SYSTEMATIC REVIEW ON PROCRASTINATION IN UNIVERSITY STUDENTS IN THE LATIN AMERICAN CONTEXT
DOI:
https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss11.2022pp227-244pKeywords:
Procrastination, university students, Latin America, anxiety, stress, self-regulation, time management, academic performanceAbstract
Abstract: The article addresses the issue of procrastination in university students in the Latin American context. The problem and objective seek to describe what factors are involved in procrastinating behavior in this university population. The methodological approach is registered as a systematic review study. The assumed method is the PRISMA 2020 statement and the 27-item checklist. Two databases are used: ProQuest and Redalyc, from which the analysis units were obtained. The main results indicate that the tendency to procrastinate between men and women is relative. Academic procrastination is positively correlated with anxiety and stress. These factors can predict procrastinating behavior. Distracting activities, improvements to social networks, and the Internet enhance procrastination. It is concluded that different sociodemographic variables and socio-cultural habits influence the procrastinating behavior of university students. There are no conclusive studies that show greater procrastination behavior between men and women.
Downloads
References
REFERENCIAS
Alegre, A. A. (2013). Autoeficacia y procrastinación académica en estudiantes universitarios de Lima Metropolitana. Propósitos y representaciones, 1(2), 57-82. https://doi.org/10.20511/pyr2013.v1n2.29
*Altamirano Chérrez, C. E., & Rodríguez Pérez, M. L. (2021). Procrastinación académica y su relación con la ansiedad. Revista Eugenio Espejo, 15(3), 16-28. https://doaj.org/article/2892c446ab9a430f92c2d531a645caa1
*Araoz, E. G. E., & Uchasara, H. J. M. (2020). Procrastinación académica y ansiedad en estudiantes universitarios de Madre de Dios, Perú. Apuntes Universitarios, 10(4), 322-337. http://dx.doi.org/10.17162/au.v10i4.517
Arosemena, V. S. (2020). Procrastinación académica en estudiantes universitarios: una revisión sistemática de la literatura científica de los últimos 10 años Trabajo de investigación. Universidad Privada del Norte. https://hdl.handle.net/11537/25959
Bazalar, L. A. C. (2011). Procrastinación académica como predictor del rendimiento académico en jóvenes de educación superior. Temática psicológica, (7), 53-62. https://doi.org/10.33539/tematpsicol.2011.n7.807 Bazán Portela, Z. (2019). ¡lo haré mañana! Una revisión conceptual sobre la procrastinación académica. Trabajo de investigación. Universidad Señor de Sipán. https://hdl.handle.net/20.500.12802/5743
Becerra, L. D. A. (2012). Aproximación a un concepto actualizado de la procrastinación. Revista Iberoamericana de psicología, 5(2), 85-94. https://doi.org/10.33881/2027-1786.rip.5209
Blas, Ó. Á. (2010). Procrastinación general y académica en una muestra de estudiantes de secundaria de Lima metropolitana. Persona: Revista de la Facultad de Psicología, (13), 159-177.
*Bolívar, D. P., Ballesteros, L. P., & Ramírez, C. S. (2014). Relación entre procrastinación académica y ansiedad-rasgo en estudiantes de psicología. Cuadernos hispanoamericanos de Psicología, 14(1), 31-44. http://dx.doi.org/10.18270/chps..v14i1.1343
*Burgos-Torre, K. S., & Salas-Blas, E. (2020). Procrastinación y Autoeficacia académica en estudiantes universitarios limeños. Propósitos Y Representaciones, 8(3), 1-16. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.790
Calderón, C., & Gustems, J. (2020). Gestión del tiempo en Educación Superior. Prácticas de eficiencia y procrastinación. Edicions Universitat Barcelona.
Coulson, G. (2020). Deja de perder el tiempo. Planeta.
Cardona Villa, L. C. (2015). Relaciones entre procrastinación académica y estrés académico en estudiantes universitarios. Trabajo de investigación. Universidad de Antoquia. https://doi.org/10.18270/chps..v14i1.1343
*Carranza, R., & Ramírez, A. (2013). Procrastinación y características demográficas asociados en estudiantes universitarios. Apuntes Universitarios. Revista De Investigación, III, 95-108. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=467646127006
Carrasco Dioses, L. E. (2022). Gestión del tiempo y procrastinación académica en maestrandos de una universidad piurana, 2021. Tesis de Maestría. Universidad César Vallejo. http://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00
Castillo, S. (2020). Procrastinación académica en estudiantes universitarios; una revisión de la literatura científica de los últimos diez años. Trabajo de investigación. Universidad Privada del Norte. https://hdl.handle.net/11537/25650
Delgado-Tenorio, A. L., Oyanguren-Casas, N. A., Reyes-González, A. A. I., Zegarra, Á. C., & Cueva, M. E. (2021). El rol moderador de la procrastinación sobre la relación entre el estrés académico y bienestar psicológico en estudiantes de pregrado. Propósitos Y Representaciones, 9(3). https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9n3.1372
Eisenbeck, N. (2019). Del malestar psicológico a la procrastinación académica: explorando el rol de la inflexibilidad psicológica. Trabajo de investigación. Universidad de Almería. https://acortar.link/6dJMLR
Ferrari, J. & Tice, D. (2000). Procrastination as a self-handicap for men and women: A task avoidance strategy in a laboratory seeting. Journal of Research in Personality, 34, 73-83. https://doi.org/10.1006/jrpe.1999.2261
Furlán, L., Piemontesi, S., Heredia, D., & Rosas, J. S. (2015). Ansiedad ante los Exámenes en estudiantes universitarios: Correlatos y Tratamiento. Anuario de Investigaciones de la Facultad de Psicología, 2(1), 37-53.
García-Peñalvo, F. J. (2022). Los métodos de revisión sistemática de literatura," Recursos docentes de la asignatura Procesos y Métodos de Modelado para la Ingeniería Web y Web Semántica. Trabajo de investigación. Universidad de Salamanca. http://repositorio.grial.eu/handle/grial/2543
Garzón Umerenkova, A., & Gil Flores, J. (2017a). El papel de la procrastinación académica como factor de la deserción universitaria. Revista complutense de educación. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/49682/50135
*Garzón Umerenkova, A., & Gil Flores, J. (2017b). Gestión del tiempo y procrastinación en la educación superior. Universitas Psychologica, 16(3), 1-136. DOI https://doi.org/10.11144/Javeriana.upsy16-3.gtpe
Gómez Sierra, D. F., Moscoso Guevara, A. L., & Moreno Vásquez, Y. M. (2021). Procrastinación académica, gestión del tiempo y malestar psicológico en estudiantes del programa de psicología de la Universidad Santo Tomás-Bogotá. Trabajo de investigación Universidad Santo Tomás. http://hdl.handle.net/11634/32434
Gómez-Romero, M. J., Tomás-Sábado, J., Montes-Hidalgo, J., Brando-Garrido, C., Cladellas, R., & Limonero, J. T. (2020). Procrastinación académica y riesgo de conducta suicida en jóvenes universitarios: el papel de la regulación emocional. Ansiedad y Estrés, 26(2-3), 112-119. https://doi.org/10.1016/j.anyes.2020.06.002
Klingsieck, K. B. (2013). Procrastination: When good things don’t come to those who wait. European Psychologist, 18, 24-34. http://dx.doi.org/10.1027/1016-9040/a000138
Laureano, C. A., & Ampudia, L. G. (2019). Procrastinación: revisión teórica. Revista de investigación en psicología, 22(2), 363-378. https://doi.org/10.15381/rinvp.v22i2.17435
Linares-Espinós, E., Hernández, V., Domínguez-Escrig, J. L., Fernández-Pello, S., Hevia, V., Mayor, J., ... & Ribal, M. J. (2018). Metodología de una revisión sistemática. Actas Urológicas Españolas, 42(8), 499-506. https://doi.org/10.1016/j.acuro.2018.01.010
*Matalinares Calvet, M. L., Díaz Acosta, A. G., Rivas Díaz, L. H., Segundio Chocano, A. D., Arenas Iparraguirre, C. A., Raymundo Villalba, O., Baca, D., Uceda Espinoza, J., Yaringaño Limache, J., & Fernández, E. (2017). Procrastinación y adicción a redes sociales en estudiantes universitarios de pre y post grado de Lima. Horizonte De La Ciencia, 7(13), 63-81. DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2017.13.355
Mejía, C. R., Ruiz-Urbina, F. N., Benites-Gamboa, D., & Pereda-Castro, W. (2018). Factores académicos asociados a la procrastinación. Revista Cubana de Medicina General Integral, 34(3), 61-70.
*Moreno, F. C. C., Lopera, S. A. S., & Rojas, E. E. M. (2019). Variables generadoras de la repitencia y procrastinación en estudiantes de Lógica y algoritmos I y II en la Universidad de la Amazonia. Encuentros, 17(02), 108-117. DOI: https://doi.org/10.15665/encuent.v17i02.1994
*Padilla Vargas, M. A., Torres Ceballos, C. G., & Valerio dos Santos, C. (2017). El estudio de la procrastinación humana como un estilo interactivo. Avances En Psicología Latinoamericana, 35(1), 153-163. DOI: https://doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4330
Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & Moher, D. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. International Journal of Surgery, 88, 105906. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.105906
Page, M. J., Moher, D., & McKenzie, J. E. (2022). Introduction to PRISMA 2020 and implications for research synthesis methodologists. Research Synthesis Methods, 13(2), 156-163. https://doi.org/10.1002/jrsm.1535
Palacios-Garay, J., Belito Hilario, F., Bernaola Peña, P. G., & Capcha Carrillo, T. (2020). Procrastinación y estrés en el engagement académico en universitarios. Revista Multi-ensayos, 46–54. https://doi.org/10.5377/multiensayos.v0i0.9336
Pardal-Refoyo, J. L., & Pardal-Peláez, B. (2020). Anotaciones para estructurar una revisión sistemática. Revista ORL, 11(2), 155-160. https://dx.doi.org/10.14201/orl.22882.
*Pérez, F. T., Acuña, J. N. R., Contreras, I. M. A., & Rodríguez, M. F. V. (2016). Procrastinación académica en estudiantes de educación en Lenguas, Literatura y Comunicación: Características, modos y factores. Horizonte de la Ciencia, 6(10), 185-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=570960870018
Picho Hidalgo, N. S., Quincho Cárdenas, N. S., & Salaman Tito, M. R. (2020). Procrastinación académica: una revisión descriptiva de la literatura. Trabajo de investigación. Universidad Continental https://hdl.handle.net/20.500.12394/10383
Quant, D. M., & Sánchez, A. (2012). Procrastinación, procrastinación académica: concepto e implicaciones. Revista Vanguardia Psicológica Clínica Teórica y Práctica, 3(1), 45-59. https://dialnet.unirioja.es/servlet/revista?codigo=21741
Ramírez, A. S. A., Díaz, R. Y. R., Quispe, W. V., García, M. H., & Ramírez, M. C. (2020). La procrastinación académica: teorías, elementos y modelos. Revista Muro de la Investigación, 5(2), 40-52. ttps://doi.org/10.17162/rmi.v5i2.1324
*Ramos-Galarza, C., Jadán-Guerrero, J., Paredes-Núñez, L., Bolaños-Pasquel, M., & Gómez-García, A. (2017). Procrastinación, adicción al internet y rendimiento académico de estudiantes universitarios ecuatorianos. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(3), 275-289. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000300016
Rozental, A., & Carlbring, P. (2014). Understanding and treating procrastination: A review of a common self-regulatory failure. Psychology, 5, 1488-1502. http://dx.doi.org/10.4236/psych.2014.513160
Sánchez-Hernández, A. M. (2010). Procrastinación académica: un problema en la vida universitaria. Revista studiositas, Vol. 5 no. 2 (ago. 2010); p. 88-93. http://hdl.handle.net/10983/604
Sohrabi, C., Franchi, T., Mathew, G., Kerwan, A., Nicola, M., Griffin, M., ... & Agha, R. (2021). PRISMA 2020 statement: what's new and the importance of reporting guidelines. International Journal of Surgery, 88, 105918. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.105918
Steel, P. (2007). The nature of procrastination: a meta-analytic and theoretical review of quintessential self-regulatory failure. Psychological bulletin, 133(1), 65. https://doi.org/10.1037/0033-2909.133.1.65
Steel, P. (2017). Procrastinación: Por qué dejamos para mañana lo que podemos hacer hoy. DEBOLS! LLO.
Tice, D. M., & Baumeister, R. F. (1997). Longitudinal study of procrastination, performance, stress, and health: The costs and benefits of dawdling. Psychological science, 8(6), 454-458. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1997.tb00460.x
Torres Ceballos, C. G., Padilla Vargas, M. A., & Dos Santos, C. V. (2017). El estudio de la procrastinación humana como un estilo interactivo. Avances en psicología latinoamericana, 35(1), 153-163. http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/apl/a.4330
Toscano Córdova, A. V. (2020). Procrastinación académica en cursos virtuales: una revisión de la literatura científica de los últimos diez años. Trabajo de investigación. Universidad Privada del Norte. https://hdl.handle.net/11537/26008
Tuckman, B. W. (1990). Group versus goal-setting effects on the self-regulated performance of students differing in self-efficacy. The Journal of experimental education, 58(4), 291-298. https://doi.org/10.1080/00220973.1990.10806543
*Yarlequé Chocas, L. A., Javier Alva, L., Monroe Avellaneda, J. D., Núñez Llacuachaqui, E. R., Navarro García, L. L., Padilla Sánchez, M., Matalinares Calvet, M. L., Navarro García, L. R., & Campos Cárdenas, J. (2016). Procrastinación, estrés y bienestar psicológico en estudiantes de educación superior de Lima y Junín. Horizonte De La Ciencia, 6(10), 173-184. DOI: 10.26490/uncp.horizonteciencia.2016.10.213
Downloads
Published
Issue
Section
License
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Todos los artículos de la Revista FACSalud UNEMI son difundidos bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
Los autores mantienen los derechos de autor, y, por lo tanto, son libres de compartir, copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra bajo las condiciones siguientes: Reconocer los créditos de la obra especificada por el autor e indicar si se realizaron cambios (puede hacerlo de cualquier forma razonable, pero no de una manera que sugiera que el autor respalda el uso que hace de su obra. No utilizar la obra para fines comerciales. En caso de remezcla, transformación o desarrollo, no puede distribuirse el material modificado.