THE TEACHING ROLE AND ITS CONTRIBUTION TO VIRTUAL AND INTERCULTURAL EDUCATION

Keywords: Teaching, Virtual education, Learning, Interculturality

Abstract

Abstract: The purpose of this research was to analyze the role of teachers and their significant contribution to virtual and intercultural education. The current times are experiencing a health crisis that has forced the educational system to migrate its methodology to digital media, where continuity must be given to the teaching-learning process, thus being a change that represents a challenge for teachers. The research was quantitative, non-experimental design, cross-sectional and descriptive approach. A survey with multiple choice questions was designed as an instrument, whose factors to be measured were: application of technological tools, importance of the virtual approach, interculturality, adaptation and attention to needs. The participants were teachers from universities and public sector schools, resulting in a sample of 153 teachers, ranging in age from 28 to 50 years old, with respect to gender: female (63.1%), male (36.9%). The results showed high demands for the use of technological media (Zoom 34.5%), Google Meet (26.2%), high relevance of virtual education opportunities (34.5%), advantages of intercultural education in digital media (40.5%), adaptation (29.8%), and importance of meeting educational needs (39.3%). As a conclusion, significant data on the role of the teacher in virtual education were obtained, highlighting their active participation in the use of ICTs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosario Saona-Lozano, Universidad de las Artes
Educational Psychologist and Vocational Counselor, Magister in Education mention Inclusive Education, University of the Arts
Cruz Saona-Lozano, Unidad Educativa San Juan
Degree in Education Sciences, Master in Curricular Design, San Juan Educational Unit
Valeria Santillan-Saona, Centro Pedagógico Infantil ¨Kraaker
Career of Psychology, Children's Pedagogical Center ¨Kraaker

References

Araque, I., Montilla , L., Melean , R., & Arrieta, X. (2018). Entornos virtuales para el aprendizaje: una mirada desde la teoría de los campos conceptuales. Góndola, Enseñanza Y Aprendizaje De Las Ciencias, 13(1), 86-86.

Ardila, M. (2018). Docencia en ambientes virtuales: nuevos roles y funciones. Revista Virtual Universidad Católica del Norte 28 (12), 1-15.

Arteaga, C., Enriquez, N., & Chuquimia, J. (2015). Desafíos metodológicos en la educación virtual. Aproximación a las complejidades de la enseñanza virtual y el rescate del valor del contacto social. Revista FIDES ET RATIO 10 (3), 99-114.

Baque, G., Calderon, G., Campuzano , J., & Barcia, M. (2021). El rol docente y el estrés de la modalidad virtual. Polo del Conocimiento, 6(2), 1017-1026.

Barbosa, J., & Barbosa, J. (2017). Sistematización de experiencias educativas: Un soporte para la educación virtual. Revista Espacios, 38(45), 1-29.

Barreto, C., & Iriarte, F. (2017). Las Tic en educación superior: Experiencias de innovación. Barranquilla: Universidad del Norte.

Basantes , A., Naranjo, M., & Ojeda, V. (2018). Metodología PACIE en la Educación Virtual: una experiencia en la Universidad Técnica del Norte. Formación universitaria, 11(2), 35-44.

Castillo, E., Nagles, N., Mejia, C., & Chaparro, C. (2017). Evolución de la educación superior a distancia: desafíos y oportunidades para su gestión. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(50), 81-105.

Durán, C., García, C., & Rosado, A. (2021). El rol docente y estudiante en la era digital. Revista Redipe 10 (2), 287-294.

Espinoza, E., & Ricaldi, M. (2018). El tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Revista Universidad y Sociedad, 10(3), 201-210.

Expósito, C., & Marsollier, R. (2020). Virtualidad y educación en tiempos de COVID-19. Un estudio empírico en Argentina. Educación y Humanismo 22 (39), 1-22.

Fernández, E., Mireles , M., & Aguilar , R. (2017). La enseñanza a distancia y el rol del tutor virtual: una visión desde la Sociedad del Conocimiento. Revista Etica net 9 (12), 1-27.

Ferreiro, A. (2018). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de la competencia digital docente en la formación inicial del profesorado. Relatec: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 17(1), 9-24.

Gamboa, A., & Hernandez, C. (2018). Representaciones de los docentes de educación básica sobre los aportes de las tecnologías de la Información y la comunicación en la escuela. Revista Espacios, 39(2), 2-14.

Gonzalez, M., Sangra, A., Souto, A., & Estevez, I. (2018). Ecologías de aprendizaje en la Era Digital: desafíos para la Educación Superior. Publicaciones: Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 48(1), 11-38.

Gonzalez, P. (2017). Factores que favorecen la presencia docente en entornos virtuales de aprendizaje. Tendencias pedagógicas, 29, 43-58.

Hernandez, R. (2017). Impacto de las TIC en la educación: Retos y Perspectivas. Propósitos y representaciones, 5(1), 325-347.

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación, sexta edición. México: Mc. Graw. Hill.

Ibañez, S., Figueroa , A., Rodriguez, S., & Aros , A. (2018). Interculturalidad en la formación docente: Un aporte desde las voces de personas de los pueblos originarios. Estudios pedagógicos, 44(1), 225-239.

Ledesma , A., Alvarez, G., & Bassa, L. (2018). Educación virtual en la universidad: un estudio de Investigación-acción para la enseñanza de la asignatura Tecnología educativa. Ciencia, docencia y tecnología, 29(57), 201-234.

Lezcano , L., & Vilanova, G. (2017). Instrumentos de evaluación de aprendizaje en entornos virtuales. Perspectiva de estudiantes y aportes de docentes. Informes Científicos Técnicos-UNPA, 9(1), 1-36.

Mendoza , H., Burbano , V., & Valdivieso, M. (2019). El rol del docente de matemáticas en educación virtual universitaria. Un estudio en la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Formación universitaria, 12(5), 51-60.

Morales, S., Quintriqueo, S., Uribe , A., & Arias, K. (2018). Interculturalidad en educación superior: experiencia en educación inicial en La Araucanía. Convergencia, 25-77, 55-76.

Moreira, C., & Delgadillo, B. (2014). La virtualidad en los procesos educativos: reflexiones teóricas sobre su implementación. Revista Tecnología en Marcha 28 (1), 121-129.

Moya, E., Herrera, L., & Montes, R. (2020). Educación virtual para todos: una revisión sistemática. Education in the Knowledge Society 21 (12), 1-13.

Naranjo, E., Uribe, A., & Valencia, M. (2016). La educación virtual y su aceptación en la escuela interamericana de bibliotecología de la universidad de antioquia. Rev. Interam. Bibliot. Medellín 29 (2), 13-42.

Noris, L., & Aguilera, Y. (2018). Papel del docente en los Entornos Virtuales de Aprendizaje. Open Journal Systems en Revista: revista de entrenamiento, 1(2), 47-62.

Rivera, A., Viera, L., & Pulgarón, R. (2015). La educación virtual, una visión para su implementación en la carrera de Tecnología de la Salud de Pinar del Río. Revista Educación Médica Superior 24 (2), 146–154.

Rivera, E., Cámara, A., & Villavicencio, M. (2020). La educación virtual de posgrado en tiempos de COVID-19. Revista De Estilos De Aprendizaje 13 (4), 82-94.

Rodriguez, R., & Estay , C. (2016). Formación en buenas prácticas docentes para la educación virtual. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 19(1), 209-232.

Sanchez, G. (2017). Paradigma de la educación virtual y los nuevos escenarios de aprendizaje. Educación Superior(21), 76-90.

Silva , J. (2017). El rol del tutor en los entornos virtuales de aprendizaje. Innovación Educativa 10 (52), 13-23.

Silva, J., & Maturana, D. (2017). Una propuesta de modelo para introducir metodologías activas en educación superior. Innovación educativa, 17(73), 117-131.

Simon, I., & Lopez, S. (2017). Estrategias de enseñanza en los entornos mediados: resultados de la experiencia de la performance virtual educativa. Revista de Educación a Distancia(55), 1-14.

Tapia, H. (2018). Actitud hacia las TIC y hacia su integración didáctica en la formación inicial docente. Actualidades Investigativas en Educación, 18(3), 702-731.

Valderrama , W., Alvarez, M., Moreira , J., & Moran , C. (2017). Una mirada al pensamiento crítico en el proceso docente educativo de la educación superior. Revista Educación Médica del Centro, 9(4), 194-206.

Vasquez, J., Hernandez, J., Vazquez, J., Juarez, L., & Guzman, C. (2017). El trabajo colaborativo y la socioformación: un camino hacia el conocimiento complejo. Educación y Humanismo, 19(33), 334-356.

Verdezoto, R., & Chávez, V. (2018). Importancia de las herramientas y entornos de aprendizaje dentro de la plataforma e-learning en las universidades del ecuador. Revista Electrónica de Tecnología Educativa 11 (65 ), 68-92.

Vinueza , S., & Gallardo, V. (2017). Impacto de las TIC en la Educación Superior en el Ecuador. Revista Publicando, 4(11), 355-368.

Viñals, B., & Cuenca , J. (2016). El rol del docente en la era digital. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(2), 103-114.

Published
2021-06-30
How to Cite
Saona-Lozano, R., Saona-Lozano, C., & Santillan-Saona, V. (2021). THE TEACHING ROLE AND ITS CONTRIBUTION TO VIRTUAL AND INTERCULTURAL EDUCATION. PSICOLOGÍA UNEMI, 5(9), 98-107. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp98-107p
Section
ARTÍCULOS