica da Pedagogia, 15(27), 1-9. http://faef.revista.inf.br/imagens_arquivos/arquivos_destaque/72oLtjtqH3lztS7_2017-11-8-13-48-33.pdf

*Mora-Figueroa, J., Galán, A. y López-Jurado, M. (2016) Efectos de la implicación familiar en estudiantes con riesgo de dificultad lectora. Ocnos. Revista De Estudios Sobre Lectura, 15(1), 7-21. https://doi.org/10.18239/ocnos_2016.15.1.866

*Morrillo, F. B. C., Intriago, J. O. V. y Chávez, O. E. B. (2021) Influencia de la comunicación oral de los docentes en la atención de niños con trastornos específicos del aprendizaje. Revista EDUCARE, 25(2), 132-160. https://doi.org/10.46498/reduipb.v25i2.1491

Ocampo, T. y Fitzgerald, Ó. (2014). Análisis del funcionamiento de la memoria operativa en niños con trastornos en el aprendizaje. Acta Colombiana de Psicología, 17, 81-90. http://dx.doi.org/10.14718/ACP.2014.17.2.9

*Ortiz, O. M. M. y Parra, J. M. A. (2017) Funcionamiento cognitivo y estado s emocionales de un grupo de niños y adolescentes con bajo rendimiento académico. Revista Neuropsicologia Latinoamericana, 9(3), 13-22. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=439554381002

*Palumbi, R., Peschechera, A., Margari, M., Craig, F., Cristella, A., Petruzzelli, M. G. y Margari, L. (2018) Neurodevelopmental and emotional-behavioral outcomes in late-preterm infants: an observational descriptive case study. BMC Pediatr, 18, 318. https://doi.org/10.1186/s12887-018-1293-6

Parra, D. J. L., & Rojas, M. J. L. (2015). Alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo: Aspectos psicopedagógicos en un marco inclusivo. Perspectiva Educacional, Formación de Profesores, 54(2), 59-73. http://dx.doi.org/10.4151/07189729-Vol.54-Iss.2-Art.333

Pratta, E. M. M., y Santos, M. A. (2007). Família e adolescência: a influência do contexto familiar no desenvolvimento psicológico de seus membros. Psicologia em Estudo, 12(2), 247-256. https://doi.org/10.1590/S1413-73722007000200005

*Pérez, A. C., González, E. O. y Heredia, I. C. (2016) La prevención educativa de la discalculia en la primera infancia. Revista Científico-Metodológica, (62), 1-11. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360657458003

*Prino, L. E., Pasta, T., Gastaldi, F. G. M. y Longobardi, C. (2014) A STUDY ON THE RELATIONSHIP BETWEEN TEACHERS AND STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 119-127. http://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.488

Rodrigues, L. L. S., Rodrigues, N. A. y Melo, M. R. A. (2018). Dificuldades de Aprendizagem em Meninos e Meninas: Uma Revisão Sistemática com Metanálise. PSI UNISC, 2(2), 133-148. https://doi.org/10.17058/psiunisc.v2i2.11784

*Ruiz, J. M., Hierro, R. S., Casas, A. M., Andres, M. I. F. y Herrero, M. J. P. (2015). Características motivacionales de preescolares con bajo rendimiento matemático. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(1), 79-88. http://doi.org/10.17060/ijodaep.2015.n1.v1.51

Sánchez-Acero, A. y García-Martín, M. B. (2021). Programa de entrenamiento en potencial de aprendizaje para niños colombianos con dificultades de aprendizaje en Matemáticas. Interdisciplinaria, 38(1), 163-180. https://doi.org/10.16888/interd.2021.38.1.11

Santamaría-Rodríguez, J. E., Nieto-Bravo, J. A., García-Díaz, J. J. y Martínez-Gómez, N. (2019). Formación en investigación pedagógica: experiencias de docentes en formación en pedagogía infantil. Educação e Pesquisa, 45, e214520. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201945214520

Santander, O. A. E. (2016). La adaptabilidad en el aula: una reflexión desde los trastornos de integración sensorial, atención y conducta. Tesis Psicológica, 11(2), v36-52. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=139053829003

Santos, L. C. y Marturano, E. M., (1999). Crianças com dificuldade de aprendizagem: um estudo de seguimento. Psicologia: Reflexão e Crítica, 12(2), 377-394. https://doi.org/10.1590/S0102-79721999000200009

*Signor, R. (2015) Dislexia: uma análise histórica e social. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 15(4), 971-999. https://doi.org/10.1590/1984-639820158213

Sousa, A. M. O. P. y Alves, R. R. N. (2017). A neurociência na formação dos educadores e sua contribuição no processo de aprendizagem. Revista Psicopedagogia, 34(105), 320-331. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000300009

Tabile, A. F. y Jacometo, M. C. D. (2017). Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Revista Psicopedagogia, 34(103), 75-86. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000100008&lng=pt&nrm=iso&tlng=pt

University College London. (2013, April 18). Learning disabilities affect up to 10 percent of children. ScienceDaily. www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130418142309.htm

Vacas, J., Antolí, A., Sánchez-Raya, A. y Cuadrado, F. (2020). Análisis de Perfiles Cognitivos en Población Clínica Infantil con Trastornos del Neurodesarrollo. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación e Avaliação Psicológica, 1(54), 35-46. https://doi.org/10.21865/RIDEP54.1.03

*Woodcock, S. (2021) Teachers' beliefs in inclusive education and the attributional responses toward students with and without specific learning difficulties. Dyslexia, 27(1), 110-125. https://doi.org/10.1002/dys.1651

*Zuppardo, L., Fuentes, A. R., Pirrone, C. et al. (2020) Las repercusiones de la Dislexia en la Autoestima, en el Comportamiento Socioemocional y en la Ansiedad en Escolares. Psicología Educativa, 26(2), 175-183. https://doi.org/10.5093/psed2020a4

Published

2022-07-01

How to Cite

SYSTEMATIC REVIEW ON THE PERFORMANCE OF SOCIO-EMOTIONAL SKILLS IN STUDENTS WITH SPECIFIC LEARNING DIFFICULTIES. (2022). PSICOLOGÍA UNEMI, 6(11), 143-155. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss11.2022pp143-155p