ANALYSIS OF INTERPERSONAL VALUES AND THEIR RELATIONSHIP WITH BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE SIMÓN BOLÍVAR CANTON

Keywords: Values, Interpersonal, Burnout, Work exhaustion, Teachers

Abstract

Abstract: The present research aimed to analyze the relationship between interpersonal values ​​and burnout syndrome in teachers of middle-level institutions of the Simón Bolívar Canton. The problem is evident given that there are difficulties in teachers in their interpersonal environment that compromises their work rhythm and causes professional exhaustion. The research was quantitative, non-experimental, cross-sectional, descriptive and correlational. The participants were teachers from primary and secondary educational institutions, the sample consisted of 120 education professionals, whose ages ranged from 28 to 37 years (36.7%), from 38 to 47 (25%), from 18 to 27 (24.2%), and 48 years and over (14.2%), and with respect to sex, male (50.8%) and female (49.2%). The instruments applied were: Interpersonal Values ​​Questionnaire (SIV) and Maslach Burnout Questionnaire (MBI). The results showed levels of emotional fatigue of (42.5%), depersonalization (45.5%), and low level of personal fulfillment (43.3%), a weak positive relationship was found that indicates difficulties in the exercise of the leadership and lack of conformity that harm the teachers' labor system, generating a feeling of depersonalization and altering their activities. It is concluded by stating that teachers have problems with respect to the practice of interpersonal values ​​with symptoms associated with the burnout syndrome that affects the workplace.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Zaida Orozco-Moreno, Universidad Estatal de Milagro
General Psychologist, State University of Milagro; Master's Degree in Direction and Management of Human Resources. International University of La Rioja
Karla Raymondi-Rubio, Universidad Estatal de Milagro
General Psychologist, State University of Milagro; Master's Degree in Direction and Management of Human Resources, International University of La Rioja
Stefanny Orozco-Fiallos, Universidad Estatal de Guayaquil
General Psychologist, University of Guayaquil; Special teaching center "Decipher"
Sandra Bohórquez-León, Universidad Estatal de Milagro
Industrial Psychologist, Milagro State University

References

Aldrete, M., Navarro, C., & González, R. (2015). Factores psicosociales y síndrome de burnout en personal de enfermería de una unidad de tercer nivel de atención a la salud. Revista Ciencia y Trabajo 17 (52), 32-36.

Ancha, D., & Castillo, F. (2018). El clima laboral y la satisfacción laboral en el desempeño docente de instituciones educativas públicas. Innova Research Journal, 24(2), 3(8), 300-312.

Arboccó de los Heros, M. (2017). El sentido de vida y los valores interpersonales en universitarios estudiantes de la carrera de psicología. Universidad nacional mayor de san marcos, 5(23), 119-128

Arias, W., Sánchez, M., & Ceballos, K. (2017 ). Síndrome de burnout, satisfacción laboral y relaciones interpersonales en profesores de una institución educativa de Arequipa. Acta Psicológica Peruana, 45(2), 118-139.

Armijos, M., & Chavarría , A. (2017). Diagnóstico de la calidad de vida laboral, engagement y burnout en trabajadores de una institución de educación superior del Ecuador. INNOVA Research Journal, 24(1), 153-165.

Baldoneo, M., Almeida, M., Baptista, P., Sánchez, M., Rodríguez, F., & Mosteiro, M. (2019). Síndrome burnout en trabajadores de enfermería brasileños y españoles. Revista Latino-Americana de Enfermagem, 23(1), 27-35

Botina, L. (2017). Relaciones interpersonales en el bienestar laboral. Boletín Informativo CEI, 2(1), 25-34.

Bueñano, P. (2017). El poder de los valores en las empresas de salud: un análisis de la influencia del respeto y la tolerancia en las relaciones laborales en un Instituto de Salud de la ciudad de Córdoba. Revista Salud Uninorte, 35(1), 25-40.

Campos, A., Marques, H., & Álvaro, J. (2020). Relaciones entre valores humanos y síndrome de burnout: Una revisión sistemática. Rev Asoc Esp Med Trab 29 (4), 357-373.

Chávez, C. (2016). Síndrome de Burnout en docentes universitarios. Revista de la Universidad Internacional del Ecuador 1 (9), 77-95.

de Arruda, N., Márques, H., & Estramiana, Á. (2020). Relaciones entre valores humanos y síndrome de burnout: una revisión sistemática. Revista de la Asociación Española de Especialistas en Medicina del Trabajo, 9(53), 357-373.

de Castro, D., Ascón , J., & Kajat, J. (2020). Gestión por competencias y su relación con el clima laboral en una empresa de servicios, consultoría y outsourcing, Lima, Perú. Revista Industrial Data, 4(24), 73-82.

Díaz, S. (2019). Clima laboral y valores interpersonales en trabajadores de la Unidad de Gestión Educativa de Bellavista-San Martin. Rciencias, 23(14) 110-123

Figueiredo, H., Grau, E., & Gil, P. (2016). Influencia de los valores y la culpa en el síndrome de burnout. Psicologia do Trabalho e das Organizações: Contributos 23 (12), 85-98.

Gago, K., Martinez, I., & Alegre, A. (2017). Clima laboral y síndrome de burnout en enfermeras de un hospital general de Huancayo, Perú. PSIENCIA: Revista Latinoamericana de Ciencia Psicológica, 23(6), 10-15.

López , R., Camus, C., Vásquez , J., Ayay, N., & Alvaro , G. (2021). Clima organizacional en los gobiernos locales. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 4(26), 1198-1208.

Méndez, J. (2019). Estrés laboral o síndrome de 'burnout'. Working stress or "burnout syndrome". Acta Pediátrica de México, 23(2), 299-302.

Ministerio de Salud Pública Ecuador. (2013). Estrés laboral, medidas para llevar una vida sana y brindar una atención de calidad. Dirección Nacional de Comunicación, Imagen y Prensa, 1(256), 1-14

Molina, A., & Sela, A. (2020). Síndrome de burnout nas empresas juniores. Caderno Profissional de Administração da UNIMEP, 56(12), 217-238.

Moreno, S. E., & Pérez, S. F. (2018). Relaciones interpersonales en el clima laboral de la universidad tecnológica del Chocó Diego Luis Córdoba. Revista CES Derecho, 4(12), 13-33.

Novoa , M., & Castellano , E. (2020). Síndrome de Burnout en profesionales de enfermería de una clínica en Cúcuta. Interfaces, 23(1), 23-35.

Ortega, M., & Ortega, S. (2017). Clima Laboral: Efecto del agotamiento profesional “Burnout” en la calidad de vida en el trabajo. Revista Empresarial, 12(4), 6-13.

Porras, D., Lalinde, J., Santos, J., Cruz , N., & Sánchez, A. (2018). mpacto de la motivación laboral en el clima organizacional y las relaciones interpersonales en los funcionarios del sector salud. Revista Espacios Venezuela, 36(12), 17-21.

Pozo, L., & Álvarez, M. (2020). Síndrome Burnout en funcionarios públicos de la Provincia de Tungurahua. Centros: Revista Científica Universitaria, 2(4), 1-19.

Preciado, M., Pozos, B., Colunga, C., Vásquez, J., & Álvalos, M. (2017). Relación entre factores psicosociales, agotamiento emocional laboral y burnout en odontólogos mexicanos. Universitas Psychologica, 2(6), 22-43.

Ramírez, M. (2017). Prevalencia del síndrome de burnout y la asociación con variables sociodemográficas y laborales en una provincia de Ecuador. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 241-252.

Ramirez, S., & Lee , M. (2011). Síndrome de Burnout entre hombres y mujeres medido por el clima y la satisfacción laboral. POLIS. Revista latinoamericana, 36(14), 55-64.

Ramos , V., & Tejera, E. (2017). Estudio de relaciones entre cultura, clima y fuerza de clima laboral en Ecuador. Acción psicológica, 26(8), 225-239.

Rubio , J., Fernández , J., Páez , M., Muñoz, M., Cobo , J., & Balo , A. (2003). Clima laboral en atención primaria: ¿qué hay que mejorar?. Atención primaria, 42(12), 288-295.

Sánchez , P., & Vásquez , A. (2018). Síndrome de Burnout y sus consecuencias en la productividad de las empresas latinoamericanas desde el 2008 al 2018. Sciencias, 32(1), 120-132

Seijas, D. (2020). Riesgos psicosociales, estrés laboral y síndrome burnout en trabajadores universitarios de una escuela de bioanálisis. Revista de Salud Pública, 1(2), 102-108.

Serrano , N., Pocinho, M., & Aragón , E. (2018 ). Competencias emocionales y síndrome de burnout en el profesorado de Educación Infantil. Education, 14(23), 1-12.

Vera, M., Mero, J., Pinagorte , G., & Bravo , M. (2018). Clima laboral del personal administrativo en el gobierno autónomo descentralizado municipal del cantón Tosagua. Revista UNIANDES Episteme, 42(3), 249-262.

Vidangos, C. (2017). Análisis de las relaciones interpersonales y clima laboral de BEGSA empresa individual de responsabilidad limitada–Puno periodo 2016. SCIENCE, 2(16), 120-138

Vivanco, M., Léon , C., Rivera, R., & Ortega, E. (2018). Síndrome de burnout en profesionales de la salud en instituciones públicas y privadas: un análisis en la provincia de Loja-Ecuador. Revista Boletín REDIPE, 7(11), 179-194.

Published
2021-06-30
How to Cite
Orozco-Moreno, Z., Raymondi-Rubio, K., Orozco-Fiallos, S., & Bohórquez-León, S. (2021). ANALYSIS OF INTERPERSONAL VALUES AND THEIR RELATIONSHIP WITH BURNOUT SYNDROME IN TEACHERS OF EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE SIMÓN BOLÍVAR CANTON. PSICOLOGÍA UNEMI, 5(9), 118-126. https://doi.org/10.29076/issn.2602-8379vol5iss9.2021pp118-126p
Section
ARTÍCULOS