CONDICIÓN EPISTEMOLÓGICA DE LA PSICOPEDAGOGÍA IBEROAMÉRICA ENTRE LOS AÑOS 2000 Y 2020. UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss11.2022pp46-69p

Keywords:

Psych pedagogy, Learning, Status, Epistemology, Social and human sciences, Science, Education professionals, Iberoamerica, Systematic review

Abstract

Abstract: The objective of this Systematic Review was to characterize the epistemological condition of Psychopedagogy in Ibero-America between 2000 and 2020. The design was qualitative and the review method was carried out in two stages in ten search engines with free access and an impact factor. The units of analysis were forty-four scientific articles. The results indicated that there is a plurality of epistemological meanings that associate it with discipline, profession, perspective, knowledge, knowledge, practices, disciplinary area and field, interdisciplinary professional and formative. These categories, which intersect around their object and work, allow professionals with different backgrounds to perceive themselves and be perceived as members and architects of that discipline and profession. The findings showed that the situated learning processes at all ages of the life of the subjects are constituted as their nucleus and convoking phenomenon. These findings have implications for its development, consolidation and legitimation in the field of Social Sciences and Humanities. The conclusion is that in the first two decades of the 21st century, epistemic polysemy is an identity and distinctive feature of Psychopedagogy in Latin America

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referencias

Baravalle, L. (1995). La formación del campo profesional psicopedagógico: fundamentos teóricos y perspectivas como campo disciplinar. Jornadas Latinoamericanas Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología, Universidad Nacional de Quilmes, Argentina, 18-20.

* Benavent-Oltra, J. (2004). XXV aniversario de la Asociación Española de Orientación y Psicopedagogía (1979-2004). Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP). 15 (2), 187-273. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=1103589.

* Bertoldi, S. Tovani, A. y Lacaze, C. (2017). ¿Cómo se construye teoría en Psicopedagogía? Una lectura epistemológica de la propuesta y apuesta de Liliana González. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía. 14(2), 69-80. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1802

* Bertoldi, S. y Enrico, L. (2012). La intervención (inter)disciplinar de los equipos técnicos en educación: alcances y límites. Ciencia, Docencia y Tecnología. XXIII (45), 131-146. https://www.redalyc.org/pdf/145/14525317006.pdf

* Bertoldi, S. y Porto, M. (2015). Una herramienta de lectura epistemológica para analizar textos psicopedagógicos. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía. 12(2), 64-71. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1518

* Bertoldi, S. y Tovani, A. (2016). Epistemología y Psicopedagogía.: Encuadre Cultural de la producción escrita de la psicopedagoga Liliana González. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía. 13(2), 10-19. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1500

* Blanco-Encomienda, F. y Latorre-Medina, M. (2011). Implicaciones de la acción educativa en espacios específicos de proyección profesional en España (intervención Psicopedagogía hospitalaria). Educação e Pesquisa. 37, (3), 583-598. https://scienceon.kisti.re.kr/srch/selectPORSrchArticle.do?cn=NART85959358

* Bossa, N. (2008). El surgimiento de la Psicopedagogía como ciencia. Revista de Psicopedagogía. 25 (76), 43-48. https://dialnet.unirioja.es/descarga/libro/737248.pdf

* Bravo, L, Milicic-Müller, N., Mejía, L., Eslava, J. (2009). Trastornos del aprendizaje: investigaciones psicológicas y psicopedagógicas en diversos países de Sud América. Ciencias Psicológicas. III (2), 203-218. https://www.redalyc.org/pdf/4595/459545420009.pdf

* Carrasco-Cursach, J. (2018). Análisis epistemológico y construcción del objeto de estudio de la Psicopedagogía. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía. 15(2), 37-42. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/2172

* Carrasco-Cursach, J., Espinoza Vásquez, R., Villegas Gálvez, C. y Flores Silva, C. (2021). Competencias genéricas de/la profesional psicopedagogo/a. Análisis Transmetodológico para la actualización del perfil profesional por medio de una experiencia de Investigación Acción Participativa. Revista Psicopedagogía. 38(115), 121-132. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/psicoped/v38n115/11.pdf

* Chaves, H. y García-Pascual, J. (2010). Esboços epistemológicos em psicopedagogia clínica no Brasil. Itinerarius Reflectionis. 8(1). 1-14. https://www.researchgate.net/publication/271147819_ESBOCOS_EPISTEMOLOGICOS_EM_PSICOPEDAGOGIA_CLINICA_NO_BRASIL

da Costa Santos, C., de Mattos-Pimenta, C. y Cuce-Nobre, R. (2007). Estrategia PICO para la construcción de la pregunta de investigación y la búsqueda de evidencias. Revista Latinoam Enfermagem. 15(3), 1-4.

* da Costa, K. da Silva Gonçalves Fernandes, J.; Siqueira de Andrade, M.; Montiel, J. y Bartolomé, D. (2015). Psicopedagogia em foco: caracterização do status atual dos estudos no Brasil. Revista Psychopedagia. 32 (98), 182-190. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862015000200008

* de la Vega, A. (2013). La producción y difusión del conocimiento. El caso del Boletín del Instituto Psicopedagógico Nacional (1942-1953). Summa Humanitatis. 6, (2), 23- 46. https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/summa_humanitatis/article/view/7485

* Espinoza-Vásquez, R. (2018). Antecedentes históricos en el desarrollo de la Psicopedagogía en Chile. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía. 15(1), 1-12. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1912

* Espinoza-Vásquez, R. y Ortiz-Torres, E. (2018). Estudio comparado del desarrollo histórico de la Psicopedagogía en Cuba y Chile. Revista Española de Educación Comparada. 32, 33-51. https://www.researchgate.net/publication/330218990_Estudio_comparado_del_desarrollo_historico_de_la_Psicopedagogia_en_Cuba_y_Chile

* Fernández-Sierra, J. y Fernández-Larragueta, S. (2006). Construcción y derribo de un perfil profesional en España: el caso de Psicopedagogía y la Convergencia Europea. Estudios sobre Educación. 11, 45-62. https://dadun.unav.edu/handle/10171/8960

* Fernández, M. y Assef, N. (2018). La hora de juego diagnóstica psicopedagógica como aporte de Nélida Atrio al campo disciplinar: un análisis desde una herramienta epistemológica. Revista Pilquen, Sección Psicopedagogía. 15(1), 13-20. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/1913

* Figueroa, C. y Farnum, F. (2020). La psicopedagogía y la orientación en la formación de educadores en Colombia. Revista Metropolitana de Ciencias Aplicadas. Revista Científica Multidisciplinaria. 3(3), 197-206. https://remca.umet.edu.ec/index.php/REMCA/article/view/328

* Figueroa, C. y Sánchez-Cubides, P. (2018). De las ciencias pedagógicas a la psicopedagogía. Un aporte histórico a la educación. Revista Espacios. 39 (20), 26-31. http://www.revistaespacios.com/a18v39n20/18392026.html

Filidoro, N. (2018). Prácticas psicopedagógicas, conceptualizaciones teóricas, posición profesional. Revista Pilquén, Sección Psicopedagogía. 1, 42-50.

* García-Álvarez, A. (2003). Análisis bibliométrico de la producción científica relativa a la psicopedagogía en revista de ciencias de la educación: 1970-1992. Revista de Ciencias de la Educación. (196), 1-24. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/35168

* García Fuentes-de la Fuente, M., Rodríguez-Rodríguez, O. y Rodríguez-Fernández, S. (2006). Características competenciales del psicopedagogo: una aproximación desde la comunidad autónoma de Galicia. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP). 17 (1), 99-116. https://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/68799

* Gil-Dutra F., Alves de Farias, L. y Diniz-Duarte, G. (2019). Mapa mental e a disciplina de imunologia animal na perspectiva da psicopedagogia em medicina veterinária: revisão literária. Environ. Smoke. 3, (2), 52-61. https://www.environmentalsmoke.com.br/index.php/EnvSmoke/article/view/80

* Godoy do Nascimento, C. (2006). A importância da Psicopedagogia na educação básica como paradigma de uma cidadania ativa. Roteiro, Joaçaba. 31 (1-2), 65-88. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2659849.pdf

* Godoy, P., Meza, M. y Salazar, A. (2004). Inicios de la Psicopedagogía en Chile, en: P. Godoy, M. Meza L., A Salazar U. en Colaboración de O. Nieto, Ministerio de Educación, Programa de Educación Especial. 1-33. https://estrategicas.files.wordpress.com/2009/04/inicios-de-la-psicopedagogia.pdf

Guyot, V. (2011). Las prácticas del conocimiento. Un abordaje epistemológico: educación, investigación y subjetividad. Lugar Editorial.

* Heffes, A. y Surge, I. (2019). Representaciones sociales en torno a la práctica psicopedagógica: desplazamientos y reafirmaciones a lo largo de la trayectoria formativa. Revista de Epistemología y Ciencias Humanas. 11, 33-62. https://www.revistaepistemologia.com.ar/wp-content/uploads/2019/02/www.revistaepistemologia.com.ar-r11-2.-a-heffes-n-surge-2019.pdf

* Iuri, T. (2013). Proceso de institucionalización académica de la Psicopedagogía en Viedma. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía. 10(1), 1-11. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index.php/psico/article/view/2446

Lave, J. y Wenger, É. (1991). Aprendizaje situado. Participación periférica legítima. Cambridge: University of Cambridge Press. https://www.scirp.org/(S(351jmbntvnsjt1aadkposzje))/reference/ReferencesPapers.aspx?ReferenceID=1717435

* Meníndez-Martínez, R. y Gudiño-Cejudo, M. (2020). El Departamento de Psicopedagogía e Higiene y los espacios escolares, una aproximación institucional. México, 1924-1930. A&P continuidad. 7(13), 19-23. https://www.ayp.fapyd.unr.edu.ar/index.php/ayp/article/download/274/202/719

* Messi, L., Rossi, B. y Ventura, A. (2016). La Psicopedagogía en el ámbito escolar: ¿Qué y cómo representan los docentes la intervención psicopedagógica? Perspectiva Educacional, Formación de Profesores. 55 (2), 110- 128. https://www.redalyc.org/pdf/3333/333346580008.pdf

Mombrú-Ruggiero, A. (2016). Del estatus epistemológico de la epistemología. Perspectivas Metodológicas, I (17), 51-72. http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/1066

* Navarro-Guillén, M. (2021). Psicopedagogía en Costa Rica: antecedentes y práctica. Revista Espiga. 19(40), 191-209. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/espiga/article/view/3365

* Nogueira dos Santos, J. (2012). Estudo comparativo sobre a formação em Psicopedagogia em três países: Argentina, Brasil e Espanha. Reista Psychopedagia. 29(90), 313-319. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862012000300005

Ocampo-González, A. (2019). Sobre el déficit epistémico y metodológico de la Psicopedagogía: notas para su reconfiguración”. Revista Inclusiones, 6. (Núm. Especial), 268-311. https://www.researchgate.net/publication/333985163_Sobre_el_deficit_epistemico_y_metodologico_de_la_Psicopedagogia_notas_para_su_reconfiguracion

Ogrinc, G., Davies, L., Goodman, D., Batalden, P., Davidoff, F. y Stevens, D. (2015). SQUIRE 2.0 (Standards for QUality Improvement Reporting Excellence): Revised Publication Guidelines From a Detailed Consensus Process. The Jounal Contin Educ Nurs. 46(11), 501-507.

* Ortiz-Torres, E., Doc-Castillo, B. y Mendoza-Tauler, L. (2019). La formación inicial de psicopedagogos en Cuba. Regularidades y retos contemporáneos. Opuntia Brava. 11(2), 1-17. http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/740

Pardo, R. (2000). Verdad e historicidad. El conocimiento científico y sus fracturas. En E. Díaz, (Ed.) La posciencia. El conocimiento científico en las postrimerías de la modernidad. Biblos.

* Peña-Rodríguez, F. (2006). Identidad profesional la problemática de la Psicopedagogía. Pedagogía y Saberes. 25, 109-120. https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/6818

* Ramírez-Nieto, L. y Henao-López, G. (2011). Modelo de intervención psicopedagógica encaminado al desarrollo de aspectos emocionales, cognitivos y conativos. International Journal of Psychological Research. 4, (1), 29-39. https://www.redalyc.org/pdf/2990/299022819005.pdf

* Ramos, G. (2007). Psicopedagogia: aparando arestas pela história. VIDYA. 27(1), 9-20. https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/VIDYA/article/view/346

* Ramos, P. (2019). Psicologização escolar: O lugar da psicologia e da psicopedagogía. Revista Amazônica. XXIV (2), 152-168. https://periodicos.ufam.edu.br/index.php/amazonica/article/view/6752

Ricci, C. (2003). Psicopedagogía Aportes para una reflexión epistemológica. Revista Perspectivas Metodológicas. 3(3), 1-10. http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/589

Ricci, C. (2004) El no-aprender, ¿patología de época o síntoma de la época del no deseo? Revista Aprendizaje Hoy. XXIV (58) ,59-63.

Ricci, C. (2020a). Cuatro tesis para una Psicopedagogía. Apuntes sobre el quehacer psicopedagógico; el objeto psicopedagógico; la Psicopedagogía y la Ciencias Psicopedagógicas y, la investigación psicopedagógica e investigación en Psicopedagogía. Revista Aprendizaje hoy. XL (101/102), 75-116.

Ricci, C. (2020b). Diálogo interdisciplinar Psicopedagogía, Didáctica, Pedagogía entorno a la interrelación modalidades diversas de aprendizajes, clases heterogéneas y educación como derecho. Revista Pilquen. Sección Psicopedagogía. 17(2), 1-18. http://revele.uncoma.edu.ar/htdoc/revele/index. php/psico/article/view/2956/59814

Ricci, C. (2021). Investigación psicopedagógica e investigación en Psicopedagogía: Diferenciación necesaria desde una perspectiva epocal, de la complejidad, disciplinar, profesional, inter y transdisciplinar. Revista Perspectivas Metodológicas. 21, 1-22. http://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/3442

* Rubinstein, E., Castanho, M. y Noffs, N. (2004). Rumbos de la Psicopedagogía en Brasil. Revista Psicopedagogía. 21(66), 225-38. https://cdn.publisher.gn1.link/revistapsicopedagogia.com.br/pdf/v21n66a05.pdf

* Santos, J., Sella, A. y Mendonça-Ribeiro, D. (2019). Delineamentos intrassujeitos na avaliação de práticas psicoeducacionais baseadas em evidência. Psicología en Estud. 24, 1-17. https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722019000100224

* Siqueira de Andrade, M. (2001). Bases epistemológicas da psicopedagogía: inicando a discussao. Cuadernos de Psicopedagogía. 1(1), 4-13. http://www.uptc.edu.co/export/sites/default/facultades/f_educacion/pregrado/psicopedagogia/documentos/Psicopedagogia_1.pdf

* Siqueira de Andrade, M. (2004). Instrucciones y pautas para los cursos de psicopedagogía: análisis crítico del surgimiento de la psicopedagogía en América Latina. Cuadernos de Psicopedagogía. 3(6), 70-71. http://www.uptc.edu.co/facultades/f_educacion/pregrado/psicopedagogia/documentos/psicopedagogia3.pdf

* Siqueira de Andrade, M., Rodrigues, L., Souza, M. y Feira dos Santos, E. (2013). Bibliometría y difusión del conocimiento en psicopegagogía: contexto reciente, tendencias y relevancia. Encuentro. Revista de Psicología. 16(24), 133-141. https://www.uautonoma.cl/revista-el-encuentro-psicologia/

* Tello-Díaz, J. (2007). Implicaciones formativas del Prácticum de Psicopedagogía en los centros de Educación Secundaria. Revista de currículum y formación del profesorado. 11 (1), 3-16. https://www.redalyc.org/pdf/567/56711107.pdf

Urruia, G. y Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clinica (Barc). 135(11), 507-511.

* Ventura, A., Borgobello, A. y Peralta, N. (2012). Carácter científico y profesional de la psicopedagogía. Representaciones de estudiantes de la carrera de psicopedagogía en Rosario, Argentina. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines. 9, (3), 59-68. https://www.redalyc.org/pdf/4835/483549016009.pdf

* Ventura, A., Borgobello, A., y Peralta, N. (2010). Representaciones acerca del campo disciplinar y formación profesional de la psicopedagogía en un contexto académico argentino. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía. 21, (3), 653-668. https://www.redalyc.org/pdf/3382/338230786008.pdf

* Yahari, H. (2018). Diseño y creación de la Unidad General de Orientación Educativa y Psicopedagógica en el Departamento Central de Paraguay. Revista Científica. Estudios e Investigación. 7, 56-65. http://revista.unibe.edu.py/index.php/rcei/article/view/226

Published

2022-07-01

How to Cite

CONDICIÓN EPISTEMOLÓGICA DE LA PSICOPEDAGOGÍA IBEROAMÉRICA ENTRE LOS AÑOS 2000 Y 2020. UNA REVISIÓN SISTEMÁTICA. (2022). PSICOLOGÍA UNEMI, 6(11), 46-69. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol6iss11.2022pp46-69p