MARKET EMERGING TRAFFIC LIGHT. CASE: TEXTILE PRODUCTION ASSOCIATION HILANDO AL DESARROLLO TENDALES ASOTENDALES.

  • María José Orellana; Jahaira Guadalupe Scaffy; Martha Cecilia Aguirre; Oscar Mauricio Romero; Marcia Fabiola Jaramillo n/a
  • Jahaira Guadalupe Scaffy Vivero Universidad Técnica de Machala
  • Martha Cecilia Aguirre Benalcázar Universidad Técnica de Machala
  • Oscar Mauricio Romero Hidalgo Universidad Técnica de Machala
  • Marcia Fabiola Jaramillo Paredes Universidad Técnica de Machala
Keywords: Textile production, Market, Consumer, Product, Customer, Offer

Abstract

The main objective of this work is to analyze and deepen the results of the surveys carried out with the people who make up the target market of the Tendales parish, and their decisions when purchasing a textile product. In the first instance, through a descriptive methodology with quantitative results, important results were obtained through surveys carried out in Tendales-El Guabo. Through this it was obtained that women were the most representative when using some type of clothing, although they are also the most demanding in quality, in relation to this it was obtained as the main result that the purchase products with the most demand are shirts , taking into account the price, color, design and quality that cover the needs in a way that satisfies the consumer as a whole; Finally, the conclusion was reached that the behavior in the ASOTENDALES Association should be taken into account for the improvements in the processes from the elaboration of the textile products until they reach the final consumer; since customer loyalty is essential to achieve a larger portfolio of consumers within the company.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga Flórez, A., & De La Rosa Salazar, D. (2019). Análisis de Marketing en las Tiendas y Superetes de la ciudad de San Juan de Pasto. Tendencia, 20(2), 93-115. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/tend/v20n2/2539-0554-tend-20-02-93.pdf

Asociación de Industriales textiles del Ecuador. (2019). Industria Textil. Obtenido de AITE: https://www.aite.com.ec/industria.html

Behar, R. (2018). La mujer moderna y el comprar compulsivo. REV CHIL NEURO-PSIQUIAT, 56(1), 51. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/pdf/rchnp/v56n1/0034-7388-rchnp-56-01-0046.pdf

Belmartino, A., Liseras, N., & Berges, M. (2016). ¿Qué atributos busca el consumidor en prendas de vestir? Un analisis aplicado al mercado de la insumentaria en Argentina. Tec empresarial, 10(1), 7-18. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5440779.pdf

Berselli, C., Santos, G., Gomez Ricci, R., & Gadotti dos Anjos, S. J. (2018). Los canales de distribución y las estrategias en los restaurantes. 27(3), 609 – 627. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6491085

Canedo Ávila, X. (2019). Estrategias comerciales implantadas en espacios públicos no destinados al comercio. Investigación y Negocio, 12(20), 127-148. Obtenido de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2521-27372019000200011

Carrera Gallissà, E. (2017). Los retos sostenibilistas del sector textil. Revista de Química e Industria Textil, 220, 20-32. Obtenido de https://upcommons.upc.edu/bitstream/handle/2117/103614/Los%20retos%20sostenibilistas%20del%20sector%20textil.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Chung, A. (2020). Interacción con los grupos de interés (Mipymes) mediante el servicio de extensionismo técnológico. Revista chilena de ingeniería, 28(1), 155-163. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/pdf/ingeniare/v28n1/0718-3305-ingeniare-28-01-155.pdf

Da Silva Añaña, E., Antonio Dos Anjos, F., & De Lima Pereira, M. (2017). SEGMENTACIÓN POST-HOC DEL MERCADO TURÍSTICO EN LOS DESTINOS DEL LITORAL BRASILEÑO: Análisis según los valores personales de los turista. Estudios y Perspectivas en Turismo, 26(3), 662-677. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=180752116009

Delgado Estrada, S., Villacis Aveiga, W., & Chávez Garcés, A. (2018). Análisis del comportamiento de compra en servicios intangibles. Universidad y Sociedad, 10(3), 125-133. Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000300125

Flores Flores, A., Álvarez Herrera, M., & García Fernández, F. (2017). Factores determinantes de la localización del sector eléctrico-electrónico de México. Revistas en las Ciencias Sociales, 26(51), 20-44. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/859/85945861002.pdf

Gonzaga Añazco, S., Alaña Castillo, T., & Yánez Sarmiento, M. (2 de febrero de 2018). Estrategias para la fijación de precios de productos de consumo masivo en la provincia de El Oro. Revista Universidad y Sociedad, 10(2). Obtenido de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202018000200221

González Ortiz, F. (2018). Tipología de consumidores y modalidades de mercado en México: La disputa por la demanda. Scripta Ethnologica, XL, 39-62. Obtenido de https://www.redalyc.org/jatsRepo/148/14858409002/html/index.html

González Ortiz, F., & Vega Bolaños, S. (marzo de 2016). Mercados itinerantes. estudio comparativo de dos mercados en México. Revista de Ciencias Sociales (Cr), 1(151), 128. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=15345948009

González, E. (junio de 2021). Influencia de la marca en el consumo femenino de moda. Revista Internacional de Investigación en Comunicación, 24(24), 86-101. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/6972213.pdf

Izquierdo Morán, A., Viteri Intriago1, D., Baque Villanueva, L., & Zambrano Navarrete, S. (2020). ESTRATEGIAS DE MARKETING PARA LA COMERCIALIZACIÓN DE PRODUCTO BIODEGRADABLES DE ASEO Y LIMPIEZA DE LA EMPRESA QUIBISA. Revista Universidad y Sociedad, 12(4), 399-406. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v12n4/2218-3620-rus-12-04-399.pdf

León González, L., García del Sol, J., & Chavarri González, O. (2017). La cultura económica, una mirada actual. Universidad y Sociedad, 10(1), 360-364. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/rus/v10n3/2218-3620-rus-10-03-360.pdf

López Campeny, S. (2016). EL TEXTIL ANTES DEL TEXTIL… ANÁLISIS DE INSTRUMENTAL ARQUEOLÓGICO COMO REFERENTE DE PRÁCTICAS DE PRODUCCIÓN TEXTIL. BOLETÍN DEL MUSEO CHILENO DE ARTE PRECOLOMBINO, 21(2), 119-136. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/pdf/bmchap/v21n2/art08.pdf

López-Posada, J., & Pachón Ariza, F. (2017). Identificación de ventajas y desventajas de los canales de comercialización en las economías campesinas de dos municipios de Meta y Cundinamarca, Colombia. Investigación, Desarrollo e Innovación, 8(1), 35-47. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/ridi/v8n1/2389-9417-ridi-8-01-35.pdf

Luque González, A. (19 de 06 de 2018). Elementos que favorecen la producción textil transnacional y relación con su responsabilidad social empresarial. Un Bosque, 14(26), 73-89. Obtenido de https://revistas.unbosque.edu.co/index.php/cuaderlam/article/view/2610/2149

Luque, A., Hernández, J., & De Pablos Herederos, C. (2016). Fortalezas dentro de los procesos de mundialización textil y relación con la RSE a través de un analisis Delphi: Ética o estética. Revista Galega de Economía, 25(1), 5-32. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/391/39146518001.pdf

Mercado, K., Perez, C., Castro, L., & Macias, A. (2019). Estudio Cualitativo sobre el Comportamiento del Consumidor en las Compras en Línea. Información Tecnológica, 30(1), 109-120. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642019000100109

Pambaquishpe Álvarez, L. C. (2017). EVOLUCIÓN DE LOS TEXTILES ULTRA INTELIGENTES O DE TERCERA GENERACIÓN. Obtenido de http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/6060/1/04%20IT%20190%20TRABAJO%20DE%20GRADO.pdf

Peréz, V. P., Cruz, C. D., & Velástegui, C. A. (2020). Influencers como Estrategia de Posicionamiento de las Pymes del Sector Textil. RECITIUTM, 6(2), 1-28. Obtenido de http://201.249.78.46/index.php/recitiutm/article/view/170

Rizo-Mustelier, M., Villa-Tabares, B., Vuelta-Lorenzo, D., & Vargas-Batis, B. (2017). Estrategias de comercialización para la gestión de ventas en el mercado agropecuario estatal Ferreiro de Santiago de Cuba. Ciencias en su PC(4), 91-102. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/1813/181353794007.pdf

Rodríguez. (2018). El sector textil, una mina de oro a la que le urge potenciarse. Gestion Digital. Obtenido de https://revistagestion.ec/economia-y-finanzas-analisis/el-sector-textil-una-mina-de-oro-la-que-le-urge-potenciarse

Rodríguez, V., Sánz Cadena, J., & García Azcárate, T. (2017). Canales Cortos de Comercialización en Panamá: factores condicionantes de las iniciativas promotoras. Estudios Sociales, 27(50), 1-31. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0188-45572017000200002

Salazar Duque, D., & Burbano Argoti, C. (Junio de 2017). Análisis de la oferta gastronómica, una perspectiva comercial a través del Marketing de servicios: Caso sector La Rumipamba, Pichincha, Ecuador. Revista interamericana de ambiente y turismo, 13(1), 2-14. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-235X2017000100002

Toribio Lagarde, V., & Álvarez Rodríguez, D. (20 de 10 de 2018). La moda y su influencia en la identidad cultural adolescente. Arte, individuo y sociedad, 31(2), 411. Obtenido de https://revistas.ucm.es/index.php/ARIS/article/view/60819/4564456549459

Villacís, J. M., & Pazmino, M. A. (2018). Contribución de la tecnología a la productividad de las pymes de la industria textil en Ecuador. Cuadernos de economía, 41(115), 140-150. doi:https://doi.org/10.1016/j.cesjef.2017.05.002

Published
2022-02-01
How to Cite
María José Orellana; Jahaira Guadalupe Scaffy; Martha Cecilia Aguirre; Oscar Mauricio Romero; Marcia Fabiola Jaramillo, Scaffy Vivero, J. G., Aguirre Benalcázar, M. C., Romero Hidalgo, O. M., & Jaramillo Paredes, M. F. (2022). MARKET EMERGING TRAFFIC LIGHT. CASE: TEXTILE PRODUCTION ASSOCIATION HILANDO AL DESARROLLO TENDALES ASOTENDALES. Science Magazine Unemi, 15(38), 93-110. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol15iss38.22pp93-110p
Section
Artículos Científicos